Lur og sengetid, søvnproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.933 visninger
18 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. maj 2020

Anonym trådstarter

Vores datter er lidt over 2,5 år og har 2 måneder tilbage i dagpleje inden børnehave start. En dag som lige nu, ikke kan komme hurtigt nok for min mand og jeg.... 

Inden lock down havde vi snakket om, at skulle tale med dp om vores datters lur, da vi oplever hun har svært ved at sove om aftenen hvis hun sover for længe om dagen. Hun har siden sidste år ikke sovet fast lur herhjemme på fridage og i weekenderne, det har hun kun gjort hvis vi følte hun var meget træt eller når vi kører bil. 

Nu er hun tilbage i dagplejen. Jeg talte med dp en af de første dage, fortalte vores observationer over de sidste måneder, at jeg godt ved at dagplejere ofte ikke vil vække men når barnet først sover kl 22 om aftenen, fordi luren var 2 1/2 time midt på dagen, så er det ikke holdbart! Det kunne hun godt se, men hun vil helst ikke vække da hendes erfaring er at børnene bliver kede af det og sure. 

Nu er der gået 2 uger tilbage, og min mand og jeg er ved at blive bims hver aften. Hun sover først efter kl 21 og det er bare for sent! Både fordi hun ikke får søvn nok og fordi vi også har praktiske ting, arbejde og lidt kæreste tid der gerne skulle være plads til. 

Hvordan kan vi på en konskrutiv måde tale og få dp til at være med på at vække? Så vores døgnrytme hænger bedre sammen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2020

Missyou

Anonym skriver:

Vores datter er lidt over 2,5 år og har 2 måneder tilbage i dagpleje inden børnehave start. En dag som lige nu, ikke kan komme hurtigt nok for min mand og jeg.... 

Inden lock down havde vi snakket om, at skulle tale med dp om vores datters lur, da vi oplever hun har svært ved at sove om aftenen hvis hun sover for længe om dagen. Hun har siden sidste år ikke sovet fast lur herhjemme på fridage og i weekenderne, det har hun kun gjort hvis vi følte hun var meget træt eller når vi kører bil. 

Nu er hun tilbage i dagplejen. Jeg talte med dp en af de første dage, fortalte vores observationer over de sidste måneder, at jeg godt ved at dagplejere ofte ikke vil vække men når barnet først sover kl 22 om aftenen, fordi luren var 2 1/2 time midt på dagen, så er det ikke holdbart! Det kunne hun godt se, men hun vil helst ikke vække da hendes erfaring er at børnene bliver kede af det og sure. 

Nu er der gået 2 uger tilbage, og min mand og jeg er ved at blive bims hver aften. Hun sover først efter kl 21 og det er bare for sent! Både fordi hun ikke får søvn nok og fordi vi også har praktiske ting, arbejde og lidt kæreste tid der gerne skulle være plads til. 

Hvordan kan vi på en konskrutiv måde tale og få dp til at være med på at vække? Så vores døgnrytme hænger bedre sammen 

Ingen af mine børn sov de sidste par måneder af deres tid i dagplejen. De havde dog en time hvor de selv sad inde på en madras og kiggede i bøger eller så en film så dagplejemor kunne nå nogle ting imens. 

Anmeld Citér

1. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hvis hun alligevel skal i børnehave om to måneder så ville jeg ikke gide at snakke med dp om det. Vi står i samme problem. Vores søn er over 3 år og afventer plads i børnehaven. Vuggestuen har tilbudt at vække ham, da han også har mega svært ved at sove om aftenen. Men når det er sket oplever vi et barn der er mega ked af det i flere timer og så vil vi hellere have at han får en lur og vågner selv. Vores søn får ingen lur når han er hjemme. 
jeg har ingen gyldne råd til dit spørgsmål, men ville bare vente til barnet starter i børnehaven. Det er trods alt kun to måneder det drejer sig om. 

