Tisser i bukserne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.166 visninger
3 svar
3 synes godt om
5. oktober 2020

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg har en pige som blev 5 i sommers. Hun har været ble fri siden hun var 2 år og 10-11 måneder. 

Her i sommers flyttede vi i hus, hun skiftede BH og der skete bare generelt mange ting på kort tid. 

Vi oplevede fra vi begyndt for alvor at snakke om at flytte, til hun så huset til nu hvor vi bor her osv. Hun hun i starten begyndte at glemme at gå på toilet en gang i mellem. Hun siger det er fordi hun er bange for at nogen tager hendes legetøj. 

Hun glemmer det både hjemme og i bh. 

I starten var det en gang imellem nu er det hver evig eneste dag. Ofte når hun kun at tisse et par dråber også skynder hun sig på toilet. Mens hun en sjælden gang ikke kan holde sig og derfor når at tisse helt igemmen. Hun fortæller hun godt kan "sjat pisse" i underbukserne flere gange i løbet af en dag.

Hvad fanden kan vi gøre ved der, jeg kan mærke det frustrere mig ekstremt meget. Hun stinker af pis om aften når vi tager underbukser af. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2020

kamikaze

Anonym skriver:

Hej alle

Jeg har en pige som blev 5 i sommers. Hun har været ble fri siden hun var 2 år og 10-11 måneder. 

Her i sommers flyttede vi i hus, hun skiftede BH og der skete bare generelt mange ting på kort tid. 

Vi oplevede fra vi begyndt for alvor at snakke om at flytte, til hun så huset til nu hvor vi bor her osv. Hun hun i starten begyndte at glemme at gå på toilet en gang i mellem. Hun siger det er fordi hun er bange for at nogen tager hendes legetøj. 

I starten var det en gang imellem nu er det hver evig eneste dag. Ofte når hun kun at tisse et par dråber også skynder hun sig på toilet. Mens hun en sjælden gang ikke kan holde sig og derfor når at tisse helt igemmen. Hun fortæller hun godt kan "sjat pisse" i underbukserne flere gange i løbet af en dag.

Hvad fanden kan vi gøre ved der, jeg kan mærke det frustrere mig ekstremt meget. Hun stinker af pis om aften når vi tager underbukser af. 

Tag til læge. Min pige havde kæmpe problemer og det viste sig at hun havde blærebetændelse.

Anmeld Citér

7. oktober 2020

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Hej alle

Hej.

Det er nogle gange rart at møde en lidelsesfælle 

Vi står nemlig i nærmest fuldstændig den samme situation med en femårig dreng, der er begyndt at tisse i bukserne igen efter flytning og børnehaveskift. Det hjælper ham bestemt ikke, at de coronavice er udenfor, så der er flere lag tøj, der skal tages af, når man skal tisse. Han har altid været typen, der blev meget optaget af en leg og derfor glemte, at han skulle ind og tisse, men det er blevet meget værre nu her.

Jeg tænker, det er naturligt og normalt at de små træder tilbage i udvikling, når der sker store ændringer.

Udover at tage til lægen, som jeg tænker er en god ide (det kan nemlig også skyldes forstoppelse, som min dreng har kæmpet med i perioder, fordi det kan gøre det svært for dem at mærke kroppens signaler), så snak med pædagogerne om det og bed dem om at hjælpe hende på toilettet hver anden time - måske har hun behov for at blive fulgt derud - det har min dreng, han kan ikke altid overskue at skulle forlade legen, så han prøver at holde sig til det går helt galt. Det lyder som lidt det samme som din pige.

Og det samme derhjemme. Hjælp hende ud på toilettet så hun får tisset ordentligt af. Lav evt belønningspyramider med krydser for hver dag med tørre bukser og så en gave til sidst - hvis hun har temperament til den slags.

Jeg forstår SÅ godt, at det er frustrerende, jeg er nogle gange nærmest grædefærdig, når jeg igen slæber tissetøj hjem fra børnehaven. Men med hjælp fra de voksne tror jeg på, det bliver bedre. Og det er en overgang, når hun har været renlig, hun skal bare være helt tryg i det nye og have fundet sin plads i vennegrupperne, så hun ikke er bange for, hvad der sker, hvis hun forlader legen. Det er jeg helt overbevist om 

Anmeld Citér

7. oktober 2020

1518

Vi har lige stået i samme situation med vores datter på 5. Hun var sen til at blive renlig (3 år og 9 måneder), fordi hun aldrig interesserede sig for at komme på potten. Men til sidst lykkedes det. Hun har dog altid haft uheld i børnehaven (næsten aldrig herhjemme), oftest mindst 1 om ugen. I perioder har hun haft flere og flere uheld, hvor vi så har indført en form for belønning for dage uden tis i bukserne (f.eks. klistermærker, der udløser en gave), og uheldene er stoppet igen.

I sommer gik det fint, hun havde en lang periode stort set uden uheld, og vi troede faktisk, at vi endelig var i mål. Men så startede det fandme forfra, med uheld flere gange om ugen (og nogle gange flere uheld om dagen). Vi var ved at blive vanvittige. Jeg tænkte også, at det måtte skyldes f.eks. blærebetændelse, når det bare kom lige pludseligt. Men pga. corona er der virkelig lang ventetid hos lægen. Hun havde dog en tid til 5-årsundersøgelse 3 uger senere, og så måtte vi jo tage det op der, hvis det fortsatte. Jeg besluttede dog i mellemtiden at give belønningsmetoden et sidste skud: Hver gang hun har en hel dag uden uheld, får hun 2 kroner. Og pludselig er hun gået fra ca. 4 uheld i ugen til ikke at have haft et eneste uheld i 14 dage. Hun et åbenbart fuldstændig ligeglad med at tisse i bukserne, men hun vil virkelig gerne have sine 2 kroner. Det er nok ikke den mest pædagogisk korrekte metode, men vi var desperate, og heldigvis virkede det efter hensigten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.