Vores den mindste har også har sprog problemer. Hun stammende og havde udtale problemer, da hun var mindre. Jeg gjorde allerede vores dagplejemor opmærksom på problemet, fordi hun stammende, og fasholdte at det var noget der sku extra opmærksomhed på. Hun var dygtig til at hjælpe min datter og sammen gjorde vi børnehaven opmærksom på det.
De mente så ik, at det var det helt store problem de første mdrer, men til sidste blev jeg lidt "træt" af at vente, og tog fat i en af de lidt mere garvet pædagoger, i børnehaven, også kom der ellers gang i tingene.
Der kom talepædagog på, hende den garvede havde ene tid med hende, nogle gange i ugen, og vi forældre fik lektier for til os her hjemme, som vi sku æve med hende hver dag.
Sener kom hun også til stamme talepædagog.
Det var feks vendespil, hvor vi gentog hva der var på billedet MANGE Gange, hva dyret sagde. Vi sku øve is selv i at snakke langsomme og udtale ordene tydeligt. Lade hende snakke færdigt og ik "hjælpe" hende for meget, ved at indsætte det ord vi evt troede hun "stammende" efter.
Lytte lege, find lyden. Feks 2 plastilkrus med 5 riskorn i, ska matche den anden med 5 riskorn i, eller 10 ærter, ska finde det bære med 10 ærter i.
Der var meget arbejde, der sku gøres og vi ka jo heldigvis se, at indsatsen har virket.
Hun blir 8 lige om lidt, og nu er det virklig nærmest aldrig at hun stammer. Hendes talefejl er også næsten væk, men feks siger hun stadig "side" i stedet for "fordi"
I skolen er hun endelig fint med, men vi har virklig måtte arbejde med bogstavlydene. Fks hvordan lyder f lyden, g lyden, d lyden og n lyden??
Vi har fået at vide, at læsning ka være lidt en udfordring i starten, netop fordi når man har talefejl og stammer, ka ha svært ved at høre de rigtige lyde osv. Men vi arbejder på, stille og roligt.
Vores har heldigvis haft en fantastisk tålmodighed og selvtillid, og har bare knoklet på, og vi har self prøvet at gøre det til en leg.
Hun blev afsluttet ved både tale og stammepædagogen, inden sommerferien sidste år, men med mulighed for at kontakte dem, hvis vi havde tvivl eller spørgsmål, hvilket var rart.
Der er virklig ik andet for, end at presse på.
Men pt tænker jeg, at det kan blive svært, pga begrænsninger i forhold til corona. Vh Stine