Skoleudsættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.041 visninger
10 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. september 2020

Anonym trådstarter

Hej

Min niece på 4 år bor hos os, fordi hendes far slog hende og behandlede hende generelt dårligt, så han fik frataget myndigheden over hende. Min nieces mor begik selvmord, da min niece var 2 måneder. Min niece flyttede ind hos os da hun var 3 år. Hun har fødselsdag i december, så hun skal i skole næste år. Da hun flyttede ind hos os, var der flere ting hun ikke kunne, hun kunne ikke tage tøj på selv, hun var ikke god motorisk, brugte ble og sut, og hendes sprog var egentlig det eneste der var aldersvarende. Hun har dog indhentet det hele nu, og kan det samme som andre på hendes alder kan. Hun fungerer rigtig fint socialt og har masser af venner i børnehaven og i vores opgang og gård. Hendes eneste svaghed eller hvad man kan kalde det, er at hun ikke har tillid til voksne mennesker før hun kender dem rigtig godt. Der gik fx længe før hun turde tale med vores venner, min kærestes forældre og søskende, hvor hun sagtens kunne lege med deres børn. Hun har sagt til mig, at hun er bange for at blive kvalt eller slået igen, og det synes jeg giver god mening. 

Jeg har tænkt lidt på om hun skal starte i skole næste år, eller om hun skal vente et år ekstra i børnehaven. Hvis hun starter næste år, vil hun jo kun være 5 år, og jeg tænker også, at det ville være godt for hende med stabilitet med et ekstra år i børnehaven, hvor vi kunne arbejde henimod at hun skulle få mere tiltro til voksne, men samtidig tænker jeg på, om hun vil kede sig det ekstra år i børnehaven hvis det er. Det skal også siges, at hendes immunforsvar er dårligt og hun har slem astma, så hun har mange dage hjemme, og kommer jo også til at have det når hun begynder i skole. Jeg har talt med børnehavelederen, og han synes, at vi skal se tiden an lidt endnu. 

Er der nogle der har prøvet noget lignende, eller kan sige om hun skal vente eller ikke vente?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Man kan desværre ikke længere "bare lige" få skoleudsat et barn. Der skal være relevante årsager og samtidig kan skolen hvis de mangler børn kræve at barnet starter alligevel. 

Men som lederen siger se det an.

Anmeld Citér

13. september 2020

Missyou

Jeg har en dreng på samme alder der også står til at skulle afsted næste år. Han er intellektuelt ret begavet, men til gengæld kniber det med de sociale evner. 
vi har faktisk møde i bh om 14 dage. Inden da laver de forskellige tests på ham, og på baggrund af det vurderer vi om han skal udsættes eller ej. I vores kommune får man ikke afslag. Børnehaven har endnu ikke oplevet at få afslag når de har søgt udsættelse til et barn. 
men vær opmærksom på at man de fleste steder skal søge udsættelse inden 1 oktober, så man kan altså ikke bare se tiden an alt for længe.. 

personligt synes jeg de er meget små når de skal i skole dem fra november/december. Jeg ville kigge på hvor hun ligger fagligt ift de andre, hvor selvstændig hun er, og hvem hun har relationer til i bh. Er det dem der skal afsted næste år?.. 

håber i finder en god løsning 

Anmeld Citér

13. september 2020

Anonym

Hvis det overhovedet er muligt, så vent!!! Et barn der har lidt af så massivt omsorgssvigt som din niece, har jo skulle kompensere på alle mulige planer for blot at “overleve” og et år mere i trygge og mere småbørnsvenlige rammer er kun godt. De udfordringer hun har lyder som sunde reaktioner på en usund barndom. Jeg ville i den grad kæmpe for udsættelse og for at få børnehaven med på den vej. Selvom det kræver en indsats, må hendes baggrund og historie trods alt gøre det muligt?

Anmeld Citér

13. september 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej

Min niece på 4 år bor hos os, fordi hendes far slog hende og behandlede hende generelt dårligt, så han fik frataget myndigheden over hende. Min nieces mor begik selvmord, da min niece var 2 måneder. Min niece flyttede ind hos os da hun var 3 år. Hun har fødselsdag i december, så hun skal i skole næste år. Da hun flyttede ind hos os, var der flere ting hun ikke kunne, hun kunne ikke tage tøj på selv, hun var ikke god motorisk, brugte ble og sut, og hendes sprog var egentlig det eneste der var aldersvarende. Hun har dog indhentet det hele nu, og kan det samme som andre på hendes alder kan. Hun fungerer rigtig fint socialt og har masser af venner i børnehaven og i vores opgang og gård. Hendes eneste svaghed eller hvad man kan kalde det, er at hun ikke har tillid til voksne mennesker før hun kender dem rigtig godt. Der gik fx længe før hun turde tale med vores venner, min kærestes forældre og søskende, hvor hun sagtens kunne lege med deres børn. Hun har sagt til mig, at hun er bange for at blive kvalt eller slået igen, og det synes jeg giver god mening. 

