"Godnat og sov godt"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.583 visninger
15 svar
19 synes godt om
30. maj 2020

ria1989

Hej igen.. Ja, i januar skrev jeg, omkring problemer med natterutinen og søvnen. Så gik der et par dage, hvor alt var "ok"..

Nu er vi i snart i juni.. Jeg skrev i januar... shit, jeg er træt... Nætterne har siden da været dårlige.. jeg kan tælle på én hånd de antal gange, min datter har sovet igennem og nu kan jeg virkelig mærke, hvor meget det slider på mig, mit forhold, mit engagement på job, mm... Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har sovet 6 timer i streg (hvis man ser bort fra den håndfuld gange, hun er sovet igennem)..

Har forsøgt alverden og har forsøgt intet (som i at skabe samme rutine og virkelig geare ned), men hver aften, når hun skal puttes, så er det minimum 30 min gråd (få gange - som i virkelig få gange - er det måske 10 min)....

Derefter skal der være musestille i hjemmet for ellers vågner hun... Og selvom jeg kan høre et hår ramme jorden (så stille er der!), så vågner hun adskillige gange om natten og jeg er virkelig ved at være brugt...

Da hun kom verden var vi en kort tur forbi børneintensiv og det jeg så derovre gør, at jeg uagtet det ovennævnte er utrolig taknemmelig for, at min datter er sund og rask, så jeg klager ikke... Jeg er bare træt.. Og det må man også gerne være, selvom det ku' have være været værre....

Jeg ville spørge efter råd, men har fulgt så mange og hørt så mange, at jeg bliver ved med at sige "det er nok bare min datter...", når det ikke lykkedes..

Min mand har købt bogen 'Godnat og sov godt', som hans vennepar har brugt på deres 2 børn, hvor det har virket...

Har andre brugt bogen? Og venligst undlad kommentarer om, at bogen skal brændes og det ene og det andet negativt.. Jeg vil blot høre, om andre har brugt den med succes...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2020

Abracadabra

Essensen af bogen er rutiner, rutiner, rutiner. Og at børnene skal ind i søvnen SELV. Altså ikke ammes, puttes, vugges i søvn. For hvis de er vænnet til voksenassistance til indsovning, skal de bruge assistance til alle nattens indsovninger (søvn kører i cyklusser hele natten igennem, så alle har små-opvågninger natten igennem). 

Det er principperne, og de principper VIRKER. 

Anmeld Citér

31. maj 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria

Vi bor i et internationalt miljø hvor mange søvntræner. Vi har ikke selv haft held med det, men det virker for mange. Metoderne varierer lidt efter temperament. Nogen tjekker i intervaller, dvs. gå ind for at trøste efter 5-10-15-20 minutter (eller hvad man nu har det bedst med). Andre går ikke ind efter der er sagt godnat. 

Hvor gammel er barnet? Jeg var lige inde af læse dit andet indlæg. Hun er jo ikke en lille baby mere, så jeg ville helt sikkert begynde at gøre noget drastisk, hvis det her påvirker din søvn så meget. Jeg ville have rutinen, sige godnat og så gå ud. Om du vil gå ind er op til dig, jeg ville nok prøve at undgå at gå ind for meget. Hvis du gør, så lad være med at interagere for meget, put hende og sig godnat, sov godt. Ud igen. Jeg ville også prøve et ok-to-wake ur der skifter farve når det er morgen. Så hun ved at når uret er grønt eller hvad farve det nu er, så må hun gå ud af sengen. 

Anmeld Citér

31. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores barn har altid været søvnforstyrret, men i særdeleshed i de første to-tre år. Vi var henvist til søvnklinik og kom efter anbefaling fra dem på eget værelse. Der brugte vi, efter deres vejledning, den bløde variant af godnat og sov godt. Dvs. vi stod ikke og tog tid før vi gik ind og trøstede, men sørgede for at gøre det kort og uden for meget interaktion og med formuleringer i retning af "Mor og far står lige og vasker op - vi skal nok kigge til dig lidt senere" eller hvad det nu kunne være, men lave noget med lyd, så barnet hørte vi var i lejligheden.

Det fungerede ret hurtigt og som Abracadabra skriver, så handlede det netop om at barnet skulle lære selv at få sig ind i søvnen.

Anmeld Citér

31. maj 2020

Snoopy77

Jeg var også derude hvor jeg ikke kunne mere og begyndte at bruge principperne fra bogen. Og det virkede 

Anmeld Citér

31. maj 2020

ria1989

Abracadabra skriver:

Essensen af bogen er rutiner, rutiner, rutiner. Og at børnene skal ind i søvnen SELV. Altså ikke ammes, puttes, vugges i søvn. For hvis de er vænnet til voksenassistance til indsovning, skal de bruge assistance til alle nattens indsovninger (søvn kører i cyklusser hele natten igennem, så alle har små-opvågninger natten igennem). 

Det er principperne, og de principper VIRKER. 

