Efterfødselsreaktion (baby fem uger)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

946 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. september 2020

Anonym trådstarter

Jeg er simpelthen så fustreret hele tiden, jeg forstår ikke mine følelser og er så flov over at have det som jeg har det. Har aldrig hørt om andre som har det på denne måde. 

Jeg fødte for fem uger siden en lille dreng, han er noget af det sødeste og kæreste udseendemæssigt, (men han er altid ked af det og skriger konstant). Sundhedsplejersken og lægerne mener det umodne tarme og kolik.

Men for af spole tiden tilbage, så gik hans fødsel virkelig hurtigt og han kom en uge før termin. Mentalt var jeg indstillet på at gå over tid, for det gjorde jeg med mine to store børn. Det kom virkelig som et chok for mig at vandet gik da det gjorde og fik vestorm efterfølgende, nåede kun lige ind på hospitalet. Jeg var slet ikke klar over jeg havde født ham da det var overstået, pludselig havde jeg bare en baby liggende på mig...

Udover han kom hurtigt viste det sig at han var meget meget mindre end skønnet (formentlig pga manglende kar i navlestrengen), og hans værdier var helt skæve så vi blev indlagt. (Det vil sige baby og jeg blev indlagt og min mand var af gode grunde nødt til at tage hjem til de store børn). Det viste sig hurtigt at baby opførte sig præmatur (ifølge lægerne), og han havde ikke sutterefleks så amningen blev opgivet efter fem dages kamp hvor jeg nægtede at indse det ikke kunne lade sig gøre. Han fik alt sin mad igennem sonde de første ni dage, men havde sonden i tolv dage til at supplere det op han ikke tog på trykflasker (bløde flakser jeg kunne tykke på når han suttede for af hjælpe ham). Vi kom hjem efter de tolv dage.

Udover alle de mange mange forskellige blodprøver og at han ikke kunne spise selv, græd/græder han hele tiden... Det meste af hans vågen tid fra fødslen til nu er med gråd. (Igen de mener det kolik og umodne tarme). Vi har prøvet ALT, alle former for alternativ medicin, akupunktur, zoneterapi, kiropraktor... you name it, intet hjælper.

Jeg har indtil i forgårs malket ud til ham, men nu mener sundhedsplejersken at det nok er min mælk han reagerer på, så nu skal han kun have mme. Jeg føler mig helt slået ud... Ikke nok med at han ikke kan spise hos mig, nu kan han ikke engang få min mælk. (Må jeg indrømme at mme måske har hjulpet ham en smule, men kan også være det indbildning, for han skriger stadigvæk meget.)

Jeg føler mig distanceret fra min baby... Han er så ked af det og alt er gået så skævt. Ved mange har meget værre forløb og flere ting af slås med. Men jeg kan simpelthen ikke være i det. Alt i mig har lyst til at flygte fra det hele. Jeg har ikke givet ham en eneste flaske siden vi gik over til mme, for jeg kan simpelthen ikke. Alt i mig kryper sig sammen og gør ondt når han græder og jeg kan hører ham HELE tiden, selv når han ikke græder eller jeg er ude og handle. 

Har forsøgt at sove nogle dage hos mine forældre for at få en pause, og det slår mig jeg slet ikke savner ham. Jeg tager ham kun når jeg skal fordi min mand ikke lige kan. Jeg elsker ham virkelig virkelig højt og han dufter så godt, men jeg er næsten bange for ham. Ved godt det lyder fjollet. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det.

Jeg er så glad og lettet når jeg ikke er hjemme, føler mig som mig selv når jeg er væk og har de store børn med. Men når jeg kommer hjem, allerede i indkørslen får jeg ondt i maven og tager mig selv i af sidde og lytte med åben vindue i bilen om han græder derinde. 

Åh jeg ville sådan ønske jeg kunne give ham til en familie som ville elske ham alt det han har brug for, og som kan magte ham. Min mand bliver så gal og sur når jeg forsøger at snakke med ham. Jeg forstår slet ikke hvordan han kan være i alt det her og ikke knække på det. Intet er som det skal være og vores baby er jo kun ked af det. Han smiler ikke engang endnu. 

