Jeg har en søn som har haft det svært i skolen fagligt. Lærerne sagde at det var vigtigt, at vi ikke overgjorde lektier når vi kom hjem. Børn der er svage fagligt skal ikke presses derhjemme. De har brugt meget krudt på skolen og kommer så hjem og presses endnu mere. For så at starte dagen efter uden energi- det er en dårlig spiral.
det er meget vigtigt at I tager dialogen med lærerne om hvad de oplever.
Sæt forventningerne HELT ned og læs bøger som er lette - to bogstavsord osv. I skal gå et niveau ned frem for op. Det giver selvtillid at få successoplevelser. I giver det modsatte ved at signalere - vi kan ikke overskue at læse med dig så du går en mentor. At I blive frustrerede skal ikke gå ud overens jeres datter - og løsningen er ikke en fremmed, men at I arbejder med jer selv. Sæt jeres arbejde til side og se og vær sammen med jeres datter... på en legende måde. Der er masser af aps, hvor man øver bogstavslyd og ord. Ordguld fx.
Børn skal ikke nødvendigvis læse hele bøger i 1. Klasse. Jeg kender en der læste Harry Potter i 2. Klasse. Jeg kender også en som læser bøger med lix 12 i 2-3 klasse. Børn er forskellige.
Jeg kender et par der koblede en mentor på allerede fra 0. Det har blot givet et barn der føler sig forkert og presset over evne. Mentoren underviste endda i fag, som barnet endnu ikke have i skolen
. Tal om pres. Det er ikke en ønskværdig vej.
Evt læg arbejde mere om aftenerne og vær sammen med jeres datter i hendes vågne timer.
Anmeld
Citér