Eksperthjælp: 8 måneder og pludren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

278 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. maj

Helle Hansen

Kære Helle.

Jeg har en dejlig og nysgerrig søn på snart 8 mdr.
Motorisk har han altid været med.
Som helt spæd havde vi virkelig god øjenkontakt med ham, dette var jeg så i en periode omkring han var 3-4 mdr bekymret for havde ændret sig til ikke at være god nok. Men det syntes jeg egentlig har “rettet sig” så han nu er fin i kontakten. Sp har i hvert fald heller ikke bidt mærke i noget unormalt der.
Han smiler, griner og er sjældent rigtig utilfreds.

Sagen er den at han aldrig har pludret super meget. Så det har egentlig altid været en bekymring for mig. Men så her indenfor de sidste par uger er han begyndt at pludre en del mere, faktisk ret meget, men nærmest kun til sit legetøj og ud i luften. Altså ikke til os forældre.
Hvis han vil have vores opmærksomhed siger han utilfredse lyde, men ligeså snart han har vores opmærksomhed snakker han ikke til os, så leger han bare videre.
Vi synger en masse, efterligner hans lyde og prøver både at snakke og sige lyde han så kan efterligne. Men han kigger bare på os, og efter noget tid bliver det ligesom for kedeligt for ham og så kigger han væk og bliver utålmodig.

Hans hørescreening var fin som spæd og jeg har ikke indtryk af at det er hørelsen der fejler noget. Han reagerer på lyde, både høje og lave og vender sig efter dem og os når vi snakker til ham.

Skal jeg være bekymret og hvad kan jeg evt gøre?
Min sp kommer om en måneds tid, men vi har ikke en særlig god connection, hvilket også er grunden til jeg forsøger hos dig først.

Mvh den bekymrede mor.

Helles svar

Kære bekymrede mor,

Hvor er det dejligt at der kommer en masse pludren fra jeres søn. Du virker til at være velinformeret om hørelsens betydning for sprogtilegnelse, betydning af pludren og interaktion mellem barn og forældre. Det er rigtig fint.

Ud fra det du beskriver bliver jeg ikke umiddelbart bekymret, men det kunne være interessant at se nærmere på hvad der sker, når du oplever at "det bliver for kedeligt for ham" - I sådanne tilfælde ville jeg se nærmere på jeres samspil og se på om det er noget der med fordel kan justeres. Det kan være at i skal prøve (i højere grad - hvis i allerede gør det) at vise interesse for det han er optaget af lige nu og her. Han er også i en alder, hvor titte bøh eller lignende lege med fordel kan leges fx på puslebordet, hvor i har mulighed for god øjenkontakt og nærvær (Sæt evt. tempoet lidt ned, så han har tid til at bearbejde og reagere på det). 

Hvis i har brug for direkte sparring på jeres samspil med jeres søn så er i velkomne til at kontakte mig på hellehh@hotmail.com

Bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.