Jeg ved jeg formentlig har fået en depression efter fødslen, men den psykolog som sundhedsplejersken har henvist mig til er ikke til nogen hjælp. Hun lagde ud med at spørge "hvordan var forløbet på hospitalet" . Da jeg skulle fortælle om det begyndte jeg at græde ( prøvede at beherske mig), og hun afbryder mig med at sige "ja du må undskylde hvis det ser ud som om jeg er ved at falde I søvn, men alt den ked af det hed får mig til at blive ked af det..." Øh... Tror virkelig ikke hun skulle være psykolog, men hvad ved jeg er ikke vant til at komme sådan et sted. Men jeg fik mere dårlig samvittighed over at gøre hende ked af det, pga jeg er det. Så endte med at sidde og glo på et panel resten af den time.

Føler mig forkert på alle måder. Har fejlet som mor for min lille dreng og jeg kan ikke engang give ham det eneste jeg kan, nemlig min mælk. Har lyst til at pakke min taske og tage de to store med mig, så de heller ikke skal lide under det her tag med gråd og dårlig vibe. (Mest pga lillebror græder så utroligt meget hele tiden). 

Undskyld mit meget lange opslag. Ved ikke helt hvad jeg vil med det udover at få luft for det hele. Min familie er ved at gå i stykker og jeg kan ikke holde sammen på den, for jeg er en af årsagerne...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er simpelthen så fustreret hele tiden, jeg forstår ikke mine følelser og er så flov over at have det som jeg har det. Har aldrig hørt om andre som har det på denne måde. 

Jeg fødte for fem uger siden en lille dreng, han er noget af det sødeste og kæreste udseendemæssigt, (men han er altid ked af det og skriger konstant). Sundhedsplejersken og lægerne mener det umodne tarme og kolik.

Men for af spole tiden tilbage, så gik hans fødsel virkelig hurtigt og han kom en uge før termin. Mentalt var jeg indstillet på at gå over tid, for det gjorde jeg med mine to store børn. Det kom virkelig som et chok for mig at vandet gik da det gjorde og fik vestorm efterfølgende, nåede kun lige ind på hospitalet. Jeg var slet ikke klar over jeg havde født ham da det var overstået, pludselig havde jeg bare en baby liggende på mig...

Udover han kom hurtigt viste det sig at han var meget meget mindre end skønnet (formentlig pga manglende kar i navlestrengen), og hans værdier var helt skæve så vi blev indlagt. (Det vil sige baby og jeg blev indlagt og min mand var af gode grunde nødt til at tage hjem til de store børn). Det viste sig hurtigt at baby opførte sig præmatur (ifølge lægerne), og han havde ikke sutterefleks så amningen blev opgivet efter fem dages kamp hvor jeg nægtede at indse det ikke kunne lade sig gøre. Han fik alt sin mad igennem sonde de første ni dage, men havde sonden i tolv dage til at supplere det op han ikke tog på trykflasker (bløde flakser jeg kunne tykke på når han suttede for af hjælpe ham). Vi kom hjem efter de tolv dage.

Udover alle de mange mange forskellige blodprøver og at han ikke kunne spise selv, græd/græder han hele tiden... Det meste af hans vågen tid fra fødslen til nu er med gråd. (Igen de mener det kolik og umodne tarme). Vi har prøvet ALT, alle former for alternativ medicin, akupunktur, zoneterapi, kiropraktor... you name it, intet hjælper.

Jeg har indtil i forgårs malket ud til ham, men nu mener sundhedsplejersken at det nok er min mælk han reagerer på, så nu skal han kun have mme. Jeg føler mig helt slået ud... Ikke nok med at han ikke kan spise hos mig, nu kan han ikke engang få min mælk. (Må jeg indrømme at mme måske har hjulpet ham en smule, men kan også være det indbildning, for han skriger stadigvæk meget.)

Jeg føler mig distanceret fra min baby... Han er så ked af det og alt er gået så skævt. Ved mange har meget værre forløb og flere ting af slås med. Men jeg kan simpelthen ikke være i det. Alt i mig har lyst til at flygte fra det hele. Jeg har ikke givet ham en eneste flaske siden vi gik over til mme, for jeg kan simpelthen ikke. Alt i mig kryper sig sammen og gør ondt når han græder og jeg kan hører ham HELE tiden, selv når han ikke græder eller jeg er ude og handle. 

Har forsøgt at sove nogle dage hos mine forældre for at få en pause, og det slår mig jeg slet ikke savner ham. Jeg tager ham kun når jeg skal fordi min mand ikke lige kan. Jeg elsker ham virkelig virkelig højt og han dufter så godt, men jeg er næsten bange for ham. Ved godt det lyder fjollet. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det.

