Dilemma omkring ansættelse i tidlig graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.208 visninger
16 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juli 2020

Anonym trådstarter

Hej alle. Jeg er i et dilemma. Jeg er gravid i uge 4+3 dvs det er meget tidligt og meget kan gå galt. Jeg er i går blevet tilbudt nyt arbejde og det er en fast stilling indenfor et område, jeg interesserer mig meget for. Jeg har dog ret dårlig samvittighed over ikke at nævne, at jeg muligvis skal på barsel om ca et halvt år. Jeg har valgt ikke at fortælle det, da jeg tænker det stadig er tidligt, og meget kan gå galt inden da. I min sidste graviditet blev jeg sygemeldt fra uge 7-14 pga voldsom kvalme og jeg synes derfor det er endnu værre, hvis jeg nærmest som nyansat må sygemeldes, og jeg ved heller ikke hvordan jeg ansættelsesretsmæssigt er stillet, når jeg har en 3 måneders prøve periode. Hvad synes I? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB

Er du i job i forvejen?

hvis du ér blevet tilbudt jobbet, så synes jeg, at du skal fortælle at du er gravid såfremt du siger ja til jobbet.

Anmeld Citér

27. juli 2020

Katrines89

Profilbillede for Katrines89
Anonym skriver:

Hej alle. Jeg er i et dilemma. Jeg er gravid i uge 4+3 dvs det er meget tidligt og meget kan gå galt. Jeg er i går blevet tilbudt nyt arbejde og det er en fast stilling indenfor et område, jeg interesserer mig meget for. Jeg har dog ret dårlig samvittighed over ikke at nævne, at jeg muligvis skal på barsel om ca et halvt år. Jeg har valgt ikke at fortælle det, da jeg tænker det stadig er tidligt, og meget kan gå galt inden da. I min sidste graviditet blev jeg sygemeldt fra uge 7-14 pga voldsom kvalme og jeg synes derfor det er endnu værre, hvis jeg nærmest som nyansat må sygemeldes, og jeg ved heller ikke hvordan jeg ansættelsesretsmæssigt er stillet, når jeg har en 3 måneders prøve periode. Hvad synes I? 

Kæmpe tillykke med graviditeten! Og tillykke med dit nye arbejde. Den er svær og kan så godt sætte mig ind i dit dilemma. Jeg mener, at arbejdsgiver godt kan afskedige dig for andre grunde end graviditet, selvom arbejdsgiver har kendskab til din graviditet i prøveperioden og arbejdsgiver har derfor ingen ekstra bevisførelse mod dette. Men tjek hellere med din fagforening for en sikkerheds skyld.

Jeg ved ikke, hvad jeg ville gøre i din situation. Det ville afhænge meget af arbejdspladsen og hvordan jeg forestillede mig, at de ville tage imod en graviditet. Man kunne være iskold og først fortælle om graviditeten efter den tre-måneders prøveperiode og så krydse fingre for, at du ikke får voldsom kvalme, så du skal sygemeldes... eller være upfront ærlig og fortælle om dine lykkelige omstændigheder. Hvis du så fyres i prøveperioden af andre årsager... så er det sgu nok heller ikke den rette arbejdsplads for dig.

Anmeld Citér

27. juli 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg får altid af vide at jeg er alt for ærlig..

men jeg ville fortælle det til ny arbejdsplads..

hvis det er det rigtige sted så vil der være forståelse for det og ellers vil det ikke være det rigtige sted for mig..

min familie kommer før alt andet og hvis en arbejdsplads valgte mig fra pga det så ville det alligevel have endt med en fyring eller opsigelse i det lange løb...

Anmeld Citér

27. juli 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes ikke du behøver sige noget - der er grund til at man ikke må spørge ved en jobsamtale om man er gravid eller planlægger graviditet. Det skal ikke være en hindring for en evt. ansættelse. 
Vi skal ikke undskylde eller droppe et drømmejob fordi vi tilfældigvis er det køn der kan/skal føde. 

Anmeld Citér

28. juli 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes helt sikkert ik du ska sige noget, før efter uge 12, hvor nf er veloverstået. 

De har ik krav på at få noget at vide. Og tænker heller ik det behøver at være relavant for udførelsen af dit arbejde osv. 

Jeg arbejder på en arbejdsplads, med flest kvinder, og der er flere som har været på barsel, hele 2 gange, selvom stede kun har existeret i 5 år. 

