Anonym skriver:
Jeg er enig i at der godt kunne være mere fokus på at de små faktisk stadig er små.
Jeg har indtryk af at mine (0.klasse og 3.klasse) er meget aldersvarende i deres adfærd osv. Men ja, der bliver forventet mere, er mit indtryk. Et helt konkret eksempel kan være at vi til forældremøde fik at vide at der var for meget uro i den stores klasse, fordi eleverne ikke fik de rette bøger med ind til time (deres tasker skulle hænge i deres skab på gangen) altså, de regnede med at eleverne om morgenen kunne huske hvad de skulle have af fag hele dagen og tage de rette bøger med ind. Også de børn som har været i morgen SFO i 1 time hvor forældrene ikke kan stå og minde dem om det som det sidste inden de skal ind i klassen. Vi fik heldigvis indført at de kan tage tasken med ind. Så skal vi som forældre nok hjælpe med at få pakket de rette ting, og de undgår renderi ud og ind af klassen fordi ungerne glemmer.
Jeg oplever det også med overtøj. Jeg kan hente børn i SFO og så er de ude i regnvejr uden regntøj. Selvom det hænger i skabet (eller er faldet ned i bunden). Ingen voksen går nogensinde hen og dobbelttjekker, de stoler bare på at barnet siger de ikke har noget i skabet - fordi de ikke lige gider tage det på. Og så får vi forældre en lille bemærkning med på vejen hjem, om at vi altså skal huske det regntøj...... Suk... Nogen ting er man bare ikke herre over som forældre, mens de er i skole og SFO. Jeg ville hjertens gerne kunne indprente i min yngste at det regntøj bare skal på når de voksne siger det og jeg siger det flere gange i ugen som det sidste når jeg aflevere. Men jeg kan bare ikke være der mens jeg selv i skole..
Så ja.. jeg vil gerne påtage mig ansvaret , men jeg kan simpelthen ikke løfte det ansvar i de timer jeg ikke er tilstede. Og det savner jeg sommetider at der så var nogen andre der gjorde.
Åh, jeg er ikke den eneste.... men det betyder måske også bare, at det er mere udbredt end som så.
Jeg tænker på, om det måske også handler om ressourcer? Men man kan jo ikke lade som om, at børnene kan mere end de kan, fordi der mangler ressourcer. Jeg føler, at der forventes noget, som for nogle er umuligt at indfri. Bevares, vi skal have forventninger til vores børn og også gerne høje forventninger, vi skal tro på, at de kan. Men vi skal jo heller ikke være urealistiske.
Den med regntøjet kan jeg virkelig godt genkende. Mit indtryk er også, at de voksne stoler blindt på, at det børnene siger er rigtigt. Børnene får simpelthen lov til selv at bestemme. Jeg oplever også, at børnene kan rende rundt udenfor uden jakke på eller jakken stående åben, imens de voksne selv står med tyk jakke og evt. hue og vanter. Så kommer man der og henter og tænker "hvorfor f***** siger de ikke noget?"... så går man pænt hen og siger noget, og så trækker de bare på skuldrene og smiler let og siger " Jeg har spurgt, om h*n ikke fryser"... så står jeg der som mor og tænker "øh... og så fordi mit barn siger næh, så er det bare sådan det er eller hvad? Hvad hvis det havde været dit eget barn?" Og her er der tale om børn på 5 og 6 år. Jeg oplevede det også her forleden, hvor mit barn kun rendte rundt med en undertrøje på (og det var ikke varmt!). Den voksne havde set det, men havde ikke gjort noget ved det.
Børnene render også nogle gange rundt udenfor uden sko. De voksne skal ikke rende rundt og kigge børnene over skuldrene hele tiden. Men jeg bliver harm over sådan en ansvarsfraskrivelse, når den voksne har set det og har været opmærksom på det uden at gøre noget.
Nogle gange kan en institution/skole jo også godt finde på at sige/skrive ud, at vi forældre gerne må tale med vores børn om det ene og det andet. Det kan jo være, hvis de oplever udfordringer på forskellige områder. Det kunne f.eks. være at tale om hele coronasituationen og hygiejne eller om at være en god ven, hvis nu nogle har drillet. Det er da helt legitimt og selvfølgelig gør vi det. Det kalder jeg for samarbejde. Det er da også vores ansvar som forældre. Vi er jo kun interesseret i at vores barn trives og at klassen trives. Men hvor er så hjælpen, når det går den anden vej og der er noget, ens barn finder svært? Så er det som om, de trækker en streg i sandet og der er ingen hjælp at hente. Det står ligesom mellem linjerne "Bare ærgerligt Sonny Boy. Jeg er ikke dit barns mor, så den må du selv ligge og rode med"
Mit barn har i øjeblikket utrolig svært ved at få pakket sine ting ordentligt sammen i klassen, hvilket resultere i, at tingene bliver decideret væk. Selvom der står navn på ALT og der er markeringer på også. Jeg har talt så afsindigt meget med mit barn på 6 år om det, men h*n glemmer det henne i skolen. Når der bliver sagt frikvarter, så er det det der er oppe i hovedet. Så kommer taskens indhold sekundært.
Jeg efterlyser, at det er noget, de rent faktisk godt kan tage op i klassen. At huske at pakke sammen. Ordentligt. Respekt for egne ting. Huske at aflevere lånte ting tilbage. Jeg synes, det er lige så legitimt, som at tage det op i klassen, hvordan man er en god ven. Jeg taler meget med mit barn om det, men det er svært, nogle gange umuligt, når man ikke er der i så mange timer at kunne tage ansvaret for det. Så er det nemlig som om, at de voksne forventer, at børnene selvfølgelig godt selv kan tage det ansvar. Og at de skal kunne huske det i så mange timer helt selv. Børn på 6 år. For nogle er det ikke svært mens andre har brug for hjælp.
Er jeg så en curlingmor, fordi jeg er så "irriterende" at efterlyse hjælp på skolen til noget, som er en udfordring for mit barn? Jeg synes jo selv, jeg ville være en curlingmor, hvis jeg bare gav mit barn nyt med når noget andet blev væk. Hvordan skulle mit barn ellers finde ud af vigtigheden i at passe på sine ting og at det har en konsekvens, når det bliver væk?
Kan man virkelig skære det så firkantet ud at dansklæreren kun underviser i dansk og ikke en milimeter mere. Matematiklæreren underviser kun i matematik og ikke en milimeter mere. Hvem trøster så barnet som er blevet slået eller drillet? Selvom man har uddannet sig til lærer, så påtager man sig jo også nogle gange (ofte) en pædagogisk rolle, når man trøster et barn. Jeg kan godt se, at det ville være vildt lækkert, hvis børnene bare altid hørte efter, altid huskede sine ting, aldrig drillede hinanden osv. Men det er jo ikke virkeligheden. Og børn er forskellige og de er jo også bare i en anden konstellation i skolen ift. at være hjemme.
Nu virker det måske som om, at jeg synes, at alle pædagoger og lærere gør deres arbejde elendigt og det mener jeg bestemt ikke! Jeg har generelt stor respekt for lærere og pædagoger. Der er bare nogle ting, som jeg undrer mig over og som jeg ikke synes kan være rigtigt.