Sproget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.372 visninger
18 svar
3 synes godt om
12. maj 2020

Anonym trådstarter

Hej, jeg har brug for lidt råd og tips herinde. Vores dreng på 22 måneder taler ikke endnu. Han siger dada og “hvad er det” Jeg er begyndt ar blive så stresset over det. Det hjælper nok heller ikke, at læse så meget på nettet, hvor jeg føler han er bagud. Hans sprogforståelse er god, og han gør også de ting vi Beder om, og forstår når vi taler.

Har i nogle gode forslag til, hvordan jeg kan stimulere endnu bedre? Jeg taler i forvejen meget med ham  og vi kigger i bøger, og ja jeg gør det man skal  Der er bare det, at jeg føler min kæreste spolerer en del, fordi han tit bare giver ham en mobil og iPad. Når han kommer hjem fra job, så orker han intet. Han siger jeg skal slappe af osv, og han virker bare ligeglad synes jeg..
Der har vi haft mange snakke, hvor jeg fortæller at han skal lade være med det. Men han hører Intet. Vores søn er også begyndt at sætte sig i sofaen og hente fjernbetjeningen  
Jeg forbyder ikke fjernsyn, men det skal være med måde. Jeg er bare træt af at, skulle tage kampen flere gange alene, hvor faderen bare giver efter Jeg er selv opvokset i en familie hvor jeg ikke har leget som barn, og generelt haft en skidt barndom og jeg vil da slet ikke ønske sådan en barndom for mit barn!

Lidt trælse tanker og sure miner fra mig.

Gud altså, jeg har det lidt hårdt pt, jeg bekymrer mig lidt om det med sproget. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det lyder nemt nok at sige, men jeg synes du skal slappe af og lade være med at have konflikter med kæresten over skærmforbrug. Nej, det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt hvis drengen ALTID sidder ved skærmen, men det lyder ikke sådan.

Skærmtid behøver heller ikke nødvendigvis være passivt. Vores har da sikkert set mere på skærm i sit liv end mange andre, men ofte har vi snakket sammen om det der sker.

Fortsæt med det du selv gør og kombineret med daginstitutionen, så skal det nok komme.

Anmeld Citér

12. maj 2020

Meyer

Profilbillede for Meyer

Har I fået tjekket ørerne og tungen?

Min ældste datter sagde meget få ord før hun blev to og fik dræn, så gik det til gengæld hurtig. Min midterste datter havde stort set intet forståede sprog da hun blev tre, det viste sig at hun havde voldsom forkort tungebånd. Hendes tunge var hjerteformet. Men efter det var blevet rettet hos øre hals lægen, og to år med talepædagog snakkede hun fint. I dag er der intet at høre på hende.

Anmeld Citér

12. maj 2020

Babilooo

Som en anden skriver så se film med ham og tal om hvad der sker.. “se det store bjerg” - “det er en farlig hund”. “Nu går hun hen til bilen”.

ellers tal om hvad I selv laver - mad, opvask osv og få ham med i det på hans plan selvfølgelig.

Anmeld Citér

12. maj 2020

Soonmom

Har du fået tjekket ørene? - hvad siger vuggestuen til sproget?

Mine børn får lov at sidde med iPad/foran fjernsynet når de kommer hjem, de har simpelthen brug for lige at koble af og fjernsyn/ipad er jo også sprogstimulerende så længe det er dansk.

Jeg ville også tage at slappe lidt af, dit barn er ikke engang 2 år endnu. Mine børn begyndte først rigtig på sproget som 2,5 år og så tog de tilgengæld også et spring, så så længe han forstår hvad der bliver sagt, ville jeg slet ikke var urolig

Anmeld Citér

12. maj 2020

Firekløver

Profilbillede for Firekløver

Min dreng på 22 mdr snakker heller ikke endnu  Han kan sige muuuh og hej. Hans lillebror på 10 mdr kan sige mere end ham  

vi har været ved ørelægen, alt var fint.. 

Han err bare langsommere og det er der ikke noget galt i   

Men! Jeg forstår din frustration 1000%!

Anmeld Citér

12. maj 2020

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Som en anden skriver så se film med ham og tal om hvad der sker.. “se det store bjerg” - “det er en farlig hund”. “Nu går hun hen til bilen”.

ellers tal om hvad I selv laver - mad, opvask osv og få ham med i det på hans plan selvfølgelig.

Ja, det gør vi også allerede

Jeg er bare meget meget perfektionist, og har alt for høje forventninger og krav. Også noget jeg har døjet med før, og fået afvide at sundhedsplejersken at jeg skulle tage den med mere ro. 

Har du nogle gode film eller sjove klip, der er gode til de helt små? gerne med læring og dyr i

Anmeld Citér

12. maj 2020

Anonym trådstarter

Firekløver skriver:

Min dreng på 22 mdr snakker heller ikke endnu  Han kan sige muuuh og hej. Hans lillebror på 10 mdr kan sige mere end ham  

vi har været ved ørelægen, alt var fint.. 

Han err bare langsommere og det er der ikke noget galt i   

Men! Jeg forstår din frustration 1000%!

Det er så frustrerende   Lad mig endelig høre, om der er noget særligt som din dreng er rigtig glad for at lave, og hvordan du træner sprog? 

Tak fordi du skriver herinde, jeg er lettet over at jeg ikke er den eneste mor  

Anmeld Citér

12. maj 2020

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Har du fået tjekket ørene? - hvad siger vuggestuen til sproget?

Mine børn får lov at sidde med iPad/foran fjernsynet når de kommer hjem, de har simpelthen brug for lige at koble af og fjernsyn/ipad er jo også sprogstimulerende så længe det er dansk.

Jeg ville også tage at slappe lidt af, dit barn er ikke engang 2 år endnu. Mine børn begyndte først rigtig på sproget som 2,5 år og så tog de tilgengæld også et spring, så så længe han forstår hvad der bliver sagt, ville jeg slet ikke var urolig

Nej, vi har aldrig tjekket øre. Min kæreste mener det er noget værre pjat, eftersom at han jo fik testet ørene som nyfødt. Kan ikke huske hvad det var, men det var noget obligatorisk på sygehuset

Men det kunne da være vi skulle få det tjekket, for tænk nu hvis..

Er enig i, i  at små børn skal slappe af efter institution. Dagplejen har ikke nævn noget med sproget

Anmeld Citér

12. maj 2020

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Det lyder nemt nok at sige, men jeg synes du skal slappe af og lade være med at have konflikter med kæresten over skærmforbrug. Nej, det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt hvis drengen ALTID sidder ved skærmen, men det lyder ikke sådan.

Skærmtid behøver heller ikke nødvendigvis være passivt. Vores har da sikkert set mere på skærm i sit liv end mange andre, men ofte har vi snakket sammen om det der sker.

Fortsæt med det du selv gør og kombineret med daginstitutionen, så skal det nok komme.

Ja, jeg er helt sikkert dårlig til at slappe af. 

Tak for dine råd, jeg må væbne mig med tålmodighed og lade være med at stresse- det gavner ikke nogen af os.

Jeg er bare frustreret da jeg føler, at kæresten spolerer sprogtræningen, og så føler jeg at jeg står alene med den. Men det behøver jo ikke være så firkantet tænker jeg. Der skal masser af sprog og tale ind, og det kan man også gøre foran skærmen eller under leg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.