Noget om madpakker..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.062 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. august 2020

Anonym trådstarter

Så er der skolestart.. og madpakker! :-)

Og på sociale medier og hos veninder ser madpakker med rugbrødsmadder stukket ud som stjerner, kærlighedserklæringer skrevet på papir og lagt i madpakken, spyd med frugt..

Det får mig til at tænke på mine børns madpakker, mine egne madpakker som barn og på hvad normalen efterhånden er.

Mine egne børn er 7 og 5 og går i henholdsvis 0. og 2. klasse. De får 3-4 halve rugbrødsmadder med pålæg, et helt stykke frugt (æble, pære, banan, nektarin eller lignende) og 3 forskellige slags grønt skåret i mundrette stykker. Plus en flaske vand.

Om fredagen får de noget lækkert, som fx kan være en ostehaps, en snackpølse eller en “sund” kiks. That’s it. Og de spiser det hele hver dag.

Men så sidder jeg her og tænker. Er det det nye at gå all in på madpakkerne og skære det ud som figurer, sende sedler med, lave 4 forskellige bøtter med yoghurt, dressing, små bær, rosiner osv.?

Hvad gør I? Hvad tænker I? Og er der nogen lærere fra indskolingen som har erfaringer med hvad der fungerer bedst?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2020

Anonym

Anonym skriver:

Og på sociale medier og hos veninder ser madpakker med rugbrødsmadder stukket ud som stjerner, kærlighedserklæringer skrevet på papir og lagt i madpakken, spyd med frugt..

Det får mig til at tænke på mine børns madpakker, mine egne madpakker som barn og på hvad normalen efterhånden er.

Mine egne børn er 7 og 5 og går i henholdsvis 0. og 2. klasse. De får 3-4 halve rugbrødsmadder med pålæg, et helt stykke frugt (æble, pære, banan, nektarin eller lignende) og 3 forskellige slags grønt skåret i mundrette stykker. Plus en flaske vand.

Om fredagen får de noget lækkert, som fx kan være en ostehaps, en snackpølse eller en “sund” kiks. That’s it. Og de spiser det hele hver dag.

Men så sidder jeg her og tænker. Er det det nye at gå all in på madpakkerne og skære det ud som figurer, sende sedler med, lave 4 forskellige bøtter med yoghurt, dressing, små bær, rosiner osv.?

Hvad gør I? Hvad tænker I? Og er der nogen lærere fra indskolingen som har erfaringer med hvad der fungerer bedst?

Her i kommunen får de simpelthen udleveret en 300 sider tyk bog ift mad, søvn osv..... alt i denne bog er også total overgearet med alt skal laves i figure, være nærmest retter i madpakke osv.....

Jeg bliver lidt træt....

Her vil mindstemanden have sine alminelig rugbrød, uden alt muligt ovenpå...bare go gammeldags leverposteg, spegepølse osv...og så får han en gang i mellem en frugtstang eller andet med.....

Anmeld Citér

13. august 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Her i kommunen får de simpelthen udleveret en 300 sider tyk bog ift mad, søvn osv..... alt i denne bog er også total overgearet med alt skal laves i figure, være nærmest retter i madpakke osv.....

Jeg bliver lidt træt....

Her vil mindstemanden have sine alminelig rugbrød, uden alt muligt ovenpå...bare go gammeldags leverposteg, spegepølse osv...og så får han en gang i mellem en frugtstang eller andet med.....

Vildt nok at der bliver udleveret sådan en fætter. Men måske er det dig og mig der er alt for gammeldags? :-)

Nu er du godt nok anonym, men må jeg spørge hvilken kommune det er?

Anmeld Citér

13. august 2020

LSS

Anonym skriver:

Jeg tror der er gået konkurence i at lave den vildeste, sundeste og pæneste madpakke. 
Personligt synes jeg det har taget fuldstændig overhånd. Mine egne unger ( 1. Og 4. Klasse ) får en klapsammenmad (rugbrød) med pålæg, kiks, frugt og måske pizzasnegle eller hvad vi lige har. De får også usunde ting med, det kan være en mækesnitte, kanelsnegl eller andet.

Det er hverken skåret fint ud eller pakket ind i guldpapir. Og de spiser nu alligevel det hele 

Anmeld Citér

13. august 2020

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Min datter er lige startet i 0. klasse, og vi har været vant til madordning, så madpakke er også noget nyt.

Men her får hun også bare rugbrødsmader, grønt skåret ud, frugt eller riskiks. Men har også kun prøvet at give hende madpakke med 3 gange 

Jeg gider ikke til at stikke rugbrødet osv. og som jeg kender min datter, så vil hun egentligt bare have helt alminde "flade" madder 

Anmeld Citér

13. august 2020

Nogensmor90

Mine fire børn får det samme med.

madpakke 1, en bolle med pålæg - 1 stykke frugt og en müslibar.

madpakke 2, 3 halve rugbrød med pålæg, gulerødder og agurk i stave, 2-3 charrytomater, og en müslibar, ostehaps, eller frugtstang. 

Anmeld Citér

13. august 2020

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984

Har to piger, i 1. Og 4. Klasse og de spiser som fugle...

Kl 9 mad er som regel en halv bolle, eller en müsli yoghurt

Kl 11.30 er der 2 halve rugbrød, agurk eller gulerod, lidt nødder eller eller frugt

Kl 14 er der knækbrød/bolle, frugt og en müslibar/riskiks

Alt blir ikke spist hver dag,men det kan være fordi de er langsomme og fordi de har travlt med at snakke. 

Om fredagen eller i sommerferien kan der godt dukke en mælkesnitte eller andet i den dur op i 3er madpakke 

Anmeld Citér

13. august 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Her hjemme er basis også 2 halverugbrødder (hvis det går vildt for sig, så grovt sandwichbrød lavet til klapsammen trekants sandwich - det er vist det tætteste jeg kommer på stjerner)

Agurkestænger, gulerodsstænger og et par cherry tomater.

Og så en eller to "overraskelser" som kan være frugtstang, rester fra aftensmaden, riskiks, frugt, smoothie eller hvad der nu ellers lige var  i køleskabet.

Især min ældste kan slet ikke overskue for vilde madpakker og får ikke spist noget, hvis det bliver for indviklet.

Anmeld Citér

13. august 2020

AnoMor

Min søn går godt nok i børnehave men starter i skole næste år. Og der bliver madpakke. Som du også beskriver.

har ikke tænk mig at stå og stikke maden ud i former og figurer. Har altid lært min søn man ikk skal lege med maden. Så ville efter mit synspunkt være misvisende hvis jeg så selv gjorde det 

Anmeld Citér

13. august 2020

Birthdaybaby

Jeg tænker det er totalt urealistisk at stå med sådan et show hver dag. Min datter går i børnehave. Hun får 1-2 skiver brød med pålæg, og et eller andet lækkert. Det er som regel et stykke knækbrød med enten ost eller figenpålæg. 

Hvis hendes madpakke indeholder for mange forskellige elementer kan hun ikke overskue det, og spiser meget lidt. 

Jeg regner i øvrigt med at min datter skal smøre sin egen madpakke når hun begynder i skole - ligesom jeg selv gjorde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.