Anonym skriver:
Jeg startede på job efter barsel i slut juni. Jeg er lærer og startede på en mindre afdeling af den store skole jeg var på før. Jeg havde glædet mig og var fuld af energi, motivation og gejst.
Men... Jeg er så ked af at være det nye sted. Der er så meget der virkelig ikke fungerer, det føles som om alt sejler. Skoleårets start er altid lidt hård, men jeg har aldrig haft det sådan her før. Jeg føler mig allerede presset, rigtig meget forberedelsestid går med at slukke brande der opstår konstant. Jeg er så træt og udkørt allerede efter 4 uger, hvoraf børnene kun har været der i 3.
Jeg kæmper med samvittigheden, for jeg ved godt at jeg ikke skal blive der. Men stopper jeg nu så oplever børnene endnu en voksen der bare forsvinder (mange før mig har sagt op og gået ned med stress). Det kan jeg næsten ikke bære... Der er forvejen sat massivt ind med mange tiltag der skal gøre mit arbejde lettere, men intet fungere, det føles bare mere presset fordi til til at planlægge hjælpen ordentligt ikke er der.
Jeg sover dårligt om natten fordi jeg spekulere over hvad jeg skal gøre, mit overskud til min egen familie er virkelig lille, min lunte er kort... Jeg er gået på weekend uden at have nået at forberede mig overhovedet til næste uge, hver der for øvrigt er forældremøde. Jeg er på nedsat tid og har 32 timer om ugen, men den seneste uge har jeg været der 37 - uden at når hvad jeg skulle.
Jeg har aldrig oplevet sådan en situation på et job, og jeg har så svært ved at bede hvor langt jeg skal gå, hvor længe skal jeg se tiden an? Hvem skal jeg snakke med? Vi har ingen TR på den lille afdeling, og jeg er nervøs for at gå til min leder lige nu. Jeg ved hun vil sætte en masse igang, og jeg kan slet ikke overskue det.
Jeg har brug for at komme af med alle mine tanker om det - jeg er så ked af at jeg sagde ja til at blive rykket, jeg synes ikke jeg er blevet forberedt på den opgave der ventede. Jeg er nervøs for at brænde ud og miste lysten til mit arbejde, som jeg ellers altid har elsket.
Jeg ville elske at få nogle perspektiver på situationen ....
Først kæmpe kæmpe kram og hvis det overhovedet er nogen trøst, så er jeg også gået på weekend uden at have forberedt mig og har en uge, hvor stort set alt forberedelsestid er blevet taget til diverse møder. Jeg ved godt det hjælper ikke dig at vide, at vi er flere. Flere der tænker puha eleverne har været her i 3 uger og jeg føler allerede at jeg løber efter toget og aldrig når ind at sidde.
Men når det er sagt synes jeg altid at skoleårets start er møg hårdt, og den gang jeg startede efter barsel var den mega hård gange 3.
Jeg tænker du skal have talt forventninger igennem med din leder og dine samarbejdspartnere. Jeg bider fx mærke i, at du skriver du er ansat 32 timer og var der 37 timer - hvilke aftaler har I i forhold til at være på en årsnorm, for mine ledere og mine samarbejdspartnere forventer helt sikkert, at jeg og også de på fuldtid placerer flere timer de uger, hvor der er behov og vi så lægger færre timer de uger, hvor der er knapt så meget (ha ha ha som om der er nogen uger, hvor jeg har tid i overskud). Og du skal have talt med din leder om netop det.
Derudover skal du også give fat i dine samarbejdspartnere, hvordan kan I støtte hinanden, kan de tage nogle af dine opgaver over eller er de lige så pressede?
Og så det sindsyg kedelige råd: find pausen til dig selv, hvis det er ar sætte en film på fredag klokken 12, så gør det og hav noget forberedelse du kan lave imens. Hvis I de mindre klasser, så forlæng en pause og nyd de lever godt sammen. Hvis lidt større klasser og dansk, så start hver time med 20.minutters læsning, så kan du lige få tjek på aula og andre småting
Beslut dig for at onsdag går du klokken 15 og så når du det du når eller hvad ved jeg...
Det kan godt være du er et sted, hvor tingene ikkw fungerer optimalt. Men ligegyldigt om du bliver eller skifter arbejde, så skal du finde strategier for dig selv.
Og så til sidst du skal selvsagt lytte til din krop og dig selv, men som en anden også skriver der er hurtigt at trække stikket, for der er sgisme hårdt i starten af skoleåret og det er bare sindsyg hårdt at komme tilbage efter barsel.
Og tag en snak med ledelsen om, hvordan de kan hjælpe dig med at få lavet en strategi, så du overlever i det.