Spisetid i skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. august 2020

Frfriis

Profilbillede for Frfriis

Der, hvor jeg er lærer, har alle 25 min til at spise og derefter 30 min pause. Hellere forlænge dagen med 10-15 min og have mætte og 'luftede børn'. Plus at jeg også kun ville have et kvarter, hvis jeg skulle have en evt gårdvagt udenfor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2020

FruStolpe

Hos os har de 40 i alt til frokost og leg. Hvordan de fordeler det ved jeg ærligt talt ikke.  

Men der er ingen af mine børn der herhjemme er 15 minutter om at spise, så jeg tænker at 15 minutter er fint. Jeg har i hvert fald tomme madkasser med  hjem. 

Måske der kan findes en forklaring i hvor meget de snakker og hygger i stedet for at spise 

Anmeld Citér

25. august 2020

Strain

Mine børn i 0. og 1.klasse har 5 minutter spisepause til 10-mad og 10 minutter til frokost inden de bliver smidt ud af klassen og skal være udenfor.

De får slet ikke spist, trods at deres mad er klap-sammen mader og let frugt/grønt at gnave af. Jeg er begyndt ar give dem hjemmelavet smoothie med havregryn i med, for den kan de drikke på kort tid og så mætter dem en del. Så gør det ikke så meget at de kun når en halv rugbrødsmad og en håndfuld frugt/grønt ved siden af

Anmeld Citér

25. august 2020

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Hvor lang tid har jeres børn til at spise frokost i skolen, før de bliver sendt uden for til frikvarter? Det er gået op for mig, at mit barn i 1. klasse har et kvarter. Så bliver de sendt udenfor til frikvarter bagefter. Jeg synes, det virker af lidt, men er det virkelig bare den tid, de har? 

Min i 2 klasse starter med madpakker Ca 15 min før frikvarteret, og underviser bliver i klassen til 15 inde i frikvarteret altse spiser en lærer med børnene i 30 min. Derefter skal børnene ud resten af tiden. Hvor børnene gerne må spise ude. 

Samlet set har de 60 min - hvor af 45 min er frikvarter.

Den store i 6 klasse har kun de 45 min frikvarter. 

Anmeld Citér

25. august 2020

lineog4

I min anden klasse tilstræber vi, at de har 10 minutter til den lille mad og 15 minutter til den store mad - de har en lang pause efter de 15 minutter til mad, så kunne i princippet blive inde og spise, men da vi voksne også skal have en pause, så er der ikke en voksen inde - de får dog i de fleste tilfælde lov til at blive inde i ca. 10 minutter mere. 

Der er virkelig forskel på børn, nogen har slugt deres madpakker på 5 minutter og andre er ikke færdige om vi så giver dem 45 minutter. Nogen gange handler det også om madpakkerne, nogen børn har så mange små ting med, som skal pakkes op, kigges på og så skal de pakkes sammen igen, fordi de ville hellere starte med den anden bøtte. Det er nogen fantastiske madpakker, mit mundløb løber over, men det tager dem en krig at spise, og ikke mindst at vælge, hvad de skal starte med 

Jeg ville gerne have vi have mere fastlagt tid til at spise med dem, men samtidig så på et modul går der allerede 5 - 10 minutter med at komme ind og vaske hænder, finde de sidste osv. Så går der 5 minutter med håndvask og 15 minutter med spisning, dvs. 30 minutter ud af de 90 går med alt muligt andet ned min matematik. Samtidig kan de ikke klare de 60 minutter uden pause/bevægelse/opbrud, så minutterne flyver og jeg har så meget jeg gerne vil lave med dem 

Håber dog alle skoler giver tid til spisning mindst to gange (i de store klasser gerne 3), men et godt råd er at spare på alle de skønne ting der pakkes ind i små bøtter og poser (jeg gør det også selv) og især ting der skal tygges rigtig meget - tro mig en gulerod for en på 8 kan snildt tage 15 minutter at få spist. 

Anmeld Citér

25. august 2020

LSS

Sådan er det også på mine pigers skole. De kommer altid hjem med alt for meget mad. Den yngste spiser meget langsomt da hun har det lidt svært med mad. Da min store pige gik i 1 fik de læst historie imens, hvilket betød at rigtig mange af børnene slet ikke fik spist fordi de sad og lyttede spændt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.