Altså første skridt er at trøste den der græder.
Jeg ville derefter tage en snak med storesøster stille og roligt. Fortælle at jeg godt kan forstå det er øv lillebror kommer og forstyrrer hendes leg når hun nu legede så godt. Forklarer at lillebror bare vil være med. Men samtidig fortælle at det ikke er okay at hun råber sf lillebror og slet ikke at hun slår/skubber ham. Det ved hun godt man ikke må. Hvis lillebror gør noget han ikke må ( fx tager hendes legetøj) så kalder man på hjælp af en voksen ( som jeg så heller ikke forstår hvor er henne i den givne situation? )
Så en snak om hvad man må og ikke må, og hjælp til at forstår hvordan en situation skal løses en anden gang. Det fungerer herhjemme og vi har dagligt sådanne situationer med vores 4 årig og 1 årig. Men de løses hurtigt og ingen råber eller skubber
Men igen, situationen kunne jo nemt være løst ved at en voksen hurtigt var trådt til i starten ag konflikten “ hov lillebror det leger storesøster med, skal vi finde noget du kan lege med? Og x( storesøsters navn) sætter du dig ikke op til bordet og leger? Så kan lillebror ikke forstyrrer dig i din gode leg”. På den måde når ingen derud hvor de bliver skubbet og græder, storesøster får lov at lege i fred og lillebror får noget andet spænende at lege med, med en voksen.
Anmeld
Citér