Jeg synes også, det er ret vigtigt, at du får hjælp i form af psykolog eller terapeut.
At du får behandling. Finder årsagerne og får hjælp tll at ændre på "tingene", så du ikke havner samme sted igen.
Men mht til arbejdet, så er det meget individuelt, hvad der er bedst.
Jeg har haft en voldsom depression (som i første omgang blev kaldt en belastningsreaktion, indtil en psykiater stillede den rigtige diagnose).
Jeg ønskede ikke at blive sygemeldt. Det er ikke nødvendigvis bedst at gå derhjemme. Det kommer an på rigtig meget.
Min terapeut var helt enig i, at det ikke var det bedste for mig at gå derhjemme og være isoleret.
Jeg vidste, at en del af det at blive rask igen var at gøre alt for at holde fast i arbejdsmarkedet.
Jeg var så heldig at få stor støtte fra arbejdspladsen. Jeg slæbte mig derud, selv om jeg ikke kunne møde til tiden og faktisk ikke kunne passe mit job ordentligt. Da jeg ikke fik det bedre, blev jeg flyttet til en anden afdeling, hvor jeg mest skulle gå til hånde og fik nogle ikke særligt belastende arbejdsopgaver.
Så jeg var heldig at arbejdspladsen både havde råd til en vikar og til mig.
OG - som gav mig fri til at gå hos min terapeut uden "brok" eller løftede øjenbryn. Som ikke pressede mig.
Da jeg ikke fik det godt nok til at kunne vende tilbage til mit "rigtige" job, blev jeg sygemeldt, men jeg gik stadig ikke hjemme. Jeg kom direkte i virksomhedspraktik på samme virksomhed.
Det var hårdt at skulle koncentrere sig om job, men jeg tror ikke, det havde været bedre at gå hjemme. Ikke for mig.
Men - det er vigtigt, at du passer på dig selv, og du må endelig ikke køre for hårdt frem.
Hvis du føler dig klar til at begynde igen og ønsker det, så kan du godt give det en chance. Men der skal være en plan, og du skal ikke presses for hårdt og ikke presses op i tid for hurtigt.
Det kan også være, det er bedst for dig fortsat at være sygemeldt og være væk fra arbejdspladsen. Især hvis belastningsreaktionen nærmest udelukkende har med dit arbejde at gøre.
For mange er det bedst at være helt væk fra arbejdspladsen.
Og man kan ikke rigtig forcere det (selv om man kan være virkelig utålmodig). Det handler ikke om at komme så hurtigt som muligt tilbage - men så godt som muligt.
Pas godt på dig selv.