Økonomi under langtidssygemeldt. Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.023 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. april 2020

Anonym trådstarter

Hej alle

Er der nogen kloge hoveder der kan oplyse mig om hvordan og hvor længe man har ret til sygedagpenge hvis man er sygemeldt i måske et år? 

Min kæreste har været ude for en ulykke og fået en mild hjerneskade. Udsigterne til at han kan begynde at komme i arbejdsprøvning har vi fået at vide kan være op til et års tid, typisk. 

Lige nu får han løn under sygdom, men på et tidspunkt ophører det jo og så vil han få sygedagpenge går jeg ud fra. Men hvor længe kan man få det??? Kan det køre indtil han kommer på arbejdsmarkedet igen eller vil der være en periode med den frygtede kh? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2020

FrkGranger

Anonym skriver:

Hej alle

Er der nogen kloge hoveder der kan oplyse mig om hvordan og hvor længe man har ret til sygedagpenge hvis man er sygemeldt i måske et år? 

Min kæreste har været ude for en ulykke og fået en mild hjerneskade. Udsigterne til at han kan begynde at komme i arbejdsprøvning har vi fået at vide kan være op til et års tid, typisk. 

Lige nu får han løn under sygdom, men på et tidspunkt ophører det jo og så vil han få sygedagpenge går jeg ud fra. Men hvor længe kan man få det??? Kan det køre indtil han kommer på arbejdsmarkedet igen eller vil der være en periode med den frygtede kh? 

Vil foreslå i læser det her.. Evt kontakt fagforeningen, hvis han er medlem, ved spørgsmål.

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/Sygedagpenge/Sygedagpenge-hvis-du-er-loenmodtager

Anmeld Citér

28. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle

Uden at kwnde ril den enkelte sag, vil han nok hvis der er genoptræning, afprøvning  osv samt tilvæning til jobbet blive visiteret til et jobafklaringsforløb inden der er gået et år.

Det er ihvertfald det jeg oftes har set i min tidligere stilling....

Der modtages hvad der svare til ressoruceforløbs ydelse

Rigtig god bedring til ham 

Anmeld Citér

28. april 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Uden at kwnde ril den enkelte sag, vil han nok hvis der er genoptræning, afprøvning  osv samt tilvæning til jobbet blive visiteret til et jobafklaringsforløb inden der er gået et år.

Det er ihvertfald det jeg oftes har set i min tidligere stilling....

Der modtages hvad der svare til ressoruceforløbs ydelse

Rigtig god bedring til ham 

Og ressourceforløbsydelse svarer til kh så vidt jeg ved?

Simpelthen utroligt at man skal rammes så hårdt på sin økonomi også, som om sygdom ikke er slemt nok i sig selv...  

Anmeld Citér

28. april 2020

Anonym

Din mand er under normale omstændigheder berettiget til sygedagpenge i 26 uger (inkl. arbejdsgiverperioden på 30 dage). Man forkortede perioden ved reformen i 2014 fra de daværende 52 uger.

Herefter gælder en række undtagelsesmuligheder (verserende arbejdsskadesager, patienter som venter på behandling, mv.) Disse findes i Lov om Sygedagpenge.

Er han fortsat sygemeldt (uden at falde i en forlængelseskategori) vil han overgå til en ydelse på niveau med kontanthjælp (men uden samme regler - fx fraviges formuekravet).

Din mand skal kontakte sin A-kasse for mere præcis råd og vejledning.

God bedring med ham!

Anmeld Citér

29. april 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Og ressourceforløbsydelse svarer til kh så vidt jeg ved?

Simpelthen utroligt at man skal rammes så hårdt på sin økonomi også, som om sygdom ikke er slemt nok i sig selv...  

Ja det er simpelthen ikke til at forstå 

Min mand var ude for en arbejdsulykke hvilket har resulteret i at han ikke kan vende tilbage til hans gamle arbejde. 
Han var på løn det første halve år. Så blev han fyret. Derefter var han på sygedagpenge i et halvt år. Og så kom han på revalidering på ny uddannelse. 
umiddelbart fik han af vide at han kunne være på sygedagpenge så lang tid det var skønnet korrekt og nødvendigt for ham. Nu fortæller han et det var i 20 uger eller så længe arbejdsskadessagen er i gang. Tænker et år ikke er urealistisk. 
Men ring endelig til hans fagforening. 
Min mand har virkelig haft god brug af hans fagforening i denne sag. 
Vi har også været ramt økonomisk og har mistet over 10.000 hver måned siden han blev fyret. 
Et råd vil være at snakke med jeres forsikring på et tidspunkt. Da vores sag havde varet et år fik vi et akontobeløb udbetalt da sagen ikke var færdigbehandlet.

Vi fik så 5% udbetalt og har levet af at bruge lidt af de penge hver måned. 
Vores banklån som vi afdrager med 4000 om måneden fik vi inden da sat på pause i nogle måneder. 

Det kan godt virke som et sort hul og at man er helt alene og ingen vil hjælpe. Vi var ved at måtte sælge hus og bil hvis ikke vi kunne få lidt på forskud af hans forsikring. 

Anmeld Citér

29. april 2020

ønskebørn74

Anonym skriver:

Din mand er under normale omstændigheder berettiget til sygedagpenge i 26 uger (inkl. arbejdsgiverperioden på 30 dage). Man forkortede perioden ved reformen i 2014 fra de daværende 52 uger.

Herefter gælder en række undtagelsesmuligheder (verserende arbejdsskadesager, patienter som venter på behandling, mv.) Disse findes i Lov om Sygedagpenge.

Er han fortsat sygemeldt (uden at falde i en forlængelseskategori) vil han overgå til en ydelse på niveau med kontanthjælp (men uden samme regler - fx fraviges formuekravet).

Din mand skal kontakte sin A-kasse for mere præcis råd og vejledning.

God bedring med ham!

Samme takst uanset om man er gift eller ej?

Anmeld Citér

29. april 2020

Anonym

ønskebørn74 skriver:

Samme takst uanset om man er gift eller ej?

Ja, ingen gensidig forsørgerpligt!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.