Jeg er så glad og lettet når jeg ikke er hjemme, føler mig som mig selv når jeg er væk og har de store børn med. Men når jeg kommer hjem, allerede i indkørslen får jeg ondt i maven og tager mig selv i af sidde og lytte med åben vindue i bilen om han græder derinde. 

Åh jeg ville sådan ønske jeg kunne give ham til en familie som ville elske ham alt det han har brug for, og som kan magte ham. Min mand bliver så gal og sur når jeg forsøger at snakke med ham. Jeg forstår slet ikke hvordan han kan være i alt det her og ikke knække på det. Intet er som det skal være og vores baby er jo kun ked af det. Han smiler ikke engang endnu. 

Jeg ved jeg formentlig har fået en depression efter fødslen, men den psykolog som sundhedsplejersken har henvist mig til er ikke til nogen hjælp. Hun lagde ud med at spørge "hvordan var forløbet på hospitalet" . Da jeg skulle fortælle om det begyndte jeg at græde ( prøvede at beherske mig), og hun afbryder mig med at sige "ja du må undskylde hvis det ser ud som om jeg er ved at falde I søvn, men alt den ked af det hed får mig til at blive ked af det..." Øh... Tror virkelig ikke hun skulle være psykolog, men hvad ved jeg er ikke vant til at komme sådan et sted. Men jeg fik mere dårlig samvittighed over at gøre hende ked af det, pga jeg er det. Så endte med at sidde og glo på et panel resten af den time.

Føler mig forkert på alle måder. Har fejlet som mor for min lille dreng og jeg kan ikke engang give ham det eneste jeg kan, nemlig min mælk. Har lyst til at pakke min taske og tage de to store med mig, så de heller ikke skal lide under det her tag med gråd og dårlig vibe. (Mest pga lillebror græder så utroligt meget hele tiden). 

Undskyld mit meget lange opslag. Ved ikke helt hvad jeg vil med det udover at få luft for det hele. Min familie er ved at gå i stykker og jeg kan ikke holde sammen på den, for jeg er en af årsagerne...

Først og fremmest et kæmpe kram herfra 

Jeg er ikke ekspert, men jeg tænker at det er ret tydeligt, at du har en eller anden form for efterfødselsreaktion, og at du skal have noget hjælp. Du skal have en psykolog du kan med, og hvis den første ikke er hende, skal du have en anden. Måske din mand kan hjælpe dig med at bede om en anden, hvis du ikke selv har lyst? Og måske skal I gå gennem lægen. 
Hvis din sundhedsplejerske er obs på dig ift. efterfødselsreaktion, har hun måske også planlagt flere besøg end normalt?

Jeg synes, at det lyder som et hårdt forløb, og ret klassisk et forløb man kan reagere på. At andre måske har været igennem værre, betyder intet her. Du virker meget velreflekteret over situationen, så jeg er sikker på, at du med rette hjælp får det godt igen. Knus og tanker herfra 

Anmeld Citér

27. september 2020

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

Kæmpe kram! Det må være hårdt. 
jeg tænker at du skal starte med din egen læge. Tag den med ham/hende i stedet for sundhedsplejersken, de kender dog og du er formentlig tryg ved dem. Du kan komme til samtale her hver uge, hvis behov. Hvor i landet bor du? 
hvis du bor i nordsjælland kan jeg anbefale dig én dygtig terapeut. ❤️ 

Anmeld Citér

27. september 2020

Anonym

Søde dig. Sikke en omgang! 
jeg kan faktisk godt genkende lidt af mig selv i dig, da jeg fik nummer tre. Det var også helt uplanlagt og jeg følte alt var forkert og ikke som det skulle være. Han græd også meget og jeg synes de store led under det. 
Idag er det bedre og han er også snart tre år. 
hvor gamle er dine store børn? Er det drenge eller piger? Piger synes måske nogen gange mere det er hyggeligt end drenge gør. 
med kan måske hjælpe og give flakse osv? 
husker du og din mand at have lidt hygge tid med hinanden? Se en film når de store sover eller hvad I ellers har lyst til. Stort kram! 

