"Godnat og sov godt"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2020

ria1989

IenFart skriver:

Vores barn har altid været søvnforstyrret, men i særdeleshed i de første to-tre år. Vi var henvist til søvnklinik og kom efter anbefaling fra dem på eget værelse. Der brugte vi, efter deres vejledning, den bløde variant af godnat og sov godt. Dvs. vi stod ikke og tog tid før vi gik ind og trøstede, men sørgede for at gøre det kort og uden for meget interaktion og med formuleringer i retning af "Mor og far står lige og vasker op - vi skal nok kigge til dig lidt senere" eller hvad det nu kunne være, men lave noget med lyd, så barnet hørte vi var i lejligheden.

Det fungerede ret hurtigt og som Abracadabra skriver, så handlede det netop om at barnet skulle lære selv at få sig ind i søvnen.

Mange tak for svar. Og jeg er glad for, at det løste det for jer For nøøørj, hvor kan det være opslidende med manglende søvn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
ria1989 skriver:

Det er nok netop det med, at hun skal ind i søvnen selv, der er problemet og som vi skal arbejde med. Og netop derfor, jeg har fået anbefalet bogen og det samme har min mand.

Jeg har bare ikke hørt så mange tale om dens virkning (positive) for når man googler det, vælter det ind med advarsler. Altså jeg har jo ikke tænkt mig, at lade barnet brække sig og så ignorere det, men det med intervallerne lyder nemlig til at være et godt bud.

Og ja, vi har måske vænnet barnet til voksenassistance til indsovning - vi har en rutine, hvor hun skal "dampe af" en halv time - 1 time inde på sit værelse, hvor hun også børster tænder og vi læser godnathistorie. Men så snart, hun skal puttes, så starter gråden og den kører nonstop. Hvis vi ikke putter hende, så kan hun holde sig vågen længe, men står alligevel op kl. 5 eller 6 senest (inkl. natvågninger).

Tak for svar!

Jeg tror der hvor de fleste stejler er hvis metoden køres helt hårdt og forældrene uanset hvad venter 5-10 minutter eller hvor meget intervallet nu dikterer. Den er jeg personligt heller ikke fan af men folk må jo selv bestemme. I vores tilfælde var det ikke nødvendigt at gøre det på den måde. 

Anmeld Citér

2. juni 2020

Snoopy77

ria1989 skriver:

Mange tak for beskeden - det er jeg glad for at høre. Må jeg spørge, hvor lange intervaller, I kørte og hvor lang tid, det tog? Min mands vennepar brugte 4 dage på begge børn.. Det er jo ingen tid

Der er en liste med intervaller i bogen, som jeg ikke kan huske men så vidt jeg husker gik der aldrig mere end halvandet eller to minutter før jeg gik ind til min datter. Jeg tror det tog fire-fem dage. 
Har I været igang med principperne endnu? 

Anmeld Citér

3. juni 2020

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nu er vores søn godt nok ved, at være 13 år, men det fungerede for os da han var lille. Vi havde store problemer med, at få ham til, at sove. Jeg kan ikke huske, hvor mange dage det tog. Han fik aldrig lov til, at græde sig i søvn eller bare ligger og græde i timer

Anmeld Citér

24. juni 2020

ria1989

Snoopy77 skriver:

Der er en liste med intervaller i bogen, som jeg ikke kan huske men så vidt jeg husker gik der aldrig mere end halvandet eller to minutter før jeg gik ind til min datter. Jeg tror det tog fire-fem dage. 
Har I været igang med principperne endnu? 

Hej Snoopy, men også jer andre - og jer, der evt. overvejer bogen i fremtiden.

Jeg skylder en opdatering.

Vil sige, at vi for første gang nu har et barn, der sover igennem hver aften. Og ja, vi har brugt bogen, så for vores vedkommende, kan vi helt klart anbefale den.

Dog skal man - synes vi - også ha' sine egne holdninger med. Vi havde aftalt, at vi ikke ville gå til det ekstreme, som bogen godt kan køre op til engang i mellem, men principperne, rutinerne, mm <-- det har virket for os.

Og 90% af alle dem, vi har fortalt, at vi vil bruge eller bruger bogen har kigget måbende og reageret på en måde, så man skulle tro, at vi var dårlige forældre. Og flere har kommenteret negativt på det. Ingen af dem - som i 0 - har rent faktisk læst bogen.

De negative holdninger siger mig intet.

Nu har vi et barn, der sover igennem, vi er forældre, der har langt mere overskud, vi skal ikke længere liste rundt på tæerne om natten og sove- og vågnetiderne er næsten ens hver dag (+/- 30 min).

Anmeld Citér

25. juni 2020

Snoopy77

ria1989 skriver:

Hej Snoopy, men også jer andre - og jer, der evt. overvejer bogen i fremtiden.

Jeg skylder en opdatering.

Vil sige, at vi for første gang nu har et barn, der sover igennem hver aften. Og ja, vi har brugt bogen, så for vores vedkommende, kan vi helt klart anbefale den.

Dog skal man - synes vi - også ha' sine egne holdninger med. Vi havde aftalt, at vi ikke ville gå til det ekstreme, som bogen godt kan køre op til engang i mellem, men principperne, rutinerne, mm <-- det har virket for os.

Og 90% af alle dem, vi har fortalt, at vi vil bruge eller bruger bogen har kigget måbende og reageret på en måde, så man skulle tro, at vi var dårlige forældre. Og flere har kommenteret negativt på det. Ingen af dem - som i 0 - har rent faktisk læst bogen.

De negative holdninger siger mig intet.

Nu har vi et barn, der sover igennem, vi er forældre, der har langt mere overskud, vi skal ikke længere liste rundt på tæerne om natten og sove- og vågnetiderne er næsten ens hver dag (+/- 30 min).

Godt at høre 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.