Anmeld Citér

1. maj 2020

Soonmom

Det er de færreste steder der vækker børn, enten hedder det lur til barnet vågner eller også hedder det ingen lur (og hvis vi kan se barnet ikke kan klare en institutionsdag uden en lur, snakker vi med forældrene om det igen og ligger dem)

Kunne det være at I ikke er konsekvente nok om aftenen ?

Mine børn har selv droppet luren (altså simpelthen ikke kunne falde i søvn), men vi har da også haft perioder med større udfordringer om aftenen, men det handler altså virkelig om at være konsekvent, for de har altså stadig været trætte om aftenen.

Så lav en fast taktik for putningen og vær konsekvent

Anmeld Citér

1. maj 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Vi havde samme problematik fra det øjeblik vores datter var fyldt 2. Dog faldt hun oftest først i søvn efter 23.. 

En anden fra samme dagpleje havde samme problem og dp mor ville slet ikke høre tale om ikke at hun sov lur. Det var også hendes pause osv. De gik på kompromis og hun blev vækket efter en times lur. Dog var aftalen at hun så skulle hentes derefter. 
Efter alt det tog vi ikke konflikten men simpelthen ventede til hun startede i børnehave. Jeg var et sted i mit liv med stress og havde ikke overskud til konflikter og ville helst undgå alle gnisninger. 
Det sidste halve år var hårdt. 
Vi droppede straks luren og hun blev puttet kl 19 og der var ingen problemer. 

Anmeld Citér

1. maj 2020

AnoMor

Havde præcis samme problem med min søn da ham gik i vuggestue. Derhjemme i weekender sov han slet ikke til middag. Og om aftenen som han så kl 18:30 og igennem til næste morgen. Så snart han kom i vuggestue igen om mandagen så tvang de ham til middag, selvom han var længe om at falde i søvn, også sov han først ved 22 tiden om aftenen. Også var resten af ugen ødelagt. 

det var så frustrerende at pædagogerne ikke efterkom hans behov for ikke at sove til middag. Og deres begrundelse var at han var træt når det var middagstid (ja det tror da pokker når knægten først sov ved 22 tiden om aftenen og dermed ikk fik nok søvn om natten pga luren) 

Og det handlede på ingen måde om hvor konsekvente vi var om aftenen. Han var ganske enkelt bare ikke træt. 

var lykkelig da han startede i børnehave. 

Tror desværre ikke der er så meget at gøre end at holde ud de 2 måneder. Kender mange med samme problemstilling hvor pædagogerne ikke efterkommer ønsket. 

Anmeld Citér

1. maj 2020

Soonmom

AnoMor skriver:

Havde præcis samme problem med min søn da ham gik i vuggestue. Derhjemme i weekender sov han slet ikke til middag. Og om aftenen som han så kl 18:30 og igennem til næste morgen. Så snart han kom i vuggestue igen om mandagen så tvang de ham til middag, selvom han var længe om at falde i søvn, også sov han først ved 22 tiden om aftenen. Også var resten af ugen ødelagt. 

det var så frustrerende at pædagogerne ikke efterkom hans behov for ikke at sove til middag. Og deres begrundelse var at han var træt når det var middagstid (ja det tror da pokker når knægten først sov ved 22 tiden om aftenen og dermed ikk fik nok søvn om natten pga luren) 

Og det handlede på ingen måde om hvor konsekvente vi var om aftenen. Han var ganske enkelt bare ikke træt. 

var lykkelig da han startede i børnehave. 

Tror desværre ikke der er så meget at gøre end at holde ud de 2 måneder. Kender mange med samme problemstilling hvor pædagogerne ikke efterkommer ønsket. 

Det er voldsomt at skriver tvang.

Man kan ikke tvinge børn til at sove middagslur

Falder de i søvn er det jo nok fordi de er trætte, en dag i vuggestue er lidt hårde end en dag hjemme hos mor og far, der sker altså rigtig meget og et højt lydniveau

Og hvis din teori skulle holde vand, så ville han jo ikke have haft behov for lur om mandagen (for der havde han jo sovet fra 18:30).

