Dialogmøde / netværksmøde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.297 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. oktober 2020

Anonym trådstarter

Kort og godt - er der forskel på de to møder? Formen, formålet, hvem det deltager, hvad der kan/skal besluttes? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2020

Anonym

Kort og godt - er der forskel på de to møder? Formen, formålet, hvem det deltager, hvad der kan/skal besluttes? 

Dialogmøde er en parthøring. Det vil sige dig og repræsentanter fra kommunen - evt din bisidder. 

Et netværksmøde er dig, din læge/psykolog/behandler/pædagog og så repræsentanter fra kommunen. 

formålet med dialogmødet er, at du kommer til orde og får løst evt konflikt med kommunen. Det er en dialog ansigt til ansigt mellem dig og kommunen (og evt din bisidder)

Netværksmødet er, når din læge eksempelvis skal høres i sagen også. Hvis du eksempelvis har fået afslag på noget refusion/behandling og lægen kan nødvendiggøre, at du har behov for det. Det er er altså et koordinerende møde på tværs af forskellige sektorer.

Hvem der er med, kom an på, om du har efter spurgt specifikke personer. Eksempelvis en chef. 

Det er dog kommunen der i sidste ende vurderer, hvem der bør deltage fra deres side af. Så det kan være en afdelingschef, en supervisor, faglig koordinator  og din sagsbehandler. Men igen - det er op til kommunen at vurdere. Du kan altid ringe og spørge om hvem, der skal deltage. Hvis eksemplvis har behov for en, det kan træffe afgørelse med det samme.

Anmeld Citér

1. oktober 2020

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Dialogmødet er et møde hvor barnets eller børnenes trivsel og/eller bekymringer er i fokus, der kan deltage alt afhængig af konteksten forskellige faggrupper.

Til et dialogmøde, kan “næste skridt eller handling/indsats undersøges og så lægger man en plan for hvordan et barn/børn fx kommer i trivsel igen.

- et dialogmøde er i mine øjne ikke et parthøringsmøde , på nogen måde.

Er netværksmøde er lidt lig det samme, men hvor flere relevante i netværket også inddrages, til et netværksmøde kan der lig et dialogmøde også optræde flere forskellige faggrupper.

Anmeld Citér

1. oktober 2020

Naha

Anonym skriver:

Bed ikke hvad forskellige er

Men jeg havde et netværksmøde da min datter var omkring 2 år, fordi jeg fik at vide af lægen at hvis jeg ikke fik noget hjælp og ændrede kurs, så var næste skridt en sygemelding med stress. 

Der valgte kommunen at iværksætte et netværksmøde, med folk i min omgangskreds som kunne hjælpe med lidt aflastning.

Min søster, bror, far og en par gode veninder, og min datters dagplejer var med, det var rigtig godt. Vi fik iværksat pasning hver 3 weekend i en periode på 3 måneder. Det gjorde ekstremt meget godt for mig i den svære tid 

Anmeld Citér

1. oktober 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Dialogmøde er en parthøring. Det vil sige dig og repræsentanter fra kommunen - evt din bisidder. 

Et netværksmøde er dig, din læge/psykolog/behandler/pædagog og så repræsentanter fra kommunen. 

formålet med dialogmødet er, at du kommer til orde og får løst evt konflikt med kommunen. Det er en dialog ansigt til ansigt mellem dig og kommunen (og evt din bisidder)

Netværksmødet er, når din læge eksempelvis skal høres i sagen også. Hvis du eksempelvis har fået afslag på noget refusion/behandling og lægen kan nødvendiggøre, at du har behov for det. Det er er altså et koordinerende møde på tværs af forskellige sektorer.

Hvem der er med, kom an på, om du har efter spurgt specifikke personer. Eksempelvis en chef. 

Det er dog kommunen der i sidste ende vurderer, hvem der bør deltage fra deres side af. Så det kan være en afdelingschef, en supervisor, faglig koordinator  og din sagsbehandler. Men igen - det er op til kommunen at vurdere. Du kan altid ringe og spørge om hvem, der skal deltage. Hvis eksemplvis har behov for en, det kan træffe afgørelse med det samme.

