Barn med meget dårlig tale.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
8 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. april 2020

Anonym trådstarter

Skriver for min veninde. 

Hun har et barn på 4,5 år, som er langt bagud med sproget, i sådan en grad hun næsten ikke forstår hvad barnet siger selv. De rykkede for et år siden børnehave, lige inden flytningen var barnet blevet sprogtestet og blev vurderet til ud af  100, lå sproget på 1,9 i udtale og forståelse. Der blev sendt brev til ny børnehave om de ville have intensiv behandling på. 

i december sidste år har der været 2 møder med en talepædagog, hvorfor talepædagogen bliver sygemeldt og siden har der ingen former for behandling været. 

Hun har skrevet brev til lederen, men pga. er det begrænset lige nu hvad de kan gøre, og de vil kalde til møde.

Kan man kontakte kommune eller på anden vis få set gang i behandling med sproget selv, eller skal det være igennem børnehaven? 

barnet er begyndt at vise tegn på lavt selvværd, venner i børnehaven går sin vej, da de ikke forstår hvad barnet siger.. Det er ikke længe til førskole, så hun er også bekymret for hn ikke vil kunne følges med dem han kender igennem skolegangen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Når det står så grelt til og barnet er den alder, så skal de have professionel hjælp. Det kan de med al sandsynlighed ikke klare selv. Man skal gøre meget derhjemme på egen hånd, men man har brug for råd og vejledning.

Vi har selv været igennem forløb med talepædagog og det har været godt, men man skal fame også selv være fremme i bussen, skubbe på og sørge for, at der bliver lavet aftaler for ellers går alt i stå. Jeg er med på det sikkert er fordi de er overbebyrdede, men hvad skal man ellers gøre.

Din veninde skal naturligvis rette henvendelse til kommunen og sørge for at der sker noget. Hvis talepædagogen er syg så må de sørge for erstatninger eller anden løsning. De kan i hvert fald ikke bare lade stå til.

Anmeld Citér

23. april 2020

Miti's mama

Anonym skriver:

Skriver for min veninde. 

Hun har et barn på 4,5 år, som er langt bagud med sproget, i sådan en grad hun næsten ikke forstår hvad barnet siger selv. De rykkede for et år siden børnehave, lige inden flytningen var barnet blevet sprogtestet og blev vurderet til ud af  100, lå sproget på 1,9 i udtale og forståelse. Der blev sendt brev til ny børnehave om de ville have intensiv behandling på. 

i december sidste år har der været 2 møder med en talepædagog, hvorfor talepædagogen bliver sygemeldt og siden har der ingen former for behandling været. 

Hun har skrevet brev til lederen, men pga. er det begrænset lige nu hvad de kan gøre, og de vil kalde til møde.

Kan man kontakte kommune eller på anden vis få set gang i behandling med sproget selv, eller skal det være igennem børnehaven? 

barnet er begyndt at vise tegn på lavt selvværd, venner i børnehaven går sin vej, da de ikke forstår hvad barnet siger.. Det er ikke længe til førskole, så hun er også bekymret for hn ikke vil kunne følges med dem han kender igennem skolegangen. 

Jeg har et barn på 5 med samme problemer. Hun testede dog kun 0.4 ud af 100. Din veninde skal gå igennem børnehaven, men de er til gengæld nødt til at oppe sig! Jo tidligere det bliver sat i gang, jo bedre.

Min datter har sprogpædagog, er testet af psykolog (for at være sikker på der ikke var andet), har testet hørelse, mv. Nu starter hun så i sproggruppe og planen er at hun til efteråret skal i en special intensiv sprogklasse 3 formiddage/eftermiddage om ugen. Derudover får vi øvelser med hjem som vi bruger.

Det er den alder hvor de selv opdager at de er bagud, og det tærer på selvværdet. Vil anbefale:

* Insister på at der sker noget i børnehaven, nu! Ellers bliver det først en gang efter sommerferien, og det kan ikke vente.

* Ansøg allerede nu om skoleudsætning

* Drop tv/andre medier så meget som muligt, aktivt sprog er det bedste for at lære

* Find en aktivitet barnet er god til og tilmeld dem (dans, gymnastik, fodbold, mv), det opvejer lidt af selvværdet.

* Vær tålmodig, tal meget derhjemme, opfodr barnet til at fortælle om sin dag/fortælle en historie/andet. Pres ikke for hårdt, for så giver barnet op. Det tager tid og det er ok.