Det er nok netop det med, at hun skal ind i søvnen selv, der er problemet og som vi skal arbejde med. Og netop derfor, jeg har fået anbefalet bogen og det samme har min mand.

Jeg har bare ikke hørt så mange tale om dens virkning (positive) for når man googler det, vælter det ind med advarsler. Altså jeg har jo ikke tænkt mig, at lade barnet brække sig og så ignorere det, men det med intervallerne lyder nemlig til at være et godt bud.

Og ja, vi har måske vænnet barnet til voksenassistance til indsovning - vi har en rutine, hvor hun skal "dampe af" en halv time - 1 time inde på sit værelse, hvor hun også børster tænder og vi læser godnathistorie. Men så snart, hun skal puttes, så starter gråden og den kører nonstop. Hvis vi ikke putter hende, så kan hun holde sig vågen længe, men står alligevel op kl. 5 eller 6 senest (inkl. natvågninger).

Tak for svar!

Anmeld Citér

31. maj 2020

Abracadabra

ria1989 skriver:

Det er nok netop det med, at hun skal ind i søvnen selv, der er problemet og som vi skal arbejde med. Og netop derfor, jeg har fået anbefalet bogen og det samme har min mand.

Jeg har bare ikke hørt så mange tale om dens virkning (positive) for når man googler det, vælter det ind med advarsler. Altså jeg har jo ikke tænkt mig, at lade barnet brække sig og så ignorere det, men det med intervallerne lyder nemlig til at være et godt bud.

Og ja, vi har måske vænnet barnet til voksenassistance til indsovning - vi har en rutine, hvor hun skal "dampe af" en halv time - 1 time inde på sit værelse, hvor hun også børster tænder og vi læser godnathistorie. Men så snart, hun skal puttes, så starter gråden og den kører nonstop. Hvis vi ikke putter hende, så kan hun holde sig vågen længe, men står alligevel op kl. 5 eller 6 senest (inkl. natvågninger).

Tak for svar!

Så hun falder ikke i søvn ‘selv’? Ja, så er det der, I skal arbejde. Husk, at vanen ikke ændres på en uge - det tager tid. 

Anmeld Citér

31. maj 2020

ria1989

Astoria skriver:

Vi bor i et internationalt miljø hvor mange søvntræner. Vi har ikke selv haft held med det, men det virker for mange. Metoderne varierer lidt efter temperament. Nogen tjekker i intervaller, dvs. gå ind for at trøste efter 5-10-15-20 minutter (eller hvad man nu har det bedst med). Andre går ikke ind efter der er sagt godnat. 

Hvor gammel er barnet? Jeg var lige inde af læse dit andet indlæg. Hun er jo ikke en lille baby mere, så jeg ville helt sikkert begynde at gøre noget drastisk, hvis det her påvirker din søvn så meget. Jeg ville have rutinen, sige godnat og så gå ud. Om du vil gå ind er op til dig, jeg ville nok prøve at undgå at gå ind for meget. Hvis du gør, så lad være med at interagere for meget, put hende og sig godnat, sov godt. Ud igen. Jeg ville også prøve et ok-to-wake ur der skifter farve når det er morgen. Så hun ved at når uret er grønt eller hvad farve det nu er, så må hun gå ud af sengen. 

Nej, hun er knap 20 mdr. Mange tak for svar!!! Hun står konsekvent op mellem 5 og 6 og det passer os fint nok, hvis hun så bare ville sove igennem om natten. Men tak for fif og jeg vil gi' det et forsøg.

Anmeld Citér

31. maj 2020

ria1989

Abracadabra skriver:

Så hun falder ikke i søvn ‘selv’? Ja, så er det der, I skal arbejde. Husk, at vanen ikke ændres på en uge - det tager tid. 

Nej - eller jeg ligger ved siden af hende og hvis gråden er meget slem, så bliver jeg 'nødt til' at holde hende. Det er typisk, hvis hun har grædt i en times tid, men ellers ja, så ligger jeg bare ved siden af hende indtil hun falder i søvn. Nogle gange skal jeg massere hendes ryg, nogle gange holde hendes hænder. Det er forskelligt, hvad der virker, men nej, hun sover ikke af sig selv som de andre børn fra min mødregruppe for længst begyndte på.

Jeg har det sådan pt. at hvis bare det virker. For indtil videre har vi sagt alt muligt. "Det er et spring", "det er bare lige i en periode", "det er pga det og det"... Så tager det en uge, 2 eller 3, så må det være sådan det er. Tak.

Anmeld Citér

31. maj 2020

ria1989

Snoopy77 skriver:

Jeg var også derude hvor jeg ikke kunne mere og begyndte at bruge principperne fra bogen. Og det virkede 

Mange tak for beskeden - det er jeg glad for at høre. Må jeg spørge, hvor lange intervaller, I kørte og hvor lang tid, det tog? Min mands vennepar brugte 4 dage på begge børn.. Det er jo ingen tid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.