Jeg tror, eftersom debatkategorien er “Børnerelateret”, at der tænkes på møder afholdt i institution eller skole vedrørende et barns trivsel og udvikling. 

Anmeld Citér

1. oktober 2020

Anonym trådstarter

Det skulle jeg måske have skrevet.

Men det drejer sig om et barn med en autismediagnose som går i en almindelig folkeskoleklasse.

Anmeld Citér

2. oktober 2020

Anonym

Jeg tror, eftersom debatkategorien er “Børnerelateret”, at der tænkes på møder afholdt i institution eller skole vedrørende et barns trivsel og udvikling. 

Det er det samme. 

Så er det bare er med skolen som “kommunen” i stedet. 

Dialog er “bare” mellem skoleb og forældren evt en bisidder. 
Netværk - så er der nogle andre tværfaglige personer med. Evt en psykolog. Det kan være koordinerende eller afklarende. 

Dialog = to parter der mødes og taler

Netværk= tværfagligt samarbejde/afklaring/koordinering mellem flere instanser i barnets netværk. Så som psykolog, pædagog, læge, fys, ergo... osv.

Anmeld Citér

2. oktober 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er det samme. 

Så er det bare er med skolen som “kommunen” i stedet. 

Dialog er “bare” mellem skoleb og forældren evt en bisidder. 
Netværk - så er der nogle andre tværfaglige personer med. Evt en psykolog. Det kan være koordinerende eller afklarende. 

Dialog = to parter der mødes og taler

Netværk= tværfagligt samarbejde/afklaring/koordinering mellem flere instanser i barnets netværk. Så som psykolog, pædagog, læge, fys, ergo... osv.

Det er jeg helt med på - og det fremgår også af de andre svar i tråden. Din forklaring og dine eksempler tog bare meget specifikt udgangspunkt i møder og eventuelle tvister mellem borger og kommune. 

Anmeld Citér

2. oktober 2020

Anonym

Det er jeg helt med på - og det fremgår også af de andre svar i tråden. Din forklaring og dine eksempler tog bare meget specifikt udgangspunkt i møder og eventuelle tvister mellem borger og kommune. 

Korrekt :-) 

Det er fordi, jeg selv har været til dem vedr. børn i kommunen - netop i forhold til handleplaner vedr. bh og skole pga barnets handicap. Fordi kommunen var dårlig til at samarbejde. Vores netværksmøder omkring vores handicappede barn har eksempelvis været på kommunen. Med kommunen, lægen og sagsbehandler fordi kommunen ikke var i stand til at henvise til de rette tilbud. 
Så det kunne sagtens være med kommunen, selvom der er tale om børn.

Så det var ikke møntet på et twist mellem en voksenborger nødvendigvis. 

Men jeg har også været til dialogmøde i børnehave. 

Anmeld Citér

2. oktober 2020

lineog4

Anonym skriver:

Det skulle jeg måske have skrevet.

Men det drejer sig om et barn med en autismediagnose som går i en almindelig folkeskoleklasse.

Hos os er dialogmøde et officielt møde, hvor der kan indstilles til PPR. Som oftest deltager psykolog fra PPR for at vurdere om det som skole og hjem beretter tyder på, at PPR skal involveres. 

Hvis vi som skole fx vil have råd og vejledning om et enkelt barn hos PPR, så skal der først indkaldes og afholdes dialogmøde. Til dialogmøde deltager repræsentant fra ledelse, fra lærere og fra PPR (oftest psykolog) og forældre.

Netværksmøde er møder, hvor netværket omkring barnet mødes det kan være lærere, talepædagog, ergoterapeut, AKT eller inklusionspersonale, sagsbehandler og psykolog. Ledelsen deltager sjældent, da de ikke er en del af netværket omkring barnet. På netværksmødet er der fokus på tiden op til mødet, hvad vil vi arbejde videre med, og hvordan arbejder vi videre med det i hele netværket. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.