11 år gammel og adfærd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2020

Babilooo

lineog4 skriver:

Hvor læser du alt det? 

Handler nok om øjnene der læser, for jeg løser om en dreng der nyder sin x boks, ikke gider give slip på den for at spise, synes en tur i supermarkedet er totalt kedeligt og ikke mindst de forslåede aktiviteter fra voksne på ingen måde har en interesse.

Læser intet om lege der er repetitative eller om en dreng der fravælger venner, men fravælger voksne (hvilket altså ikke er unormalt når man er 11) og ja så en med en god fantasi, hvor det sagtens kan foregå alene og uden at voksne skal blande sig.

Hvis det er autisme, så er både jeg og min søn autister  vi vælger egentlig også ofte det sociale fra, for at være alene, supermarkeder er noget der skal overstået og kan også stønne højlydt hvis jeg skal gå fra en god bog, eller fra noget sjovt i strikketøjet. Ja jeg kunne være den dreng i voksen udgave, hvor x boks er erstattet af en bog, syning eller strikketøj, og hvor det indre liv i højere grad handler om ar være i gang med at tænke den næste matematik time igennem, eller hvad det næste projekt skal være. 

Ts skriver : “- har en meget aktiv indre verden. Fx kan stå udenfor i en hel time alene og lege avatar. Leg bestående af han står eller sidder på samme spot og laver håndbevægelser ud i luften i hele det tidsrum og foretrækker at fortsætte legen over tilbud om andre aktiviteter”

Han sidder altså på samme sted og laver håndbevægelser. Han foretrækker sit eget selvskab over andres det meste af tiden som jeg læser det. Det kommer fx også til udtryk ved at han ikke gider bevæge sig over til bordet og spise med de andre. 
Han kan sagtens være en ugidelig teenager. Han minder dog ikke om dem, jeg kender i forhold til det med at forholde sig så meget til sin egen indre verden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Den er vel kun usund, hvis det er ALTID. Hvis drengen i weekender er inaktiv, men er aktiv fra 8 til 17 i alle hverdage (hvor vi voksne sjældent ved hvad de unge laver), så er det knapt så usundt.

Eller han er sammen med venner en lørdag og lad om søndagen, så går det op nok.

Lyder til ts ikke er moren eller bor sammen med drengen og måske "kun" har erfaringen fra fx weekender, hvor han/hun er på besøg og så er det meget lidt at konkludere hverken det ene eller det andet.

Tjah, han beskrives som særdeles inaktiv. Og inaktivitet er jo en farlig livsstil - at få ham ud af sofaen og op på rulleskøjterne 60 min dagligt lyder da svært med denne knægt. 

Men spiller han fodbold 3 gange ugentligt og skater med vennerne resten af tiden, er han jo en særdeles dreng! 
Er han kun i skole og klub, er det jo ingen garanti for fysisk aktivitet. Desværre. 

Anmeld Citér

12. juli 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Tjah, han beskrives som særdeles inaktiv. Og inaktivitet er jo en farlig livsstil - at få ham ud af sofaen og op på rulleskøjterne 60 min dagligt lyder da svært med denne knægt. 

Men spiller han fodbold 3 gange ugentligt og skater med vennerne resten af tiden, er han jo en særdeles dreng! 
Er han kun i skole og klub, er det jo ingen garanti for fysisk aktivitet. Desværre. 

Enig men med så få oplysninger og som egentlig alene handler om tiden hjemme med voksne og i supermarked.

Så vil jeg nødig udlede noget hverken om sundhed eller fx autisme. Måske er jeg farvet af selv at have to drenge her hjemme den ene lidt yngre og den anden lidt ældre. Og især den ældste kan sagtens være lad og ugidelig, men er han i noget eller på vej til noget som har hans interesse, så skal han sørme nok bevæge sig - i dag var vi på panzermuseum east og tro mig den lade dreng kunne hoppe op på alle tanks, han gik hurtig rundt for at se om der var den elskede tiger 1, for at vende tilbage og tage det hele igen. Havde jeg taget han i supermarkedet, så havde han nok også ledt efter en bænk  

Så min pointe er egentlig bare, at vi voksne skal huske vin er røvkedelige for en dreng på 11 år og det vi tilbyder er måske ikke nok til at få flyttet den tunge bagdel væk fra x boks. Det betyder ikke drengen er unormal eller usund. 

Hvis han er små rund, mister pusten efter trapperne, så skal man finde den voksne frem og kræve en gåtur (men vælg for gud skyld ikke supermarkedet, men tag en tur i skoven, ved vandet, på en skaterbane eller....?), det er også en god anledning til snak når man går ved siden af hinanden. Men drøner han rundt til hverdag, så går det nok, at han er lad o weekenden.

Min søn er hverken små rund eller mister pusten, men med corvid 19 og så mange dage hjemme fra skole og klub har jeg også måtte finde den voksne og kræve en fysisk aktivitet hver dag også i regnvejr. Nogle (mig selv inklusiv) er bare mere inaktive og magelige og skal have et skub. 

Min anden søn er så en af dem der knokler til fodbold 3 gange om ugen, altid kommer svedende hjem fra klub når den endelig lukker fordi han har været i gang fysisk fra skole slutter til klub slutter (når han ikke skal til fodbold), og når han så ender hjemme så er han flad med flad på og dejser om. Hvis vi havde gæster, kunne de også nå frem til, at han var totalt inaktiv. 