Anmeld Citér

27. september 2020

norasfamilie

Kæmpe, kæmpe kram til dig og masser af kærlighed, først og fremmest! Med min den første oplevede jeg meget det samme. Jeg fik en fødselspsykose og depression kort efter jeg fødte. Mine bedste råd er, at finde en rigtig god psykolog, den du har nu, er tydeligvis ikke god, så find en anden hurtigst muligt, og kemien er virkelig det vigtigste. Bliv ved med at tag nogle "pauser" fra din søn, så du får fyldt op på overskuds -og energidepoterne. Mht til din mand, synes jeg, at du skal prøve at tale med ham igen, og fortælle hvordan du har det, måske lade ham læse dit indlæg her? Du kan evt også give ham noget læsestof om efterfødselsreaktioner. Så synes jeg at du skal tage imod al den hjælp du bliver tilbudt. 

Det bliver bedre, det lover jeg dig

Anmeld Citér

27. september 2020

norasfamilie

Og nej nej nej du har ikke fejlet som mor!!! Du har gjort og gør dit bedste

Anmeld Citér

28. september 2020

Anonym

Åh kære du hvor jeg føler med dig!

Din mand kæmper måske med at han føler han skal holde familien sammen, og derfor kan han ikke rumme at høre en masse på dig. Det kan lyde hårdt og unfair, men være en beskyttelsesmekanisme for ikke selv at gå ned (min mand var sådan da jeg havde en fødselsdeoression) 

Du skal have en anden psykolog, og hvis du har det mindste overskud, så klag til sp/kommunen over den psykolog. En psykolog der ikke kan høre på andres problemer er udbrændt eller bør i hvert fald ikke arbejde, fordi det kan være til mere skade end gavn! (Jeg havde selv én der ikke gad snakke om min fødsel, fordi det jo "var overstået så hvorfor bore mere i det, når det ikke kunne laves om" WTF??!! men han kunne da godt lægge øre til hvis jeg følte det var vigtigt.. hallo mand? Min depression var direkte udløst af en traumatisk fødsel!)

Du kan også søge på gaia instituttet. De har psykoterapeuter tilknyttet som er eksperter i fødselsreaktioner. Det vil jeg til hver tid vælge, hcis det overhovedet er muligt økonomisk (det var det ikke for mig dengang, desværre)

Tjek om du evt har en sundhedsforsikring gennem job eller din partner har, der kan dække nogle samtaler

Det kan også være du kan få hjælp på sygehuset. Pga første fødsel og depression blev jeg fulgt tættere anden gang med garanti om at jeg ikke ville blive "tabt" så snart jeg havde født.

Du svigter ikke nogen og du er en god mor, du har bare udfordringer lige nu, jeg lover det bliver bedre!

Og du siger I har prøvet alt.. har du tjekket om det kan være stramt tungebånd? Jeg har hørt historier som jeres før, og det var et stramt tungebånd der var årsagen til mange af problemerne. Og jeg tæ ker ikke åå hvad sp siger. Prøv at søg på stramt tungebånd på facebook, der er en støttegruppe.

Det er næppe din mælk den er galt med, men hvis det f.eks. er allergi for komælk, går det selvfølgelig i din mælk og vil påvirke baby (det vil alm mme også). Luk ørerne for sp et øjeblik og tænk: gør det noget godt for dig at malke ud? Jeg kan forestille mig at det måske er det, der kan gøre dig "speciel" og man kan hurtigt komme til at føle sig endnu mere overflødig og ingenting værd, hvis man stopper det. Omvendt hvis det kun er stress for dig at malke ud, så stop.jeg ved i hvert fald at min sp mente jeg skulle stoppe amningen for at passe på mig selv. Men amningen var bogstavelig talt det eneste der holdte mig i live i nogle mdr. For hvorfor skulle jeg blive hængende i verden ellers, det var jo det eneste jeg kunne gøre som andre ikke kunme gøre bedre? (Jeg var meget langt nede i en periode)

Det er SÅ grimt at have det sådan , men det bliver bedre en dag 

Anmeld Citér

28. september 2020

Barn3

Kære TS.

Kæmpe knus til dig.

Du gør det så godt som du nu kan og med de udfordringer du bliver udsat for.

Hent så meget hjælp som du kan og pas godt på dig selv. Du er i en sårbar situation. Du dine tanker er ikke onde. Ang.amning føler med dig 100%,men husk,at du gjorde alt hvad var i din magt. Det godt med vires drømme, forventninger bare ikke altid alt bliver til mulighed. 

Får såden en lyst til at hjælpe dig.......

Knus

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.