Hvordan bliver jeg tættere med min datter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

923 visninger
3 svar
0 synes godt om
9. juni 2020

Anonym trådstarter

Jeg har to piger på 3 og 5 år. Min yngste elsker at kramme og sidder helst på skødet af mig nonstop. Mit eget kærlighedssprog er også berøring, så de mange kram er nemt at tage i mod og give. Men min ældste er begyndt at trække sig. Hun er aldrig den der har gidet at sidde på skødet eller at kramme, og når lillesøster tager meget over trækker hun sig endnu mere. Hun er svær at give et simpelt kram og sidder helst for sig selv. Jeg kan se at hun gerne vil, men hun er ikke komfortabel med det. Jeg vil ikke tvinge hende, men kan mærke at vi glider væk fra hinanden og hun bruger mest tid alene og helst foran tv'et (til trods for at hun er en meget social person). Jeg er bange for at hun føler sig mindre elsket og holdt udenfor, og har nogle voldsomme reaktioner når lillesøster er ekstra omklamrende, som kun bekræfter dette. Hun bla slår, smækker med døren og råber.

Har I nogle forslag til hvordan vi kommer tæt på hinanden igen? Hvis du ikke brød dig om kram som barn, hvad var så den bedste måde at blive vist kærlighed på?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Som du selv er inde på er folk forskellige når det kommer til kærlighedssprog. Nogle er mere fysiske end andre, og der matcher din ældste nok ikke helt det du foretrækker. 

Jeg tænker hun gerne vil have opmærksomhed (det vil de fleste børn) men måske på en anden måde end et kram. 
Hvad med at tage initiativ til at tage en dag bare jer to? Tage i biffen og på cafe, en tur i svømmehallen eller hvad hun nu godt kan lide. 

Jeg har 2 børn, en på 1 og en på 4. Nogle gange føler jeg det samme med min ældste, men så tager vi fx en eftermiddag bare os to på hans værelse, tager snacks med og låser os inde (mens far fx har lillebror), så får vi læst en masse bøger, bygget Lego og han har min fulde opmærksomhed. Vi kan også tage en tur i svømmehallen eller bare en time ned og købe en is. Bare os to. Jeg tænker du med fordel kan forsøge at give din datter mere kvalitetstid på den måde så hun også føler sig hørt. 

Anmeld Citér

9. juni 2020

FrkGranger

Anonym skriver:

Jeg har to piger på 3 og 5 år. Min yngste elsker at kramme og sidder helst på skødet af mig nonstop. Mit eget kærlighedssprog er også berøring, så de mange kram er nemt at tage i mod og give. Men min ældste er begyndt at trække sig. Hun er aldrig den der har gidet at sidde på skødet eller at kramme, og når lillesøster tager meget over trækker hun sig endnu mere. Hun er svær at give et simpelt kram og sidder helst for sig selv. Jeg kan se at hun gerne vil, men hun er ikke komfortabel med det. Jeg vil ikke tvinge hende, men kan mærke at vi glider væk fra hinanden og hun bruger mest tid alene og helst foran tv'et (til trods for at hun er en meget social person). Jeg er bange for at hun føler sig mindre elsket og holdt udenfor, og har nogle voldsomme reaktioner når lillesøster er ekstra omklamrende, som kun bekræfter dette. Hun bla slår, smækker med døren og råber.

Har I nogle forslag til hvordan vi kommer tæt på hinanden igen? Hvis du ikke brød dig om kram som barn, hvad var så den bedste måde at blive vist kærlighed på?

Tænker ikke hun er et kramme menneske.. 

Ud fra det du skriver vil jeg vise min kærlighed ved at lave noget sammen og se hende/anerkende selv i de små ting i hverdagen, og selvom det lyder hårdt så må den anden også give lidt plads til søster, så hun føler hun har mor for sig selv..

Anmeld Citér

9. juni 2020

ErDuHerIkkeSnart

Min ældste har heller aldrig været til at tvinge et kram ud af - og hun har aldrig efterspurgt kropskontakt i særlig stor udstrækning, ud over ved sygdom. Den mindste et stik modsat. 

Men der er jo mange måder at være tætte på. Nærvær, opmærksomhed, samtale - sluk for fjernsynet og sæt jer og lav noget sammen, langsomt og hyggeligt - lav mad sammen, gå en tur ud og få en is alene, gå til mor/barn-yoga, noget som ligesom kun er til jer?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.