Jeg kunne godt tænke mig lidt input omkring et meget almindeligt dilemma, min mand og jeg taler en hel del om: Skal vi have et tredje barn?
Vi har lige nu en på fem og en på knap tre. De trives, hjemme og i institution, vi har det i grunden godt.
Hvad der taler for et tredje barn:
- Jeg har altid forestillet mig at få en ‘flok’. Jeg Kan godt lide, at børnene er deres egen enhed, om man så må sige, og for mig (og det er jo bare mig) sker det, når der kommer en treer. Jeg bliver helt glad, når jeg ser en søskendeflok, der leger sammen og passer på hinanden osv.
- Jeg er selv en del af en større flok, og jeg sætter så sindssygt stor pris på det i mit voksenliv. Jeg har mistet min ene forælder for forholdsvis kort tid siden, og det, at vi stadig er mange i vores familie, har enorm stor værdi for mig. Det vil jeg gerne give mine børn også.
- Rent praktisk kan det godt lade sig gøre.
- Vi har et ret solidt parforhold, som nok vil overleve presset
Men altså. På den anden side:
- Jeg synes det er hårdt at være en småbørnsfamilie. Jeg er ikke nogen supermor, jeg bliver presset og skælder ud, jeg har skyldfølelse, jeg har ikke altid/ofte ikke overskuddet til at være den mor jeg gerne vil være. Men det letter nu, hvor børnene bliver større. Får vi en til - ja, så kører vi jo på pumperne i yderligere nogle år.
- Jeg har IKKE lyst til at være gravid eller være på barsel. Jeg synes det stinker.
- Vores parforhold er solidt - men vi har ikke særlig stor mulighed for at pleje det. Vi har ikke bedsteforældre eller andre, der gerne vil tage ungerne i en weekend, eller som kan hjælpe med at få hverdagen til at glide. Det er os to, der er den, og det går jo. Men vil det stadig fungere med et ekstra barn?
Så for at opsummere den her lange smøre, så tror jeg, at jeg gerne vil have tre børn, når de bliver større. Og voksne. Men jeg er simpelthen bange for, om vi kan overskue at have tre mens de er små... nogle dage tænker jeg: Jada, det er det eneste rigtige. Andre gange tænker jeg: Nejtak, vi skal ikke nyde noget af et ekstra pres på vores familieliv. jeg tror bare gerne, jeg vil høre lidt, hvilke tanker andre kan gøre sig om det her... hvis der da stadig er nogen, der læser med
PS. min mand og jeg er 100 procent på bølgelængde i dilemmaet.