En kom første dag, og fortalte chefen, at hun "desværre" car gravid og vi går fra 8 uger gør termin. Chefen sagde self stort tillykke, også var den samtale overstået vh Stine 

Anmeld Citér

28. juli 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ville sige det med det samme. Men nu er jeg også på en arbejdsplads med flest kvinder og dem der først har fortalt det efter 3 måneders prøveperiode bliver der altså snakket om i krogene. Dem der fortæller det fra starten ønsker alle tillykke og der bliver ikke snakket i krogene i forhold til ny ansættelse. Nu er der også flere af mine kolleger der har fået en fastansættelse på trods af graviditet fordi chefen jo netop forventer at de kommer tilbage efter end barsel. 

Anmeld Citér

28. juli 2020

Kir

Altså ifølge lovgivningen er du først forpligtet til at sige noget 3 mdr før fødslen. Og du er ikke forpligtet til at sige noget til samtalen. Så dit spørgsmål går mere på det etiske.

Jeg tænker at det er så tidligt at du ikke behøver sige noget. Teknisk set er det jo muligt du slet ikke vidste du var gravid. Så jeg ville nok sige ja tak til jobbet, og så sige det til chefen når jeg havde været til første lægesamtale og fået startet journal. Synes måske det er længe at vente til NF...

Men det kommer også an på chefen, om det er en forstående chef eller om der ville være risiko for fyring inden de 3 mdrs prøveperiode pga graviditeten. I sidste tilfælde kunne jeg nok godt finde på at vente til efter NF. 

Anmeld Citér

28. juli 2020

Maricella

Profilbillede for Maricella

Tillykke!

Du skal sige noget på det tidpunkt du vil have delt det med det gamle arbejde �� 

I princippet kan du ført have opdaget det efter du blev tilbudt jobbet.

Mit første job havde jeg lige haft ubeskyttet sex første gang da jeg sendte en ansøgning. Det viste sig så at det blev til mit dejlige barn. Men pointen er at jeg vidste der var en teknisk mulighed for at jeg var gravid. Jeg kan ikke huske om jeg havde opdaget graviditeten da jeg var til samtale eller det var lige efter. Men jeg vidste det da jeg startede i hvert fald. Jeg fortalte det efter nf, for det havde jeg det bedst med.

Og ift forhold til prøveperiode: man skal ALTID bevise at det ikke er pga en graviditet man fyrer en medarbejder. Også i prøveperioden. Så det kan faktisk være sværere at komme af med en gravid i den tid. Hvis du alligevel er nervøs, så fortæl det ansigt til ansigt og send en mail bagefter ala "jeg vil bare lige sige tak for vores samtale tidligere. Som nævnt er min termin xxx og du siger bare til når du får brug for at jeg sender noget bekræftelse/dokumentation i forhold til barsel osv"

Anmeld Citér

29. juli 2020

Katrines89

Profilbillede for Katrines89
Maricella skriver:

Tillykke!

Du skal sige noget på det tidpunkt du vil have delt det med det gamle arbejde �� 

I princippet kan du ført have opdaget det efter du blev tilbudt jobbet.

Mit første job havde jeg lige haft ubeskyttet sex første gang da jeg sendte en ansøgning. Det viste sig så at det blev til mit dejlige barn. Men pointen er at jeg vidste der var en teknisk mulighed for at jeg var gravid. Jeg kan ikke huske om jeg havde opdaget graviditeten da jeg var til samtale eller det var lige efter. Men jeg vidste det da jeg startede i hvert fald. Jeg fortalte det efter nf, for det havde jeg det bedst med.

Og ift forhold til prøveperiode: man skal ALTID bevise at det ikke er pga en graviditet man fyrer en medarbejder. Også i prøveperioden. Så det kan faktisk være sværere at komme af med en gravid i den tid. Hvis du alligevel er nervøs, så fortæl det ansigt til ansigt og send en mail bagefter ala "jeg vil bare lige sige tak for vores samtale tidligere. Som nævnt er min termin xxx og du siger bare til når du får brug for at jeg sender noget bekræftelse/dokumentation i forhold til barsel osv"

Jeg mener ikke, at arbejdsplads har pligt til bevisførelse af opsigelse i prøveperioden. Men jeg kan tage fejl. Hvor læser du det henne?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.