Hej allesammen,
Jeg har et lille dilemma, som jeg ønsker jeres perspektiv på. Måske nogen af jer, har oplevet noget tilsvarende eller lignende? I så fald, hvordan handlede I?
Det handler om min mor og hendes forholdsvise nye rolle som mormor. Jeg elsker min mor og har glædet mig sådan til at give hende et barnebarn. Hun mistede selv sin mor (min mormor) da jeg var ganske lille, så jeg tror hun ønsker så meget kontakt og nærhed med sit barnebarn, så min datter ikke glemmer hende (som jeg har glemt min mormor). Det er blot en hypotese, jeg har.. men jeg tror den holder stik. Den giver måske mening i det efterfølgende:
Min datter blev født i corona-tiden og har i de første par måneder ikke set særlig meget familie ej heller min mor. Hun er derfor kun vant til mig og far (og far har desværre haft rigtig rigtig travlt med arbejdet, så jeg har næsten været alenemor de tre første måneder). Så hun er meget mor-syg og måske endda mere end nogensinde nu, da hun er blevet mere bevidst. Min mor har måske set hende seks-syv gange.
Min mor og min datters mormor vil rigtig gerne være den bedste mormor og alt hvad dette indebærer. Hun vil gerne bære min datter uafbrudt og hvis min datter klynker og græder, efter hun har hængt på min mor i 20-30 min., så vil min mor trøste hende, selvom jeg er lige i nærheden. Oftest, når hun græder, er det fordi hun er sulten, overstimuleret, træt eller ønsker at være hos mig... og ingen af disse ting kan min mor trøste hende fra. Men hun afleverer altså ikke min datter tilbage til mig, når hun er ked, selvom jeg - i en ret diskret udgave, beder min mor give med hende igen med følgende: “Jeg tror vist hun skal have noget mad, mor”, “Hun skal vist puttes nu” eller “hun er nok træt, af al den stimulation” og i disse situationer ignorerer min mor mig (jeg tror nu også, at hun er så optaget af min datter, at hun ikke hører efter) eller (ubevidst) modarbejder mig ved at sige “Neeeej, du er da ikke træt nu, du skal være længe op med mormor!” eller lignende. Og så forsøger hun at stimulere hende yderligere ved at synge højere sange, danse rundt med hende og lignende. Og tilbage har jeg balladen med en overtræt, sulten og ked af det baby. Og jeg får ret hurtig dårlig samvittighed de gange jeg har sagt “SÅ! Nu skal hun op til mor!” - vel vidende, at min mor jo bare elsker sit barnebarn og vil hende det bedste.
Hun er blevet mindre mor og meget mere mormor og er “på min datters side”, hvilket som sådan også er fint nok og hvad jeg har forventet. Min datter er dog kun fem måneder gammel og ikke gammel nok til at forstå, at mormor også kan være en omsorgsperson især taget i betragtning af de forholdsvis få gange, hun har set sin mormor. Så jeg føler lidt, at jeg sidder i en saks med at vælge min mors behov fremfor min datters og omvendt. Men måske jeg ser forkert på det hele - men jeg har bare haft sådan en “helt ondt i maven”-følelse de gange, hvor jeg har været på besøg, da jeg netop føler, at det er en kamp om min datter, mellem min mor og jeg. Og hvis min mor virkelig har en angst for, at hendes barnebarn skal glemme hende pga sin egen historie, så bliver jeg endnu mere ramt af dårlig samvittighed.
Hvordan vil I tackle sådan en situation eller er jeg bare blinded af at være overbeskyttende?