Barselsregler og kontanthjælp/uddannelseshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil lige "advare" om at være på barsel og modtage kontanthjælp - du falder formentlig for 225-timers reglen, for den sættes (vanvittig nok!!!) ikke i stå, selvom man er på barsel! Kun de første 14 dage er man fredet - alt andet tæller med. Det er hul i hovedet og ingen fortalte mig det, da jeg gik på barsel og da jeg så kom tilbage havde jeg kun en måned til at optjene timer i... hvilket jeg selvfølgelig ikke kunne nå, så jeg faldt for reglen.

Jeg ville bare lige fortælle det, selvom det ikke var det, din tråd handlede om. For ingen advarede mig, før et halvt år inde i barslen, da jeg bare gik og passede min baby og hyggede mig - så fik jeg pludselig den besked i e-boks.
Jøsses altså, et skodsystem...

Så er du blevet misinformeret. 

224 timers reglen gælder selvfølgelig ikke under din barsel, da du ikke kan arbejde i den periode. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Så er du blevet misinformeret. 

224 timers reglen gælder selvfølgelig ikke under din barsel, da du ikke kan arbejde i den periode. 

Jeg fik det også af vide EFTER min barsel.. Jeg blev dog sygemeldt med depression efter barslen, så jeg fik udskudt den, men det er rigtigt nok, at man ikke er fredet på barsel 

Anmeld Citér

10. juni 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Har du selv stået i samme situation? 

Yes, desværre hele 2 gange. I 2014 og nu

Anmeld Citér

10. juni 2020

Anonym

Unicorn1 skriver:

Jeg fik det også af vide EFTER min barsel.. Jeg blev dog sygemeldt med depression efter barslen, så jeg fik udskudt den, men det er rigtigt nok, at man ikke er fredet på barsel 

Du er ikke fritaget fra 225 timers reglen nej, men hvis du er på barsel forlænges fristen med 12 mdr(alt efter hvor længe du er på barsel selvfølgelig)

Anmeld Citér

10. juni 2020

Unicorn1

Anonym skriver:

Du er ikke fritaget fra 225 timers reglen nej, men hvis du er på barsel forlænges fristen med 12 mdr(alt efter hvor længe du er på barsel selvfølgelig)

Ja det skulle man tro, men da jeg kom fra barsel, havde jeg kun 2 uger tilbage til at finde et job og opfylde 225 timer.. Da jeg så ringede ind og sagde, at jeg havde været på barsel, og at det jo også stod i mine papirer osv. fik jeg af vide, at barsel ikke gjorde, at reglen blev udskudt.. Barsel var IKKE en undtagelse..

Ved ikke, om du selv er jobkonsulent eller noget, men ydelsen var meget bestemt omkring det 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Millemor1

Du falder ikke i ydelse efter du har født nej, for oveni det beløb du selv har fundet får du et barselstillæg, så du stiger lidt i forhold til ydelsen som gravid. Jeg har tidligere stået i samme situation, da jeg også læste på HF, og fødte 14 dage efter min sidste eksamen

Anmeld Citér

10. juni 2020

Anonym

Unicorn1 skriver:

Ja det skulle man tro, men da jeg kom fra barsel, havde jeg kun 2 uger tilbage til at finde et job og opfylde 225 timer.. Da jeg så ringede ind og sagde, at jeg havde været på barsel, og at det jo også stod i mine papirer osv. fik jeg af vide, at barsel ikke gjorde, at reglen blev udskudt.. Barsel var IKKE en undtagelse..

Ved ikke, om du selv er jobkonsulent eller noget, men ydelsen var meget bestemt omkring det 

Har du evt været på offentlig forsørgelse inden barsel?

Ydelse kan ikke fritage en fra 225 timers reglen, det er sin individuelle sagsbehabdler der står for denne vurdering samt at give ydelsen besked efterfølgende.

Anmeld Citér

10. juni 2020

Unicorn1

Anonym skriver:

Har du evt været på offentlig forsørgelse inden barsel?

Ydelse kan ikke fritage en fra 225 timers reglen, det er sin individuelle sagsbehabdler der står for denne vurdering samt at give ydelsen besked efterfølgende.

Ja jeg var på kontanthjælp inden.. 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Anonym

Unicorn1 skriver:

Ja jeg var på kontanthjælp inden.. 

Så er det jo nok det der ligger til grunde - hvis du har været lige på grænsen inden til at blive ramt af 225 timers reglen.... den slettes og nulstilles jo ikke grundet barsel men sættes i bero..... men jeg kender jo ikke til din sag eller dit forløb så det er blot et bud

Anmeld Citér

10. juni 2020

Unicorn1

Anonym skriver:

Så er det jo nok det der ligger til grunde - hvis du har været lige på grænsen inden til at blive ramt af 225 timers reglen.... den slettes og nulstilles jo ikke grundet barsel men sættes i bero..... men jeg kender jo ikke til din sag eller dit forløb så det er blot et bud

Da jeg var gravid, blev jeg sygemeldt fra uge 12 pga. risiko for at miste barnet, og på daværende tidspunkt var min 225 timers periode stort set lige startet forfra, da jeg netop lige havde haft arbejde i over 225 timer.. Der blev reglen sat i bero.. Så kom jeg på barsel, og da jeg kom af barslen, havde jeg 2 uger tilbage, fordi de sagde, at sygemeldingen under graviditeten var min "grund" til udsættelse, og derfor var barslen ikke grund.. For jeg kunne åbenbart kun have 1 årsag til det.. Så de 8-9 måneder, jeg var på barsel, skulle jeg have søgt arbejde, for der var 225 timers reglen ikke sat i bero 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.