Forældre til babyer med refluks - kan I genkende..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.369 visninger
9 svar
3 synes godt om
30. marts 2020

Katrines89

Profilbillede for Katrines89

Denne her tråd er hovedsageligt til forældre med refluks - om I kan genkende min datters ‘syge’historie?  Jeg er nemlig i tvivl om, hvorvidt min datters adfærd er typiske refluks-symptomer eller om jeg skal lede efter svar et andet sted.. Jeg skal til lægen med hende i overmorgen - men vil gerne høre erfaringer, tanker m.m.

Min datter er fireuger gammel og de første tegn viste sig i uge 2. Her begyndte en uforklarlig gråd at melde sig og hun var helt utrøstelig. Samtidig begyndte hun at gylpe ret meget og ofte lang tid efter et måltid (det hytte-ost lignede gylp, der har været forbi mavesækken). Har virkelig forsøgt at bøvse af, lade hende sidde lidt op efter amning m.m., men det virker ikke.

De sidste tre uger er det tiltaget. Hun gylper stadig utrolig meget, men hun er blevet meget mere urolig og græder meget mere. Det virker også som om, at hun har mavekneb / svært ved at presse afføringen ud. Hun klynker, drejer og vender sig, græder og bliver helt rød i hovedet. Og når hun presser, så presser hun også mavesækken, hvilket resulterer i, at hun gylper igen. Hendes stemme er også blevet hæs og hvæsende. 

Hun tager ellers godt på. Og gået fra 2820 til 4200 på fireuger og trives ellers (føler også jeg ligger og ammer konstant).

Hilsen en bekymret og ked mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2020

Abracadabra

Hun får jo rigtigt meget mad, så hun har nok dagligt lidt juleaftensfornemmelse i maven. At være overfodret giver jo også mavekneb. Og når man har ondt i maven, vil man trøstes - og hos babyer er bryst = trøst. Det kan godt give en lidt ond spiral. 

Hun har da helt sikkert mavesyre i spiserøret - men det er langt fra sikkert, at det kan behandles med andet en en lille smule restriktion på maden.  Så længe den lille mavesæk bliver SÅ fyldt hele tiden, vil det jo lettere løbe tilbage i spiserøret. 

Er I coronaramt ift sundhedsplejerske?

Anmeld Citér

30. marts 2020

MorTil3+

Vores den mindste fik konstateret refluks da han var 3 mdr, men han skreg aldrig han gylpede bare hele tiden og tabte sig derfor vi blev sendt til undersøgelse. Så fik han medicin og så begyndte han at skrige, hele tiden indtil vi stoppede med medicinen efter en uge, så holdte han op med at skrige igen. Han er 5 år nu, sund og rask. Han har det stadig. En gang imellem siger han ‘ihh nu kom det op i munden igen’. Men han er ikke generet sf det og har aldrig været det.

Anmeld Citér

30. marts 2020

Birthdaybaby

Min datter havde refluks. Hun tog rigtigt flot på i starten, hun spiste også meget, ca. hver time natten igennem. Nu ved jeg det er fordi hun forsøgte at “slukke branden”. Først da hun var 4 mdr gammel og kun vejede 5 kilo kom hun i behandling. Efter bare 2 døgn havde vi et helt nyt barn, og 2-3 mdr senere kunne vi trappe ud af medicinen. Hun har stadig, som 3årig en del opstød og fejlsynkning, men intet behandlingskrævende. 

Anmeld Citér

30. marts 2020

Birthdaybaby

Hun begyndte i øvrigt at vægre sig fra at spise, formentlig pga ømhed i spiserøret  Det var nogle meget hårde måneder, med meget(!) gråd og meget lidt søvn. 

Anmeld Citér

30. marts 2020

MinC

Det startede i uge 2? På nogenlunde samme tid som du gik i gang med d-dråber? Hvilke D-dråber får hun?

min datter gylpede også meget. Rigtig meget!  Tog fint på, men var ulykkelig! Det startede også da hun var omkring 2 uger. Vi gav hende d-dråber med mælkesyrebakterier fordi de virkede så godt på vores søn. Så efter vi havde været til zoneterapi og kiropraktor og havde forsøgt med flere mælkesyrebakterier, som ikke hjalp, skiftede vi til nogle andre d-dråber. Som dug for solen forsvandt min ulykkelige datter. Hun gylpede stadig men hun var glad. 

Hendes lille system kunne bare ikke klare mælkesyrebakterier, hvilket var helt modsat vores søn som fik ondt i maven af dråberne uden. 

