Abracadabra skriver:
Tjah, han beskrives som særdeles inaktiv. Og inaktivitet er jo en farlig livsstil - at få ham ud af sofaen og op på rulleskøjterne 60 min dagligt lyder da svært med denne knægt.
Men spiller han fodbold 3 gange ugentligt og skater med vennerne resten af tiden, er han jo en særdeles dreng!
Er han kun i skole og klub, er det jo ingen garanti for fysisk aktivitet. Desværre.
Enig men med så få oplysninger og som egentlig alene handler om tiden hjemme med voksne og i supermarked.
Så vil jeg nødig udlede noget hverken om sundhed eller fx autisme. Måske er jeg farvet af selv at have to drenge her hjemme den ene lidt yngre og den anden lidt ældre. Og især den ældste kan sagtens være lad og ugidelig, men er han i noget eller på vej til noget som har hans interesse, så skal han sørme nok bevæge sig - i dag var vi på panzermuseum east og tro mig den lade dreng kunne hoppe op på alle tanks, han gik hurtig rundt for at se om der var den elskede tiger 1, for at vende tilbage og tage det hele igen. Havde jeg taget han i supermarkedet, så havde han nok også ledt efter en bænk
Så min pointe er egentlig bare, at vi voksne skal huske vin er røvkedelige for en dreng på 11 år og det vi tilbyder er måske ikke nok til at få flyttet den tunge bagdel væk fra x boks. Det betyder ikke drengen er unormal eller usund.
Hvis han er små rund, mister pusten efter trapperne, så skal man finde den voksne frem og kræve en gåtur (men vælg for gud skyld ikke supermarkedet, men tag en tur i skoven, ved vandet, på en skaterbane eller....?), det er også en god anledning til snak når man går ved siden af hinanden. Men drøner han rundt til hverdag, så går det nok, at han er lad o weekenden.
Min søn er hverken små rund eller mister pusten, men med corvid 19 og så mange dage hjemme fra skole og klub har jeg også måtte finde den voksne og kræve en fysisk aktivitet hver dag også i regnvejr. Nogle (mig selv inklusiv) er bare mere inaktive og magelige og skal have et skub.
Min anden søn er så en af dem der knokler til fodbold 3 gange om ugen, altid kommer svedende hjem fra klub når den endelig lukker fordi han har været i gang fysisk fra skole slutter til klub slutter (når han ikke skal til fodbold), og når han så ender hjemme så er han flad med flad på og dejser om. Hvis vi havde gæster, kunne de også nå frem til, at han var totalt inaktiv.
Så der var egentlig for at sige med så få oplysninger kan man vel egentlig bare konkludere, han er formodentlig en helt normal og sund dreng.