Jeg har tænkt lidt på om hun skal starte i skole næste år, eller om hun skal vente et år ekstra i børnehaven. Hvis hun starter næste år, vil hun jo kun være 5 år, og jeg tænker også, at det ville være godt for hende med stabilitet med et ekstra år i børnehaven, hvor vi kunne arbejde henimod at hun skulle få mere tiltro til voksne, men samtidig tænker jeg på, om hun vil kede sig det ekstra år i børnehaven hvis det er. Det skal også siges, at hendes immunforsvar er dårligt og hun har slem astma, så hun har mange dage hjemme, og kommer jo også til at have det når hun begynder i skole. Jeg har talt med børnehavelederen, og han synes, at vi skal se tiden an lidt endnu. 

Er der nogle der har prøvet noget lignende, eller kan sige om hun skal vente eller ikke vente?

Min dreng er også decemberbarn. Han er velstimuleret, har haft en tryg opvækst osv. Men jeg skoleudsatte ham alligevel. Han var den yngste og selvom han fulgte med de andre og legede ok. Så skulle han altid anstrenge sig. Både socialt og fagligt. Jeg er så glad for at jeg skoleudsatte ham. Selvom det var en kamp. Børnehave og skole mente han skulle starte.

Han fik så meget mere ro og sikkerhed i sig selv det ekstra år i børnehave. Nu hviler han godt i sig selv, er sjældent i konflikter, klarer sig godt fagligt og har gode venner. 

Med hendes baggrund og hendes fødselsdag, ville jeg klart give hende det år mere i børnehave.

(jeg skrev en masse begrundelser ned som jeg gav til skolen, fordi han skulle til en slags test. Og så fortalte jeg, at hvis de valgte at tvinge ham i skole, ville jeg vælge folkeskolen fra)

Anmeld Citér

13. september 2020

Anonym

Min far har været børnehaveklasseleder i virkelig mange år og har dermed haft både modne og umodne børn i børnehaveklassen. 

Det største nederlag for et barn er at skulle gå børnehaveklassen om igen. Men dette har været og er sommetider nødvendigt, da udviklingen i bhk. ikke har været god nok. 
I jeres tilfælde, hvor din niece har lidt under omsorgssvigt, synes jeg det vil være det mest ideelle at skoleudsætte hende, for at klæde hende bedst muligt på til at komme i skole - så hun oplever det som en succes. 

Jeg er decemberbarn og blev også skoleudsat, selvom jeg har haft en ganske fin og tryg start på livet. Men jeg legede mest med dem der skulle vente til næste skoleår og nok også fordi mine forældre synes jeg var lidt “lille” pga. fødselsdag så sent på året. 

Anmeld Citér

14. september 2020

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Man kan desværre ikke længere "bare lige" få skoleudsat et barn. Der skal være relevante årsager og samtidig kan skolen hvis de mangler børn kræve at barnet starter alligevel. 

Men som lederen siger se det an.

Men jeg tænker da at hendes baggrund er en rimelig relevant årsag til skoleudsættelse. Eller er det mere hvis barnet er udfordret socialt eller har svært ved at koncentrere sig mm. at det kan lade sig gøre med en skoleudsættelse?

Anmeld Citér

14. september 2020

Anonym trådstarter

Missyou skriver:

Jeg har en dreng på samme alder der også står til at skulle afsted næste år. Han er intellektuelt ret begavet, men til gengæld kniber det med de sociale evner. 
vi har faktisk møde i bh om 14 dage. Inden da laver de forskellige tests på ham, og på baggrund af det vurderer vi om han skal udsættes eller ej. I vores kommune får man ikke afslag. Børnehaven har endnu ikke oplevet at få afslag når de har søgt udsættelse til et barn. 
men vær opmærksom på at man de fleste steder skal søge udsættelse inden 1 oktober, så man kan altså ikke bare se tiden an alt for længe.. 

personligt synes jeg de er meget små når de skal i skole dem fra november/december. Jeg ville kigge på hvor hun ligger fagligt ift de andre, hvor selvstændig hun er, og hvem hun har relationer til i bh. Er det dem der skal afsted næste år?.. 

håber i finder en god løsning 

Ah så har vi da lidt travlt med at beslutte os. Må jeg spørge om I tænker at jeres dreng kommer til at kede sig det ekstra år i børnehaven når han er begavet, og måske fagligt er klar til større udfordringer? 

Anmeld Citér

14. september 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis det overhovedet er muligt, så vent!!! Et barn der har lidt af så massivt omsorgssvigt som din niece, har jo skulle kompensere på alle mulige planer for blot at “overleve” og et år mere i trygge og mere småbørnsvenlige rammer er kun godt. De udfordringer hun har lyder som sunde reaktioner på en usund barndom. Jeg ville i den grad kæmpe for udsættelse og for at få børnehaven med på den vej. Selvom det kræver en indsats, må hendes baggrund og historie trods alt gøre det muligt?

Jeg ville nemlig også tro at hendes baggrund ville gøre det muligt, men har læst lidt om det og nu er jeg kommet i tvivl om man kun skoleudsætter børn der fx er lidt umodne på den ene eller anden måde eller har svært ved at koncentrere sig osv

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Kære TS, 

Vores dreng er født i oktober 2014 og skulle være startet i skole i år. Han er begavet når det kommer til opgaver, men til gengæld har han meget krudt i røven og hører ikke efter. Derfor var vi enige om at han skulle skoleudsættes. 

Nu kan jeg se hvordan han som den ældste i bh blomstrer fordi han er lidt foran de andre og det er da det hele værd. 

Mht din niece så er der en velbegrundet årsag til at hun kan blive udsat og jeg er sikker på at pædagogerne er enige i det. 

Held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.