Så et billigt forsøg vil være at skifte D-dråber. 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Katrines89

Abracadabra skriver:

Hun får jo rigtigt meget mad, så hun har nok dagligt lidt juleaftensfornemmelse i maven. At være overfodret giver jo også mavekneb. Og når man har ondt i maven, vil man trøstes - og hos babyer er bryst = trøst. Det kan godt give en lidt ond spiral. 

Hun har da helt sikkert mavesyre i spiserøret - men det er langt fra sikkert, at det kan behandles med andet en en lille smule restriktion på maden.  Så længe den lille mavesæk bliver SÅ fyldt hele tiden, vil det jo lettere løbe tilbage i spiserøret. 

Er I coronaramt ift sundhedsplejerske?

Vores sundhedsplejerske kommer stadig. Hun anbefalede mig at tage kontakt til lægen, da hun mente hun græd lidt mere end normale babyer. 

Jeg oplever det også som en ond spiral og har virkelig svært ved at finde ud af, hvornår hun rent faktisk er sulten eller hvornår hun blot vil trøstes.. hvis jeg ikke giver hende bryst (forsøger tit med sut) så skriger hun 20-30 min. helt ustyrligt og så lægger jeg mit bryst til. Forsøger tit at strække den og gå efter ‘tre timers reglen’ selvom der er flere undtagelser herhjemme :-( 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Katrines89

MinC skriver:

Det startede i uge 2? På nogenlunde samme tid som du gik i gang med d-dråber? Hvilke D-dråber får hun?

min datter gylpede også meget. Rigtig meget!  Tog fint på, men var ulykkelig! Det startede også da hun var omkring 2 uger. Vi gav hende d-dråber med mælkesyrebakterier fordi de virkede så godt på vores søn. Så efter vi havde været til zoneterapi og kiropraktor og havde forsøgt med flere mælkesyrebakterier, som ikke hjalp, skiftede vi til nogle andre d-dråber. Som dug for solen forsvandt min ulykkelige datter. Hun gylpede stadig men hun var glad. 

Hendes lille system kunne bare ikke klare mælkesyrebakterier, hvilket var helt modsat vores søn som fik ondt i maven af dråberne uden. 

Så et billigt forsøg vil være at skifte D-dråber. 

Det startede på 8. dagen og vi begyndte først at give d-dråber på 14 dagen og vi har desværre glemt det et par dage i starten, så tror ikke, at det er dem.. Vi har dem med mælkesyrebakterier fra apoteket. Men det kan være et forsøg værd 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Katrines89

Birthdaybaby skriver:

Hun begyndte i øvrigt at vægre sig fra at spise, formentlig pga ømhed i spiserøret  Det var nogle meget hårde måneder, med meget(!) gråd og meget lidt søvn. 

Jeg har svært ved at klare en uge.. men måneder!  Det kan jeg godt forstå har været tough!!

Anmeld Citér

31. marts 2020

Bb2015

Min datter havde “stille refluks”. Hun gylpede da, ligesom storebror, men ikke sådan lårfede stråler. Det, der plagede hende var at mavesyren kørte op og ned igen i spiserøret. Hvad jeg lige husker havde hun symptomer som: 

Sov højst 45 minutter ad gangen om dagen (ofte 20-30 minutter) og var vågen hver 2 time om natten, gerne oftere.

Hun spiste meget ofte, 2 timers mellemrum sådan generelt, men ofte også med 1 times eller en halv times mellemrum og så spiste hun ret lidt af gangen - så det var for at lindre smerten og ikke pga sult.

Hun ville altid have hovedet opad. Jeg bar hende hele tiden med hovedet opad og hun nægtede at ligge ned. Hun sov også med noget under hovedenden, så hun havde hovedet oppe. 

Hun pylrede meget og gylpede, ville gerne bæres og ja - have hovedet opad altid 

Sundhedsplejersken foreslog det som en mulighed da hun var omkring 8 uger. Vores første barn var heller ikke nemt, så jeg troede at det var normalt. Men det var det så ikke. Jeg anede ikke at sygdommen eksisterede og har siden undret mig om om min søn måske har haft det samme uden vi vidste det. 
Efter nogle dage på nexium mærkede vi en tydelig forandring. Vi forsøgte 5 dage og stoppede så for at se om det virkede. Allerede dagen efter var hun den samme ulykkelig pige, så vi havde fundet årsagen og fortsatte med medicineringen og skar så ned i løbet af det første år indtil hun var medicinfri lige omkring da hun blev 1 år. 

Nogle ting kan lyde som refluks, men kan også bare være mavekneb. Det er en god idé at snakke med lægen, men desværre er mange læger lidt mistroiske omkring lidelsen. Min sundhedsplejerske kæmpede en brav kamp for at få vores læge til at lytte - hun mente ikke, det eksisterede...... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.