Sproget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2020

Babilooo

Anonym skriver:

Nej, vi har aldrig tjekket øre. Min kæreste mener det er noget værre pjat, eftersom at han jo fik testet ørene som nyfødt. Kan ikke huske hvad det var, men det var noget obligatorisk på sygehuset

Men det kunne da være vi skulle få det tjekket, for tænk nu hvis..

Er enig i, i  at små børn skal slappe af efter institution. Dagplejen har ikke nævn noget med sproget

Det med at då tjekket ørene som baby har intet at gøre med, om de kan høre 2 år efter.

mine drenge har begge haft væske på ørene og kunne høre meget lidt.

en på 22 mnd kan ikke nødvendigvis snakke specielt meget overhoved. Jeg har mødt børn på 2,5 år og næsten 3 med et ret uforståeligt sprog.

lad være med at tænke i læring og prøv at slappe af. Se en tegnefilm - der er masser af ting på de forskellige streaming steder.. og så tal med gam om det der sker. Sæt også ord på det du gør i dagligdagen. “Nu går jeg ud til køleskabet fordi du sikkert gerne vil have noget mælk”. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Nej, vi har aldrig tjekket øre. Min kæreste mener det er noget værre pjat, eftersom at han jo fik testet ørene som nyfødt. Kan ikke huske hvad det var, men det var noget obligatorisk på sygehuset

Er enig i, i  at små børn skal slappe af efter institution. Dagplejen har ikke nævn noget med sproget

Det er har intet med det at gøre, der kan sagtens sidde væske eller for meget ørevoks, så det kan hæmme hørelsen, men igen han er kun 22 måneder 

Anmeld Citér

12. maj 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Skynd dig hellere at få tjekket ørene så. Vi har et vennepar vis yngste var over 2 før han begyndte så småt. Der var lidt på ørene fandt de ud af, så det var ligesom hvis han sad i en boble og lyttede. 
hvad med sang? Kan det interessere ham? Måske lære igennem sang. 

Anmeld Citér

12. maj 2020

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

min søn havde en næsten perfekt test som nyfødt, men han havde problemer med at lære sproget - så slemt at børnehaven fik talepædagog på ham - og da han var 3½ fandt vi ud af at hans hørelse kom og gik uden speciel grund. Heldigvis er han vokset fra det.

Min datter har haft glæde af "Ordlege" på Netflix. Det hjalp hende med sproget samtidig med at jeg fik "friheden" til at f.eks. lave mad

Anmeld Citér

12. maj 2020

Sprit25

1. Få tjekket de øre

2. Få en talepædagog på ham, hvis det ikke kommer når han er 2.5

3. Han er ikke engang 2! Det skal nok komme! Min søn talte virkelig dårligt. På 14 dage begyndte at tale mere og mere og nu taler han næsten rent. Når han bliver begejstret er han svær, men det kommer! 

Anmeld Citér

12. maj 2020

Firekløver

Profilbillede for Firekløver
Anonym skriver:

Det er så frustrerende   Lad mig endelig høre, om der er noget særligt som din dreng er rigtig glad for at lave, og hvordan du træner sprog? 

Tak fordi du skriver herinde, jeg er lettet over at jeg ikke er den eneste mor  

Jeg fortæller, som en anden forslår, hvad der sker i tv eller fortæller hvilken farve hans klodser, biler osv er. Vi snakker meget om dyrelyde, hvor vi bruger vores google Home assistent som viser billeder af dyret sammen med lyden. Vi øver farver på vores spisebords lamper, som vi også kan skifte farve på med google Home, hvor vi fx siger “gør lyset blå” så han forbinder ordet med farven  Han snakker ikke selv med, han lytter bare og griner  Han er overhovedet ikke interesseret i at sidde og glo i en bog og pege, det får vi ikke noget ud af  

Anmeld Citér

12. maj 2020

ErDuHerIkkeSnart

Som jeg læser det, er det jo egentlig to lidt forskellige problemstillinger, du lige pt. bøvler med:

1) Du er bekymret for din drengs sprog. Ligesom de andre gør, vil jeg sige, at det ikke lyder alarmerende og hvis heller ikke vuggestuen ytrer bekymring, er der ingen grund til at tænke i "træning", men i stedet bare på helt almindeligt samværd og samtale på en hyggelig måde, så skal det nok komme.

