Jeg har urinsyregigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.309 visninger
14 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg har fået konstateret urinsyregigt i en alder af 41 år. Jeg er slank, men spiser virkelig ikke særlig sundt 

Jeg er netop blevet sat i behandling med Ibuprofen 600 mg 3 gange om dagen. Har taget det i 2 døgn nu, men synes ikke at jeg kan mærke, at det hjælper. Skal jeg give det tid? I så fald, HVOR meget tid? Lægen har sagt, at jeg skal tage det i 10 dage.

Jeg havde første anfald for et år siden men dengang fattede lægen ikke, at det var dét og jeg fik ikke behandling. Hun siger, at jeg skal i livslang behandling med Allopurinol, hvis jeg før et 3. anfald. 

Er der nogle, der kan komme med deres erfaringer på området, kender nogen der har det eller kender til sygdommen i kraft af deres arbejde? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har fået konstateret urinsyregigt i en alder af 41 år. Jeg er slank, men spiser virkelig ikke særlig sundt 

Jeg er netop blevet sat i behandling med Ibuprofen 600 mg 3 gange om dagen. Har taget det i 2 døgn nu, men synes ikke at jeg kan mærke, at det hjælper. Skal jeg give det tid? I så fald, HVOR meget tid? Lægen har sagt, at jeg skal tage det i 10 dage.

Jeg havde første anfald for et år siden men dengang fattede lægen ikke, at det var dét og jeg fik ikke behandling. Hun siger, at jeg skal i livslang behandling med Allopurinol, hvis jeg før et 3. anfald. 

Er der nogle, der kan komme med deres erfaringer på området, kender nogen der har det eller kender til sygdommen i kraft af deres arbejde? 

Min ex led af det. Han ændrede total livsstil. Spiser yderst sjældent kød. Ikke at han er vegetar eller noget. Men hver gang han spiser kød så får han smerter, primært i fødderne. Efter han er stoppet med at spise kød så mærker han stort set ikke til det mere. 

Anmeld Citér

25. juni 2020

Anonym

Et er at ændre kost - dvs. til grønt og fisk og lidt alm kød. Men du skal motionere. Det er næsten det vigtigste. Skru op for dette og du vil hjælpe kroppen meget. Motion en halv time minimum hver dag - løb, cykel, gåture osv

Anmeld Citér

25. juni 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg har også fået konstateret urinsyregigt for nogle år tilbage..

jeg er dog heldig at jeg ikke har så slemme anfald så jeg har blot nogle stærke smertestillende i tilfælde af at det kommer og ellers ingenting...

jeg har læst op på det rigtig meget da jeg fik af vide at det var det jeg havde..

hos gigtforeningen kan man læse om det..

der er meget lidt forskning på området desværre og det er meget forskelligt hvad der tricker et anfald hos de forskellige..

jeg kan mærke det i mine led hvis jeg spiser meget mørk chokolade og oksekød på samme dag f.eks... ikke at jeg får et rigtigt anfald men det kan mærkes...

jeg vil helt sikkkert give det den tid din læge har sagt... jeg fik mit første anfald i mens jeg var på arbejde i min venstre storetå.. endte med at måtte tage hjem til skadestuen for jeg kunne slet ikke få luft så ondt gjorde det..

lægen der tilså mig var ikke i tvivl da han så min tå og hvor og hvordan det gjorde ondt..

Jeg vil helt klart sige gå ind og læs om det..

jeg har ikke ændre livsstil, men som sagt jeg fik læst om hvad der tricker andre og derefter mærket efter om det påvirker mig..

stress er også en meget stor trick faktor så mærk efter i forhold til arbejdet om dine grænser...

https://www.gigtforeningen.dk/viden-om-gigt/diagnoser/urinsyregigt-og-podagra/det-kan-du-selv-goere/

der findes hele 2 grupper på facebook for mennesker med urinsyregigt...

Anmeld Citér

28. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg har nu taget ibuprofen i næsten 6 dage.. Min storetå er stadig misfarvet, mest til den blålige side nu faktisk og den er stadig meget øm. Burde jeg ikke kunne mærke en klar forbedring nu?

Jeg har fået noget lign på den anden fod hvor 2.tå er meget hævet og en smule rød.. Den gør også meget ondt. Det kom i onsdags og er ikke blevet bedre på behandlingen? 

Hmm.. Er det normalt at der går så lang tid, før behandlingen virker? OG at man får et angreb i den anden fod et par dage inde i behandlingen? Jeg får kun ibuprofen, ikke Allopurinol.. 

Anmeld Citér

28. juni 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg har nu taget ibuprofen i næsten 6 dage.. Min storetå er stadig misfarvet, mest til den blålige side nu faktisk og den er stadig meget øm. Burde jeg ikke kunne mærke en klar forbedring nu?

Jeg har fået noget lign på den anden fod hvor 2.tå er meget hævet og en smule rød.. Den gør også meget ondt. Det kom i onsdags og er ikke blevet bedre på behandlingen? 

Hmm.. Er det normalt at der går så lang tid, før behandlingen virker? OG at man får et angreb i den anden fod et par dage inde i behandlingen? Jeg får kun ibuprofen, ikke Allopurinol.. 

Jeg ville nok ringe til lægevagten og spørger 

Anmeld Citér

28. juni 2020

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Jeg ville nok ringe til lægevagten og spørger 

Ahh jeg synes ikke, jeg skal forstyrre lægevagten en søndag eftermiddag.. De har sikkert travlt 

Anmeld Citér

28. juni 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Ahh jeg synes ikke, jeg skal forstyrre lægevagten en søndag eftermiddag.. De har sikkert travlt 

Det er deres arbejde. Og hvis du har smerter og pillerne ingen forskel hsr gjort efter 6 dage. Så kan det ho være su skal have noget andet 

Anmeld Citér

29. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg opgiver næsten på forhånd. Har fået en tid her i formiddag.. Har forklaret om at jeg stadig har smerter i storetå og op langs fodryggen på venstre fod og 2. Tå på højre fod har ret hævet og gjort ondt siden onsdag.. Nu vil hun kigge nærmere, om det drejer sig om stressfaktor. Omg  jeg har aldrig hørt om at stress udløser hævede tæer, røde/blålige og hævede områder på fødderne. Jeg har lyst til at græde af frustration 

Anmeld Citér

29. juni 2020

Anonym

Ibuprofen er jo som sådan ikke en behandling. Det Virker en smule antiinflamatorisk men er jo primært symptomlindring. Det lyder virkelig forfærdeligt for dig og jeg de tilfælde jeg har set (er sygeplejerske), har virkelig også været smertefulde - så jeg kan godt forstå det er lang ventetid på at det bliver bedre! 
Jeg ved at nogen bliver behandlet med prednisolon (binyrebarkhormon), med god effekt. Måske din læge vil overveje det, når nu du ikke oplever forbedring?..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.