Småbørnskonflikter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.480 visninger
17 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. maj 2020

NosaNosa

Din 3-årig sidder og leger med sine små legetøjsdyr. Lillebror på 1 år synes det ser spænende ud og vil gerne være med. Storesøster hiver alle sine dyr ind i sin favn og advarer; nej! Lillebror forstår ikke, men reagerer på det hårde tonefald; NU  skal jeg bare have den gris hun har glemt på gulvet. Lillebror griber ud efter grisen og storesøster gør også. Han prøver at hive i hendes hår - men hun skynder sig at skubbe ham bagover og løber sin vej. Lillebror ligger og græder så tårerne løber og storesøster gemmer sig som en struds på sofaen. 

Hvad gør du? Du må ikke råbe, du må ikke skælde ud, ej heller bruge skammekrog. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2020

AnoMor

NosaNosa skriver:

Din 3-årig sidder og leger med sine små legetøjsdyr. Lillebror på 1 år synes det ser spænende ud og vil gerne være med. Storesøster hiver alle sine dyr ind i sin favn og advarer; nej! Lillebror forstår ikke, men reagerer på det hårde tonefald; NU  skal jeg bare have den gris hun har glemt på gulvet. Lillebror griber ud efter grisen og storesøster gør også. Han prøver at hive i hendes hår - men hun skynder sig at skubbe ham bagover og løber sin vej. Lillebror ligger og græder så tårerne løber og storesøster gemmer sig som en struds på sofaen. 

Hvad gør du? Du må ikke råbe, du må ikke skælde ud, ej heller bruge skammekrog. 

Hvem siger jeg ikke må skælde ud eller bruge skammekrog? 

Ved godt hvad jeg ville have gjort i den situation. Men forstår ikke helt hvor du vil hen med dit opslag?

Anmeld Citér

18. maj 2020

Abracadabra

Jeg ville samle begge unger op og sætte mig sammen med dem på gulvet og lege. Altså en dag med overskud... en mindre overskudsagtig dag ville jeg trøste lillebror og aflede ham med noget andet legetøj og derefter trøste storesøster og bekræfte hende i, at hun godt måtte lege selv - evt sætte hende ved bordet, hvor bror ikke kunne nå. Så ville jeg selvfølgelig også sige, at man hverken må trække i hår eller skubbe. Og så ville jeg ikke tænke mere over den sag. 

Anmeld Citér

18. maj 2020

Anonym

AnoMor skriver:

Ved godt hvad jeg ville have gjort i den situation. Men forstår ikke helt hvor du vil hen med dit opslag?

Hvilket af børnene ville du skælde ud og sætte i skammekrogen? Synes da ikke nogen af dem har gjort noget forkert 

Anmeld Citér

18. maj 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Hvilket af børnene ville du skælde ud og sætte i skammekrogen? Synes da ikke nogen af dem har gjort noget forkert 

Har ikke sagt jeg ville gøre det i lige den situation. Spørger hvem der siger at jeg ikke må? 

Anmeld Citér

18. maj 2020

Anonym

AnoMor skriver:

Har ikke sagt jeg ville gøre det i lige den situation. Spørger hvem der siger at jeg ikke må? 

OK, så misforstod jeg det. 

Anmeld Citér

18. maj 2020

koeapabshicar

AnoMor skriver:

Jeg tolker at TS ikke ønsker at bruge skæld ud, skammekrog osv. og derfor ikke kan bruge svar der indeholder det. Men søger input til at håndtere en konflikt (uden de ting) :-)

Anmeld Citér

18. maj 2020

AnoMor

koeapabshicar skriver:

Jeg tolker at TS ikke ønsker at bruge skæld ud, skammekrog osv. og derfor ikke kan bruge svar der indeholder det. Men søger input til at håndtere en konflikt (uden de ting) :-)

Det kan måske godt være være at det ee der hun mener. Jeg har heller ikk givet mit bud endnu før hun svare på mit indlæg så jeg er sikker på hvad hun søger i sit opslag  

Anmeld Citér

18. maj 2020

FruStolpe

Jeg ville trøste den der havde slået sig først, og den anden bagefter. 

Anmeld Citér

18. maj 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Altså første skridt er at trøste den der græder. 

Jeg ville derefter tage en snak med storesøster stille og roligt. Fortælle at jeg godt kan forstå det er øv lillebror kommer og forstyrrer hendes leg når hun nu legede så godt. Forklarer at lillebror bare vil være med. Men samtidig fortælle at det ikke er okay at hun råber sf lillebror og slet ikke at hun slår/skubber ham. Det ved hun godt man ikke må. Hvis lillebror gør noget han ikke må ( fx tager hendes legetøj) så kalder man på hjælp af en voksen ( som jeg så heller ikke forstår hvor er henne i den givne situation? ) 

Så en snak om hvad man må og ikke må, og hjælp til at forstår hvordan en situation skal løses en anden gang.  Det fungerer herhjemme og vi har dagligt sådanne situationer med vores 4 årig og 1 årig. Men de løses hurtigt og ingen råber eller skubber

Men igen, situationen kunne jo nemt være løst ved at en voksen hurtigt var trådt til i starten ag konflikten “ hov lillebror det leger storesøster med, skal vi finde noget du kan lege med? Og x( storesøsters navn) sætter du dig ikke op til bordet og leger? Så kan lillebror ikke forstyrrer dig i din gode leg”. På den måde når ingen derud hvor de bliver skubbet og græder, storesøster får lov at lege i fred og lillebror får noget andet spænende at lege med, med en voksen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.