I min anden klasse tilstræber vi, at de har 10 minutter til den lille mad og 15 minutter til den store mad - de har en lang pause efter de 15 minutter til mad, så kunne i princippet blive inde og spise, men da vi voksne også skal have en pause, så er der ikke en voksen inde - de får dog i de fleste tilfælde lov til at blive inde i ca. 10 minutter mere.
Der er virkelig forskel på børn, nogen har slugt deres madpakker på 5 minutter og andre er ikke færdige om vi så giver dem 45 minutter. Nogen gange handler det også om madpakkerne, nogen børn har så mange små ting med, som skal pakkes op, kigges på og så skal de pakkes sammen igen, fordi de ville hellere starte med den anden bøtte. Det er nogen fantastiske madpakker, mit mundløb løber over, men det tager dem en krig at spise, og ikke mindst at vælge, hvad de skal starte med 
Jeg ville gerne have vi have mere fastlagt tid til at spise med dem, men samtidig så på et modul går der allerede 5 - 10 minutter med at komme ind og vaske hænder, finde de sidste osv. Så går der 5 minutter med håndvask og 15 minutter med spisning, dvs. 30 minutter ud af de 90 går med alt muligt andet ned min matematik. Samtidig kan de ikke klare de 60 minutter uden pause/bevægelse/opbrud, så minutterne flyver og jeg har så meget jeg gerne vil lave med dem 
Håber dog alle skoler giver tid til spisning mindst to gange (i de store klasser gerne 3), men et godt råd er at spare på alle de skønne ting der pakkes ind i små bøtter og poser (jeg gør det også selv) og især ting der skal tygges rigtig meget - tro mig en gulerod for en på 8 kan snildt tage 15 minutter at få spist.
Anmeld
Citér