Hej
Min niece på 4 år bor hos os, fordi hendes far slog hende og behandlede hende generelt dårligt, så han fik frataget myndigheden over hende. Min nieces mor begik selvmord, da min niece var 2 måneder. Min niece flyttede ind hos os da hun var 3 år. Hun har fødselsdag i december, så hun skal i skole næste år. Da hun flyttede ind hos os, var der flere ting hun ikke kunne, hun kunne ikke tage tøj på selv, hun var ikke god motorisk, brugte ble og sut, og hendes sprog var egentlig det eneste der var aldersvarende. Hun har dog indhentet det hele nu, og kan det samme som andre på hendes alder kan. Hun fungerer rigtig fint socialt og har masser af venner i børnehaven og i vores opgang og gård. Hendes eneste svaghed eller hvad man kan kalde det, er at hun ikke har tillid til voksne mennesker før hun kender dem rigtig godt. Der gik fx længe før hun turde tale med vores venner, min kærestes forældre og søskende, hvor hun sagtens kunne lege med deres børn. Hun har sagt til mig, at hun er bange for at blive kvalt eller slået igen, og det synes jeg giver god mening.
Jeg har tænkt lidt på om hun skal starte i skole næste år, eller om hun skal vente et år ekstra i børnehaven. Hvis hun starter næste år, vil hun jo kun være 5 år, og jeg tænker også, at det ville være godt for hende med stabilitet med et ekstra år i børnehaven, hvor vi kunne arbejde henimod at hun skulle få mere tiltro til voksne, men samtidig tænker jeg på, om hun vil kede sig det ekstra år i børnehaven hvis det er. Det skal også siges, at hendes immunforsvar er dårligt og hun har slem astma, så hun har mange dage hjemme, og kommer jo også til at have det når hun begynder i skole. Jeg har talt med børnehavelederen, og han synes, at vi skal se tiden an lidt endnu.
Er der nogle der har prøvet noget lignende, eller kan sige om hun skal vente eller ikke vente?
Anmeld
Citér