Det er helt normalt at børn dropper luren hjemme før de gør i institutionen. Og klart at de er lette at putte lige når de dropper luren, der dejser de om at træthed når de bliver lagt om aftenen og har ikke kræfter til at teste. Så ja det er da den letteste løsning for forældre, sjældent den rigtige for barnet.

Jeg har været et sted hvor vi vækkede. Vi sad hver dag og skrev liste.

For Bent måtte sove 30 min

Josef måtte sove 1 time

Frank måtte LIGGE 1 time (to bad hvis Frank lige var faldet i søvn).

Det er så synd bare fordi forældrene ikke orker kampen om aftenen efter en lang arbejdsdag

Anmeld Citér

1. maj 2020

AnoMor

Det er voldsomt at skriver tvang.

Man kan ikke tvinge børn til at sove middagslur

Falder de i søvn er det jo nok fordi de er trætte, en dag i vuggestue er lidt hårde end en dag hjemme hos mor og far, der sker altså rigtig meget og et højt lydniveau

Og hvis din teori skulle holde vand, så ville han jo ikke have haft behov for lur om mandagen (for der havde han jo sovet fra 18:30).

Det er helt normalt at børn dropper luren hjemme før de gør i institutionen. Og klart at de er lette at putte lige når de dropper luren, der dejser de om at træthed når de bliver lagt om aftenen og har ikke kræfter til at teste. Så ja det er da den letteste løsning for forældre, sjældent den rigtige for barnet.

Jeg har været et sted hvor vi vækkede. Vi sad hver dag og skrev liste.

For Bent måtte sove 30 min

Josef måtte sove 1 time

Frank måtte LIGGE 1 time (to bad hvis Frank lige var faldet i søvn).

Det er så synd bare fordi forældrene ikke orker kampen om aftenen efter en lang arbejdsdag

Det var netop tvang. For de kunne ikke få ham til at falde i søvn om mandagen. Det tog dem meget lang tid og han blev ved at stå op og forstyrre de andre. Netop fordi han ikke havde behov om mandagen. Men de blev ved at lægge ham til han til sidst faldt i søvn. Det har de selv fortalt. Men resten af ugen som han hurtigt til middag. Netop fordi han så først sov kl 22 om aftenen. 
så jo, igen, det var tvang. 

og det var da nok noget af det mest uempatisle og dømmende kommentar at komme med. “Fordi forældre ikke orker det”. Det gider jeg simpelthen ikke finde mig i. 

Anmeld Citér

1. maj 2020

Soonmom

AnoMor skriver:

Det var netop tvang. For de kunne ikke få ham til at falde i søvn om mandagen. Det tog dem meget lang tid og han blev ved at stå op og forstyrre de andre. Netop fordi han ikke havde behov om mandagen. Men de blev ved at lægge ham til han til sidst faldt i søvn. Det har de selv fortalt. Men resten af ugen som han hurtigt til middag. Netop fordi han så først sov kl 22 om aftenen. 
så jo, igen, det var tvang. 

Men nogen børn holder altså fest i krybberummet, men det betyder jo ikke at de ikke er trætte, for de kan sagtens tage et par timer når de først er faldet i søvn, så min pointe er så længe de falder i søvn inden for en overskuelig tidsramme, så har de nok et behov for den lur 

Anmeld Citér

1. maj 2020

AnoMor

Soonmom skriver:

Men nogen børn holder altså fest i krybberummet, men det betyder jo ikke at de ikke er trætte, for de kan sagtens tage et par timer når de først er faldet i søvn, så min pointe er så længe de falder i søvn inden for en overskuelig tidsramme, så har de nok et behov for den lur 

Jeg bliver faktisk rigtig ked af det og provokeret af det der. Du kender ikke mit barn. Og du kender ikke situationen og kampen pædagogerne selv havde om mandagen når de  tvang ham til at sove. Han græd og skreg fordi han ikke var træt og det tog dem langt over en time. Men de ville have deres ekstra pause så derfor skulle han sove. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.