Så der var egentlig for at sige med så få oplysninger kan man vel egentlig bare konkludere, han er formodentlig en helt normal og sund dreng.

Anmeld Citér

12. juli 2020

lineog4

Tjullehej skriver:

Ts skriver : “- har en meget aktiv indre verden. Fx kan stå udenfor i en hel time alene og lege avatar. Leg bestående af han står eller sidder på samme spot og laver håndbevægelser ud i luften i hele det tidsrum og foretrækker at fortsætte legen over tilbud om andre aktiviteter”

Han sidder altså på samme sted og laver håndbevægelser. Han foretrækker sit eget selvskab over andres det meste af tiden som jeg læser det. Det kommer fx også til udtryk ved at han ikke gider bevæge sig over til bordet og spise med de andre. 
Han kan sagtens være en ugidelig teenager. Han minder dog ikke om dem, jeg kender i forhold til det med at forholde sig så meget til sin egen indre verden. 

Igen er det nok øjnene der læser, for jeg læser bare det samme som min egen søn her hjemme, der sagtens kan have en leg i gang i en time som stort set ikke består af andet end en stol og to legofigurer, og var de der ikke ja så måtte hænderne i brug - jeg læser en der har et indre liv og egentlig synes jeg der er fantastisk, og ydermere har evnen til at fordybe sig.

Og jeg læser ikke, at han foretrækker eget selskab over alle andre, men over voksne og voksnes forsøg på at finde aktiviteter - egentlig meget normalt for en del 11 årige - vi voksne er undskyld mit franske røv syge i deres øjne især hvis vi voksne ikke forsøger at gribe deres interesser og deres verden. 

Har selv en af slagsen her hjemme, han er i den meget korte beskrivelse ts giver så  egentlig kun handler om supermarked, egen leg og doven med x boks. Ja så er min her hjemme mg3t lig (dog ikke x boks, men World of tanks på telefon, ikke avatar men tanks og Magic card og egen fantasi). Han gider absolut ikke supermarked, vil langt hellere sidde m3d sine Magic card end at spille ludo med mig. Men er mine tilbud museum om tanks og at ville lytte og prøve at forstå, så er han med. Er mit tilbud Risk, Magic card, heror quest, så siger han ja 1 ud af 3 gange. Tilbyder jeg en gåtur i byen er svaret nej, tilbyder jeg en cykeltur med cykelcomputer og målet er mormor, så siger han ja. 

Jeg synes med mine øjne, det umiddelbart virker forhastet at sige autisme i sammenhæng med en 11 årig der er lad, ikke gider de voksne og synes x boks er sjovere end ludo med moster. En 11 årig der har indre liv og kan fordybe sig i en leg (en ting som jeg ofte synes de unge mennesker mangler nemlig evnen til fordybe sig, så der er jeg nok også farvet i min læsning). Og ellers en dreng der er glad (ifølge ts) og ingen aner om har udfordringer med skole, venner osv. Hvem ved måske er han vennernes ven og elsker at være sammen med sine venner, men hver anden weekend er ham hos far (og ts er måske papmor) og far vor en time væk fra vennerne, så den weekend er tilbuddet familie eller x boks.

Anmeld Citér

12. juli 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hejsa hejsa, 

Jeg vil prøve at spørge om noget rimelig åbent, så vil prøve at gøre det uden at informere om hvem barnet er, forhistorie og alr det der. 

Vil bare gerne vide - har ingen referencer - om følgende er normalt for en dreng på 11.

- begejstres ikke over noget som helst og gider intet overhovedet. Kan vitterligt ikke motiveres til at synes noget er fedt eller sjovt, især hvis det indebærer at forlade sofaen.

- være meget fysisk doven, eller hvad vi skal kalde det. Som i at selv på en kort smuttur i supermarked finder han alle mulige steder man kan sidde, fordi han ikke gider stå eller gå rundt.

- har en meget aktiv indre verden. Fx kan stå udenfor i en hel time alene og lege avatar. Leg bestående af han står eller sidder på samme spot og laver håndbevægelser ud i luften i hele det tidsrum og foretrækker at fortsætte legen over tilbud om andre aktiviteter.

- sover til han vækkes i weekenden, kan sagtens sove til kl 10. Eller længere.

- ja generelt bare ugidelig adfærd, hvor det virker til at være rigtig forfærdeligt bare at skulle gå fra xbox til middagsbordet

(til reference ved jeg at barnet ellers i øvrigt er glad osv, der er ingen grund til at mistænke han skulle være depressiv eller noget) 

Er det hverdag? Hvad med skole? Venner? 

Jeg tror ikke mange 11årige gider med i supermarkedet... Hvad hvis det er noget der interesse ham, du spørg om?

Er 10 sent? Hvad tid falder han i søvn? Og nogen har et stort sovbehov? 

At han kan lege i en time alene? Det er da skønt, en god fantasi.

Ser du ham til hverdag?

Og som line siger, voksne er bare røvsyge i børns øjne. 

Men ud fra det der ville jeg ikke smide diagnoser omkring mig. 

Jeg var også super stille som barn, min søster og jeg kunne sagtens bare sidde i længere tid og passe os selv, hvilket folk var meget overrasket over. Ingen diagnoser her, vi kunne bare lege selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.