2) Du synes at din mand er for doven omkring jeres dreng og bare stikker ham en skærm, når han selv (manden) ikke har overskud til at være sammen med ham på en ordentlig måde. Og den del kan jeg da sådan set godt forstå. Jeg synes heller ikke, at en lille dreng skal sidde foran en skærm hver eftermiddag - heller ikke selvom der principielt kunne finde noget nærvær og kommunikation sted (og lad os være ærlige - det er jo ofte heller ikke det som er på spil, når vi stikker ungerne en skærm for at slappe af efter en lang dag, mens vi fikser aftensmaden). Mine unger kan også have brug for at slappe af når de kommer hjem - men det får de lov til at gøre sammen med mig, på en madras på gulvet, med en bog, nogle klodser, lidt at spise, osv. Jeg har savnet dem en hel dag og har mindst ligeså meget brug for at falde ned. Men her er forældre jo forskellige - og du og din kæreste har jo tilsyneladende forskellige opfattelser af, hvad der er okay - og her må I jo finde en balance. Jeg ville dog ikke tillægge det en stor betydning ift. sprog, mere ift. nærvær og måder at være sammen på.

Anmeld Citér

12. maj 2020

fehår

Min datter kunne meget få ord, da hun blev to år, og så eksploderede det lige pludseligt. Nu bliver hun snart tre og er betragtet som sprogligt forud af børnehaven. Det kan komme når som helst, men hos os hjalp det faktisk, da hun havde en laaaaang ferie fra dagpleje, nok fordi dagplejer virkelig forsøgte at presse hende til at tale mere. Så ro på og is i maven, er mit bedste råd.

Anmeld Citér

12. maj 2020

Chchch

Profilbillede for Chchch
Anonym skriver:

Som udgangspunkt, så prøv at slappe af 

Men jeg vil knytte en kommentar til det med, at din kæreste synes, det er noget pjat, fordi jeres barn har fået tjekket ørerne som nyfødt. Som andre skriver, så har helt fine ører som nyfødt absolut intet at gøre med, hvordan ørerne ser ud nu. Hvis jeres barn har været forkølet, og der måske har været mellemørebetændelse, så kan der sagtens sætte sig væske i mellemøret. Prøv at bede din kæreste om at sætte sit eget hoved under vand og bed ham så om at fortælle dig, hvordan det lyder, når du taler til ham. Sådan er det for jeres barn, hvis det er væske på mellemøret, der er årsagen.

Hovedreglen er, at I skal få tjekket ørerne, for at udelukke dette. I skal starte med at udelukke, at der kan være noget fysiologisk galt. Først når i har gjort dette, kan I sætte jer ned og måske finde ro i, at jeres barn bare er langsommere til at tale - det er der også andre, der er- og det er okay!

Til sammenligning, så var mit første barn også længe om at tale. Hun forstod også alt, vi sagde, men hun havde altså væske på begge sider. Hun sov også om natten. Når man måler trykket i ørerne, så skal der fremkomme en kurve. Der var ingen kurve. Den var flad på begge ører. Så kan ørelægen vælge at lægge dræn, så væsken kan komme ud. Hvad ørelægen gør, er hans/hendes beslutning ud fra, hvad der ses. 

Hvis i går til jeres almindelige læge, så er det ikke nok bare at kigge ind i ørerne. Jeg har til orientering været nødt til at bede lægen om at måle trykket i ørerne, hvis ikke hun har gjort det af sig selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.