Først og fremmest så lyver din dreng ikke.
Her er den typiske grund til, at børn mellem 1-10 år siger, at de bliver slået uden, der er reel fysisk hold i det:
Han evner bare ikke at forklare dig, at han føler sig såret på en anden måde. Når børn italesætter, at de føler sig slået, så handler det ofte om, at de måske oplevede det sådan. De ved godt, at de ikke blev slået som sådan.
Pas på med at sige “jeg bliver ked af det, når du lyver”
For det er med at gøre, at din dreng så ikke vil fortælle dig om hans svære følelser, som han måske ikke har ord for.
Havde det været mit barn, havde jeg sagt følgende:
“du føler, at jeg slog dig? Hvornår skete det?”
Når barnet så sagde “fordi du er dum, ville give mig jakke på osv” så ville jeg hjælpe ham til den rette fortolkning af situationen.
Som: Jeg er ked af, hvis du blev ked af det. Jeg vil aldrig slå dig. For det må man ikke! Men hvis man bliver rigtig ked af det, så skal man hellere sige “jeg er rigtig sur eller ked af det”
Jeg ville ikke bekræfte ham i, at han var blevet slået, men bekræfte ham i, at han følte sig såret, og hjælpe ham til andre ord for den slags situationer
Husk børns fortolkninger af situationen er meget anderledes.
1. de har ikke en erfaring med verden som en voksen
2. han kan ikke give et konkret udtryk for sin følelse. Han er først ved at lære dem at kende
Børn ved godt, at det at slå er forkert. Det er meget konkret. Så han siger i virkeligheden “der skete noget med mig, som jeg følte var alvorligt og ubehageligt.”
Hjælp ham til de rette ord - så stopper han med at bruge “jeg er blevet slået” :-)
Det er ganske normalt for hans alder, og mange ældre kan også finde på at sige det, hvis de ikke kan sætte andre ord på :-)
Man kan godt føle sig slået med ord. Især små børn som altid er nederst i magthierarkierne.
Hilsen en, der arbejder med pædagogik og sprogindlæring.