Barselsregler og kontanthjælp/uddannelseshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.092 visninger
21 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juni 2020

Anonym trådstarter

Hej alle, jeg er førstegangs gravid og simpelthent i vildrede i forhold til alle de regler der er, og pga corona så synes jeg ikke min kommune er til særlig stor hjælp lige nu, så måske en af jer har stået i samme situation?

Sagen er således, jeg er ikke medlem af en a-kasse, da jeg intet job har og bare er en almindelig studerende på HF. Men om 14 dage, så er jeg færdig. ENDELIG  (Vil lige sige, at graviteten ikke var planlagt, men at hun nu er en ønskebaby) 

Jeg er under 25 år, og skal derfor på uddannelseshjælp. Men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i hvor meget jeg får udbetalt? Min kæreste er fuldtidsarbejder, og vi bor sammen. 

Nogle der har stået lignende situation? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle, jeg er førstegangs gravid og simpelthent i vildrede i forhold til alle de regler der er, og pga corona så synes jeg ikke min kommune er til særlig stor hjælp lige nu, så måske en af jer har stået i samme situation?

Sagen er således, jeg er ikke medlem af en a-kasse, da jeg intet job har og bare er en almindelig studerende på HF. Men om 14 dage, så er jeg færdig. ENDELIG  (Vil lige sige, at graviteten ikke var planlagt, men at hun nu er en ønskebaby) 

Jeg er under 25 år, og skal derfor på uddannelseshjælp. Men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i hvor meget jeg får udbetalt? Min kæreste er fuldtidsarbejder, og vi bor sammen. 

Nogle der har stået lignende situation? 

Du vil om inden få som alm uddannelses hjælp(uddannelsparat og efterfølgende som forsøger(når du har født)

Du skal indtil barsel stå til rådighed for arbejdsmarkedet/uddannelse..

Hvornår har du termin?

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du vil om inden få som alm uddannelses hjælp(uddannelsparat og efterfølgende som forsøger(når du har født)

Du skal indtil barsel stå til rådighed for arbejdsmarkedet/uddannelse..

Hvornår har du termin?

Til september.

Jeg kan se her, at efter 12 svangerskabsuge så har jeg ret til 11423 og efter jeg har født, så har jeg ret til 8761kr.

Men kan det virkelig passe, at man mister 3000kr ved at føde? 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Til september.

Jeg kan se her, at efter 12 svangerskabsuge så har jeg ret til 11423 og efter jeg har født, så har jeg ret til 8761kr.

Det kan det... fordi du efter er på midlertidig forsørgelse indtil du påbegynder uddannelse eller arbejde...

Såfremt du ikke selv finder arbejde eller optages på studie i forlængelse af din barsel vil du blive pålagt et uddannelsespålæg trin der lyder at du skal finde, søge og påbegynde uddannelses hurtigst muligt medmindre du finder arbejde....

Se det på den lyse side du modtager stadig mere end du ville som samboende forsøger på su ift uddannelseshjælp 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym

I din barselsperiode har du ret til 15.xxx brutto, men vil falde når dine 46 uger slutter, hvis du ikke er kommet i arbejde. 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Unicorn1

8. juni 2020

tossen93

Ja, det passer. Efter du har født vil du jo også få børnepenge��

Anmeld Citér

8. juni 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Til september.

Der er et barselstillæg efter du har født, så du falder ikke i ydelse 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Anonym trådstarter

MummiT skriver:

Der er et barselstillæg efter du har født, så du falder ikke i ydelse 

Har du selv stået i samme situation? 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Anonym

Jeg vil lige "advare" om at være på barsel og modtage kontanthjælp - du falder formentlig for 225-timers reglen, for den sættes (vanvittig nok!!!) ikke i stå, selvom man er på barsel! Kun de første 14 dage er man fredet - alt andet tæller med. Det er hul i hovedet og ingen fortalte mig det, da jeg gik på barsel og da jeg så kom tilbage havde jeg kun en måned til at optjene timer i... hvilket jeg selvfølgelig ikke kunne nå, så jeg faldt for reglen.

Jeg ville bare lige fortælle det, selvom det ikke var det, din tråd handlede om. For ingen advarede mig, før et halvt år inde i barslen, da jeg bare gik og passede min baby og hyggede mig - så fik jeg pludselig den besked i e-boks.
Jøsses altså, et skodsystem...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.