Anonym skriver:
Nej, vi har aldrig tjekket øre. Min kæreste mener det er noget værre pjat, eftersom at han jo fik testet ørene som nyfødt. Kan ikke huske hvad det var, men det var noget obligatorisk på sygehuset
Men det kunne da være vi skulle få det tjekket, for tænk nu hvis..
Er enig i, i at små børn skal slappe af efter institution. Dagplejen har ikke nævn noget med sproget
Som udgangspunkt, så prøv at slappe af 
Men jeg vil knytte en kommentar til det med, at din kæreste synes, det er noget pjat, fordi jeres barn har fået tjekket ørerne som nyfødt. Som andre skriver, så har helt fine ører som nyfødt absolut intet at gøre med, hvordan ørerne ser ud nu. Hvis jeres barn har været forkølet, og der måske har været mellemørebetændelse, så kan der sagtens sætte sig væske i mellemøret. Prøv at bede din kæreste om at sætte sit eget hoved under vand og bed ham så om at fortælle dig, hvordan det lyder, når du taler til ham. Sådan er det for jeres barn, hvis det er væske på mellemøret, der er årsagen.
Hovedreglen er, at I skal få tjekket ørerne, for at udelukke dette. I skal starte med at udelukke, at der kan være noget fysiologisk galt. Først når i har gjort dette, kan I sætte jer ned og måske finde ro i, at jeres barn bare er langsommere til at tale - det er der også andre, der er- og det er okay!
Til sammenligning, så var mit første barn også længe om at tale. Hun forstod også alt, vi sagde, men hun havde altså væske på begge sider. Hun sov også om natten. Når man måler trykket i ørerne, så skal der fremkomme en kurve. Der var ingen kurve. Den var flad på begge ører. Så kan ørelægen vælge at lægge dræn, så væsken kan komme ud. Hvad ørelægen gør, er hans/hendes beslutning ud fra, hvad der ses.
Hvis i går til jeres almindelige læge, så er det ikke nok bare at kigge ind i ørerne. Jeg har til orientering været nødt til at bede lægen om at måle trykket i ørerne, hvis ikke hun har gjort det af sig selv.