Jeg ved næsten ikke hvordan jeg skal begynde. Eller slutte. Jeg ved slet ikke, hvad det er jeg tænker, men jeg ved at det fylder utroligt meget i mit hoved, selvom jeg ikke helt kan forstå hvorfor.
Jeg er bare så bange for at blive gravid. Jeg har i forvejen to skønne unger. Begge har deres udfordringer, som gør at vi har en familiebehandler fra kommunen på besøg en gang om ugen til at hjælpe os med at lære at håndtere hvordan vi er de bedste forældre vi kan for vores helt fantastiske, omend meget krævende, børn.
Min yngste er født alt for tidligt. Der var mange komplikationer og i lang tid, ja faktisk indtil vi fik ham med hjem, troede vi ikke at han ville klare den. Det har, måske naturligt nok, gjort mig noget nervøs for at hvis jeg nu skulle blive gravid igen, så ville det ende på samme måde. Så vi tog i fællesskab den meget hårde beslutning om at vi ikke skal have flere børn, til trods for at det var et stort ønske for os begge.
Så fik jeg en hormonspiral, for så skulle jeg jo ikke ret gerne kunne blive gravid. Det er såmænd også fint nok, men da jeg jo alligevel havde benene oppe, valgte vi lige at tage et celleskrab. Celleskrabet viste moderate forandringer og en process gik igang. Jeg har fået lavet 8 vævsprøver og 2 keglesnit siden, hvor jeg stadig venter på svar fra den nyeste. Sidst var det blevet til svære forandringer.
Imens al dette gynokologiske tam-tam har stået på, har han hver gang skåret udenom spiralen, da jeg selvfølgelig helst ville beholde den, når den jo virker som den skal, og desuden er vildt dyr bare lige at skulle have en ny af, når den ikke engang er 2 år gammel.
Så for snart 2 måneder siden, efter det sidste keglesnit, gik såret op og jeg var et smut på sygehuset fordi jeg blødte virkelig meget. Det var såmænd også fint nok og jeg blev syet i stedet for brændt derinde med streng besked om at blive hjemme på sofaen i en uges tid. Og det gjorde jeg så.
Men så kom tankerne snigende. Hvad nu hvis de har fået rykket på spiralen? Hvad hvis den ikke virker efter alt det her? Hvad hvis jeg bliver gravid og bliver nødt til at få en abort af et barn som vi egentlig begge inderligt ønsker, men bare ikke har overskud til?
Jeg har fået tjekket at den sidder som den skal, men jeg kan bare ikke slippe af med disse tanker igen.
Alt dette her har i forvejen tæret hårdt på vores parforhold. Delvist fordi der jo har været (for os) langer perioder hvor vi ikke har kunne/måtte have sex, men også al den nervøsitet og frygt der fulgte med årsagen til alle disse test. Og nu disse tanker. Jeg har egentlig lyst til sex, men når jeg tænker på hvad sex kan medføre (altså en graviditet), så forsvinder lysten bare helt igen. Der går lange perioder hvor vi ikke har sex - lange for især os, der plejer at have sex stort set dagligt. Min mand er selvfølgelig frustreret, men også forstående. Han ved ikke hvad han kan eller skal gøre for mig. Han prøver virkelig og har været så super god.
Jeg får allerede medicin mod (panik)angst, depression og PTSD og har længe gået hos en angst vejleder, da min angst var så slemt at det forhindrede mig i at gå på arbejde, men hun ved ikke hvordan hun kan hjælpe mig med lige præcis dette. Jeg har prøvet alle de samme teknikker der virker til mine andre tanker, men jeg kan simplethen bare ikke slippe denne angst.
Puha, det blev langt og rodet og sikkert ikke til at finde hoved og hale i. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal stille op.