Anmeld Citér

23. april 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vores den mindste har også har sprog problemer. Hun stammende og havde udtale problemer, da hun var mindre. Jeg gjorde allerede vores dagplejemor opmærksom på problemet, fordi hun stammende, og fasholdte at det var noget der sku extra opmærksomhed på. Hun var dygtig til at hjælpe min datter og sammen gjorde vi børnehaven opmærksom på det. 

De mente så ik, at det var det helt store problem de første mdrer, men til sidste blev jeg lidt "træt" af at vente, og tog fat i en af de lidt mere garvet pædagoger, i børnehaven, også kom der ellers gang i tingene.

Der kom talepædagog på, hende den garvede havde ene tid med hende, nogle gange i ugen, og vi forældre fik lektier for til os her hjemme, som vi sku æve med hende hver dag. 

Sener kom hun også til stamme talepædagog. 

Det var feks vendespil, hvor vi gentog hva der var på billedet MANGE Gange, hva dyret sagde. Vi sku øve is selv i at snakke langsomme og udtale ordene tydeligt. Lade hende snakke færdigt og ik "hjælpe" hende for meget, ved at indsætte det ord vi evt troede hun "stammende" efter.

Lytte lege, find lyden. Feks 2 plastilkrus med 5 riskorn i, ska matche den anden med 5 riskorn i, eller 10 ærter, ska finde det bære med 10 ærter i.

Der var meget arbejde, der sku gøres og vi ka jo heldigvis se, at indsatsen har virket.

Hun blir 8 lige om lidt, og nu er det virklig nærmest aldrig at hun stammer. Hendes talefejl er også næsten væk, men feks siger hun stadig "side" i stedet for "fordi"

I skolen er hun endelig fint med, men vi har virklig måtte arbejde med bogstavlydene. Fks hvordan lyder f lyden, g lyden, d lyden og n lyden??

Vi har fået at vide, at læsning ka være lidt en udfordring i starten, netop fordi når man har talefejl og stammer, ka ha svært ved at høre de rigtige lyde osv. Men vi arbejder på, stille og roligt.

Vores har heldigvis haft en fantastisk tålmodighed og selvtillid, og har bare knoklet på, og vi har self prøvet at gøre det til en leg. 

Hun blev afsluttet ved både tale og stammepædagogen, inden sommerferien sidste år, men med mulighed for at kontakte dem, hvis vi havde tvivl eller spørgsmål, hvilket var rart. 

Der er virklig ik andet for, end at presse på. 

Men pt tænker jeg, at det kan blive svært, pga begrænsninger i forhold til corona. Vh Stine 

Anmeld Citér

25. april 2020

Sanneh

Der gik også lang tid før min søn kunne tale, så man kunne forstå. Det hjalp da vi skiftede børnehave. Hvis dit bare ikke trives og bliver fyldt med omsorg der hvor han eller hun bliver passet, kan det have en stor negativ virkning. Hvis barnet har det godt er det bare med at blive ved med at øve, øve øve, så kommer der mere på. Kan også godt være at barnet ikke kan høre ordentligt og derfor har svært ved at lære at tale?

Anmeld Citér

25. april 2020

Ellos

Er han blevet undersøgt af en børnelæge? Når problemet er så voldsomt vil jeg da mene at det skal undersøges om der er nogen bagvedliggende medicinske årsager 

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym trådstarter

Ellos skriver:

Er han blevet undersøgt af en børnelæge? Når problemet er så voldsomt vil jeg da mene at det skal undersøges om der er nogen bagvedliggende medicinske årsager 

barnet er født for tidligt, og forståelsen er at set kan påvirke speogusviklingen

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym trådstarter

Sanneh skriver:

Der gik også lang tid før min søn kunne tale, så man kunne forstå. Det hjalp da vi skiftede børnehave. Hvis dit bare ikke trives og bliver fyldt med omsorg der hvor han eller hun bliver passet, kan det have en stor negativ virkning. Hvis barnet har det godt er det bare med at blive ved med at øve, øve øve, så kommer der mere på. Kan også godt være at barnet ikke kan høre ordentligt og derfor har svært ved at lære at tale?

Har bedt hende få hm tjekket ved ørelægen, da der har været lagt dræn før og på det sidste har været gentagende MØB. Så det ville hun få tjekket igen 

Anmeld Citér

1. juni 2020

Sanneh

Ja okay. Håber på den bedste for jer. Er sikker på den nok skal blive godt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.