Først det gør mig ondt med din far.
For mig afhænger det meget af, hvilken slags begravelse I som familie ønsker. Ønsker man en meget stille og højtidelig begravelse, så kan børn være en forstyrrende faktor.
Er det derimod okay med lyd og en stemning, hvor der er fokus på livet går videre, så er børn en velsignelse.
Da vi mistede vores datter, var vores anden datter 3 år og vi var aldrig i tvivl hun skulle med til begravelsen og fortalte også andre, at børn var velkomne. Jeg havde på forhånd aftalt med min mor, at hun havde vores datter. Men da vores datter begyndte at græde inde i kirken (efter hun havde lært om kirkeklokker, og været med til at ringe til begravelse, fortalt sin bedste veninde og sin pædagog, at hendes lillesøster lå nede i kisten osv.), så var mit fokus på hende og det var på en eller anden måde godt. Jeg kunne klare begravelsen fordi jeg også var hendes mor.
Hun var med til alt også at sænke kisten ned i jorden, give roser til at alle osv. Og hun forstod som nu børn forstår og hun fik sagt sit på gensyn til en der betød meget i hendes i liv.
Hun er nu 17 år og kan kun huske brudstykker, men det er gode brudstykker. Hun kan huske, ar jeg græd og følelsen af at jeg kunne holde om hende og smile, da hun havde brug for der. Hun kan huske rustvognen og sommerfuglen i vores bil i november måned, hun kan huske kirkeklokker (i en del år efter nævnte hun der næsten hver gang hun hørte en kirkeklokke) og hun kan huske en bestemt italiensk sang der blev spillet.
Jeg har efterfølgende haft vores børn med til 2 begravelser også gode oplevelser og valgt at få dem passer til en, fordi jeg vidste man her ikke ønskede den mere løse stemning børn giver.
Anmeld
Citér