Efterfødselsreaktion?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

943 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juli 2020

Anonym trådstarter

Hvordan påvirkede det jer der har været ramt af det?

jeg frygter jeg måske har eller er ved at få en.

jeg har virkelig nemt til at blive vred både på baby mand og den store. Jeg kan nogle dage slet ikke rumme den store og føler at alt han gør er forkert og at jeg skal anstrenge mig for at være glad og lege med ham. 
Jeg bliver bare så nemt vred og frustreret på baby også og er nødt til at lige trække vejret en ekstra gang når det er rigtig hårdt for ikke  at ende helt op i det røde felt. Jeg kunne aldrig slå eller ruske men når jeg bliver så vred er jeg næsten bange for mig selv og den vrede der bobler i mig. 
jeg er hele tiden træt også selvom jeg har en baby der sover godt og jeg derfor får min søvn. 
I dag og igår har jeg grædt meget og har i det hele taget let til tårer hele tiden.

jeg føler mig fanget i det at have 2 børn og jeg føler hele tiden jeg ikke gør det godt nok, har skyldfølelse og Føler at jeg er en dårlig mor. Udefra ser alt nok rigtig godt ud men jeg er rigtig god til at sætte en facade op..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2020

Anonym

Jeg har ikke selv haft en fødselsreaktion, men ud fra hvad du skriver, synes jeg at du skal ringe til lægen eller sundhedsplejersken for en samtale. Stort knus

Anmeld Citér

9. juli 2020

Jixy

Profilbillede for Jixy

Noget af det du fortæller er ligesom jeg havde det. Men det kan jo komme frem på mange forskellige måder. Men jeg synes helt sikker du skal dølge din mavefornemmelse.
Stort kram herfra.

Nu kan jeg ikke huske om der i din tekst stod hvor gammel din mindste er, men på et tidspunkt skal du via sundhedsplejersken udfylde er skema der giver svar på om du har en efterfødselsreaktion. Så jeg synes helt klart du skal kontakte hende.

Anmeld Citér

9. juli 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg synes du skal nævne det for din sundhedsplejerske. Det lyder til du har det skidt - og jo før du snakker med nogle professionelle om det, jo før får du det stille og roligt bedre 

Anmeld Citér

9. juli 2020

Anonym trådstarter

Min baby er 11 uger og blev sreenet for 3 uger siden men det er kommet snigende soden da...

Anmeld Citér

9. juli 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Mange af tingene du nævner er helt normale når man lige har fået en baby og der skal findes nye rutiner osv 

MEN der er også nogle alarmklokker der ringer. Hvis du generelt er rigtig ked af det ( og det ikke er en sjælden gang man har en dårlig dag) så er du på vej ud på et sidespor

Det samme med vreden og irritationen. Alle kan have en dårlig dag i ny og næ, men fylder de dårlige mere end de gode så er det ikke hodt

Jeg synes du skal kontakte din sundhedsplejerske, bare for en snak og så kan I tage det videre derefter 

Anmeld Citér

9. juli 2020

Anonym

Hej. 
Jeg kan genkende det, du skriver i mig selv efter nr. 2’s ankomst. Jeg havde en efterfødselsreaktion og talte med min sundhedsplejerske om det. Vi fik arrangeret at manden skulle mere på, så jeg fik lidt ro i hovedet engang imellem, at vi skulle bede om hjælp fra bedsteforældrene og at jeg skulle have psykologhjælp. Det hjalp meget og jeg husker stadig psykologens ord, om at jeg ikke kunne gabe over mere end jeg var i stand til og at det var okay, at sige fra og bede om hjælp (hun brugte fagtermer, fordi jeg selv er højt uddannet og følte mig dermed også som mere end bare mor, hvilket jeg havde brug for). Jeg foreslår at du ringer til din sundhedsplejerske i morgen og fortæller, hvordan du har det. Du skal have hjælp før det bliver værre. Jeg havde selv en baby der sov helt forfærdeligt og skulle medicineres, og jeg var i søvnunderskud selv, hvilket betød en del for mig. For dig er det måske manglen på at være dig selv og få lidt alenetid, der mangler. Det må du og professionelle finde ud af i fællesskab. Held og lykke  

Anmeld Citér

9. juli 2020

serinasmor

Anonym skriver:

Min baby er 11 uger og blev sreenet for 3 uger siden men det er kommet snigende soden da...

ring til hende og få en snak ...

Jeg har haft en efterfødselsreaktion, men min kom ikke snigende - den BRAGEDE igennem meget pludseligt ....

jeg tror på at der er forskelligt fra person til person, hvordan en efterfødselsreaktion kommer til udtryk.

Det du oplever er jeg sikker på at du ikke er alene om, men jeg ville få hjælp af en professionel, så du enten kan får snakket om det, få medicin, aflastning eller hvad de nu mener vil være en god ide  

Anmeld Citér

10. juli 2020

Miti's mama

Anonym skriver:

Hvordan påvirkede det jer der har været ramt af det?

jeg frygter jeg måske har eller er ved at få en.

jeg har virkelig nemt til at blive vred både på baby mand og den store. Jeg kan nogle dage slet ikke rumme den store og føler at alt han gør er forkert og at jeg skal anstrenge mig for at være glad og lege med ham. 
Jeg bliver bare så nemt vred og frustreret på baby også og er nødt til at lige trække vejret en ekstra gang når det er rigtig hårdt for ikke  at ende helt op i det røde felt. Jeg kunne aldrig slå eller ruske men når jeg bliver så vred er jeg næsten bange for mig selv og den vrede der bobler i mig. 
jeg er hele tiden træt også selvom jeg har en baby der sover godt og jeg derfor får min søvn. 
I dag og igår har jeg grædt meget og har i det hele taget let til tårer hele tiden.

jeg føler mig fanget i det at have 2 børn og jeg føler hele tiden jeg ikke gør det godt nok, har skyldfølelse og Føler at jeg er en dårlig mor. Udefra ser alt nok rigtig godt ud men jeg er rigtig god til at sætte en facade op..

Det lyder absolut som en efterfødselsreaktion. Det er sådan jeg har det når jeg har stress perioder. Ring til din læge og få noget hjælp. 

Jeg kan anbefale: husk at få nok søvn, husk at spise, tag noget alene tid hver dag, gå/løb/cykl/anden motion hver dag og skriv evt en taknemmelighedsdagbog. Det hjalp for mig begge gange 

Husk det kun er en periode og du kommer ud på den anden side igen så længe du ikke ignorerer det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.