Han sagde jeg slog ham

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.263 visninger
5 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. september 2020

Anonym trådstarter

Idag da jeg hentede min næsten 5-årige dreng i børnehaven, var han sur over at han skulle have sin regnjakke på. Han nægtede at tage den på, og tilsidst gjorde jeg det for ham, selvom han ikke ville have det. 
han tager derefter sin rygsæk på og vi skal til at gå, og så siger han “du er dum fordi du slog mig”. 
jeg var helt i chok. Nu da vi kom hjem satte jeg mig ned mig ham og sagde at det er helt forbudt at lyve om den slags- spurgte ham om jeg havde slået ham- hvilket han selvfølgelig svarer nej til. Så jeg fortæller ham at det gør mig ked af det, og det slet ikke er ok at sige sådan. 
han lover ikke at gøre det igen... 

men helt ærligt... det er ikke første gang han gør det- men det er nok over et år siden sidst. Og jeg bliver så utryg og bange. For hvad hvis han siger det igen- og hvis han siger det i børnehaven... jeg forstår ikke hvorfor han gør det...

jeg er så ked af det lige nu, for jeg troede han endelig var vokset fra at sige sådan... men tydeligvis ikke... og det var klart noget han sagde fordi han var sur på mig... 

har i oplevet noget lignende med så store børn? Hvad skal jeg gøre? Hvis jeg overhovedet skal gøre noget... øv. Jeg har helt ondt i maven... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Idag da jeg hentede min næsten 5-årige dreng i børnehaven, var han sur over at han skulle have sin regnjakke på. Han nægtede at tage den på, og tilsidst gjorde jeg det for ham, selvom han ikke ville have det. 
han tager derefter sin rygsæk på og vi skal til at gå, og så siger han “du er dum fordi du slog mig”. 
jeg var helt i chok. Nu da vi kom hjem satte jeg mig ned mig ham og sagde at det er helt forbudt at lyve om den slags- spurgte ham om jeg havde slået ham- hvilket han selvfølgelig svarer nej til. Så jeg fortæller ham at det gør mig ked af det, og det slet ikke er ok at sige sådan. 

men helt ærligt... det er ikke første gang han gør det- men det er nok over et år siden sidst. Og jeg bliver så utryg og bange. For hvad hvis han siger det igen- og hvis han siger det i børnehaven... jeg forstår ikke hvorfor han gør det...

jeg er så ked af det lige nu, for jeg troede han endelig var vokset fra at sige sådan... men tydeligvis ikke... og det var klart noget han sagde fordi han var sur på mig... 

har i oplevet noget lignende med så store børn? Hvad skal jeg gøre? Hvis jeg overhovedet skal gøre noget... øv. Jeg har helt ondt i maven... 

Du skal ikk gøre mere end du har gjort. Du har sat sif og ned og talt med ham om at det ikke er i orden at sige sådan nogle ting. Mere kan du ikke gøre. 

Hvis han siger der i børnehaven så kommer der en underretning. Men så længe du har dit på det rene så lukkes sagen også hurtigt. 

men forståe godt ubehaget ved det. Min søn er også 5 år og har aldrig sagt den slags. Men frygter det selv at han en dag gør selvom jeg ved at jeg har min ryg ren 

Anmeld Citér

9. september 2020

Anonym

Først og fremmest så lyver din dreng ikke. 

Her er den typiske grund til, at børn mellem 1-10 år siger, at de bliver slået uden, der er reel fysisk hold i det:

Han evner bare ikke at forklare dig, at han føler sig såret på en anden måde. Når børn italesætter, at de føler sig slået, så handler det ofte om, at de måske oplevede det sådan. De ved godt, at de ikke blev slået som sådan. 

Pas på med at sige “jeg bliver ked af det, når du lyver” 

For det er med at gøre, at din dreng så ikke vil fortælle dig om hans svære følelser, som han måske ikke har ord for. 

Havde det været mit barn, havde jeg sagt følgende: 

“du føler, at jeg slog dig? Hvornår skete det?” 

Når barnet så sagde “fordi du er dum, ville give mig jakke på osv” så ville jeg hjælpe ham til den rette fortolkning af situationen. 

Som: Jeg er ked af, hvis du blev ked af det. Jeg vil aldrig slå dig. For det må man ikke! Men hvis man bliver rigtig ked af det, så skal man hellere sige “jeg er rigtig sur eller ked af det” 

Jeg ville ikke bekræfte ham i, at han var blevet slået, men bekræfte ham i, at han følte sig såret, og hjælpe ham til andre ord for den slags situationer

Husk børns fortolkninger af situationen er meget anderledes. 

1. de har ikke en erfaring med verden som en voksen

2. han kan ikke give et konkret udtryk for sin følelse. Han er først ved at lære dem at kende 

Børn ved godt, at det at slå er forkert. Det er meget konkret. Så han siger i virkeligheden “der skete noget med mig, som jeg følte var alvorligt og ubehageligt.” 
Hjælp ham til de rette ord - så stopper han med at bruge “jeg er blevet slået” :-) 

Det er ganske normalt for hans alder, og mange ældre kan også finde på at sige det, hvis de ikke kan sætte andre ord på :-)

Man kan godt føle sig slået med ord. Især små børn som altid er nederst i magthierarkierne. 

Hilsen en, der arbejder med pædagogik og sprogindlæring. 

Anmeld Citér

9. september 2020

Strain

Alle mine 3 har efterhånden været igennem det, men de to indset lærte vendingerne fra deres storebror. Som en anden bruger skriver, datanet første gang sagde “du slog mig” eller “mor slog mig”, så satte vi os ned lige der, og jeg spurgte ham hvor jeg slog ham henne. Først så pegede han på stedet i gangenhvor det skete og efter lidt talen frem og tilbage, kom han frem til at det føltes som om jeg slog ham når jeg talte hårdt til ham. Han brugte selv ordene “du slog mit hjerte”.

Som tiden gik, begyndte han selv at kalde det “at blive slået med ord”, og bruger det også til sine brødre hvis de kommer til at kalde hinanden alt muligt knapt så pænt. De to næste lærte at bruge den frase istedet for, og selv min 3.5 årige kan finde på at bruge det hvis han er blevet talt hårdt til af nogen, eller har fået et nej han ikke er enig i.

Anmeld Citér

10. september 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Han har måske følt det sådan. 
tænker at jeg ville sige noget i retning af “det var ikke rart for dig at mor gav dig jakken på, men det er ikke at slå, selvom det ikke føltes rart. Kan du hjælpe mig med selv at få jakken på næste gang” 

når børn siger det synes de ikke nødvendigvis det er løgn. Måske holdt du for hårdt fast og han derfor syntes det er at slå. Så du kunne også spørge, om han siger der fordi du holdt for hårdt fast? Sådan så han forstår forskellen og ikke bare for at vide at han lyver. 

Anmeld Citér

10. september 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Han lyver ikke, han oplever noget der er ubehageligt og udtrykker det på den måde han kan. At slå=ubehag. Jeg forstår godt, det er ubehageligt at han siger, du slår. Jeg har prøvet det selv. Man ved, der kan komme en underretning hvis det bliver sagt til en pædagog. Det er lidt bagsiden ved den skærpede underretningspligt. Det, at børn så voldsomt mærker, forældres panik over et lille ord de har sagt. Det må uværgeligt være en utryg og ubehagelig følelse for det lille barn, at mærke hvor betydningsfulde/magtfulde deres ord kan være. Det er synd. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.