Hjemme med 5-årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.188 visninger
10 svar
4 synes godt om
20. marts 2020

Lomm

Profilbillede for Lomm

Vi er hjemme med en 8-årig & en 5-årig. Vi kan arbejde hjemmefra, og vi skal vitterlig arbejde, min mand i løbet af dagen hvor der ringer kunder, og jeg tager så tidlig morgen + weekend.

Vores pige på 8 skal jo gå i skole, og det går fint, hun er super motiveret. Men jeg kæmper med at få underholdt vores dreng på 5 samtidig, han gider nærmest ingenting og bliver hurtigt sur / på tværs. Jeg har prøvet med tegne, lave små opgaver, puslespil, og han må også gerne gå på værelset og lege hvis han vil - men han bliver bare mobset og vil ingenting.

Jeg kunne selvfølgelig stikke ham en Ipad, men det vil jeg ikke (+storesøster ville blive misundelig). Nogen gode råd til hvad vi kan lave mens skolepigen arbejder (hvor jeg skal sidde ved siden af og hjælpe) ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84

Her har jeg været i dialog med lære og i de små klasser har de ikke høje forventninger til tid 1 til 2 timer også 20 min læsning. 

Her er lillesøster på 5 med også i det tidsrum hun vil også må hun lege selvstændig imens det ellers står på. 

Vi har lavet den aftale at skærm bliver slukket inden morgenmad. Og først tænders igen efter kl 15-16.

Jeg er alene med 2. Også skal jeg arbejde fra 15 30 til 23. I hjemmeplejen. 

8 og 5 og her har et skema hjulpet. Intet er planlagt efter frokost. Men de er åbenbart blevet Best boodies hvor skærm tiden er taget så meget fra. 

Dog er nu er jeg sat skak mat iforhold til opgaver på papir og uden printer blæk står vi nu og skal igang med online opgaver = så det jo snyd for den lille.

Hun er 5 år og øver at skrive tal og boksstaver hver dag som opstart. 

Det hovedsageligt dansk og matematik. Bevægelse er der flere timer af dagligt i haven og på cykel. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Lomm

Profilbillede for Lomm
årgang84 skriver:

Her har jeg været i dialog med lære og i de små klasser har de ikke høje forventninger til tid 1 til 2 timer også 20 min læsning. 

Her er lillesøster på 5 med også i det tidsrum hun vil også må hun lege selvstændig imens det ellers står på. 

Vi har lavet den aftale at skærm bliver slukket inden morgenmad. Og først tænders igen efter kl 15-16.

Jeg er alene med 2. Også skal jeg arbejde fra 15 30 til 23. I hjemmeplejen. 

8 og 5 og her har et skema hjulpet. Intet er planlagt efter frokost. Men de er åbenbart blevet Best boodies hvor skærm tiden er taget så meget fra. 

Dog er nu er jeg sat skak mat iforhold til opgaver på papir og uden printer blæk står vi nu og skal igang med online opgaver = så det jo snyd for den lille.

Hun er 5 år og øver at skrive tal og boksstaver hver dag som opstart. 

Det hovedsageligt dansk og matematik. Bevægelse er der flere timer af dagligt i haven og på cykel. 

Vi har egentlig også kun “skole” i ca en time, i dag 1,15 - resten af tiden går med mere aktive ting, og heldigvis har vi også en have så de er ude en del. 

Men selv den ene time han skal sidde stille er åbenbart for meget (heldigvis skal han først starte skole næste år). Vi har også forsøgt med at han skal øve tal, men han er slet ikke interesseret i de stillesiddende aktiviteter.

Anmeld Citér

20. marts 2020

MorTil3+

Vi har også en pige på 8 og dn dreng på 5, jeg havde også forestillet mig at han skulle sidde og øve lidt tal imens den store lavede lektier, men han kan heller ikke sidde stille overhovedet. Så han leger imens,

Anmeld Citér

20. marts 2020

Soonmom

Der er untagelses tilstand, så her må de se alt der skærm de vil, forsøger at lave en fælles aktivitet om dagen, men ellers har de frie rammer, så må vi se hvordan ugerne går - de er i øvrigt 3 og 4 år

Men nu har den store også skoldkopper og er lidt mere pirlig og træt end normalt, den mellem har let feber (tænker start på skoldkopper) og så har jeg den lille på 8 mdr hjemme

Anmeld Citér

20. marts 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Randers Regnskov sender hver hverdag kl 9 - og det elsker mine på 4 og 9 - selvom det selvfølgelig er lidt skærm men det er super dygtige biologer som formidler smadder godt.

Anmeld Citér

20. marts 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hvad med at spille et spil i mens? Så kan I alle sidde ved bordet og du kan være lidt med begge steder. 
Hvad med at “ lege skole”? Altså find noget der kan være hans lektier ( om det så er at tegne/ øve bogstaver mm) så han også føler han er med og har er ‘ ansvar’ ligesom storesøster. 

Hvis han har krudt og ikke vil side stille så send ham evt udenfor ( hvis I har have). Eller sæt ham igsng med at bygge en togbane/racerbane i stuen.

Og hvis intet virker og han bare er umulig så ville jeg altså sætte en film på. Sæt hans ynglingsfilm på og så har du 1,5-2 timer med fokus på storesøster. 

Hvis storesøster bliver jaloux så kan hun evt se en senere, hvor du så har lidt alenetid med lillebror. 

Og så skru forventningerne til de lektier ned. Ja der skal læses og ja der skal laves lektier, men ikke i 8 timer. 2-3 timer hver dag er fint, noget er medmor/far og noget alene. Familien skal hænge sammen og du har 2 børn der begge skal have behov opfyldt. Dine børns trivsel er pt det vigtigste. 

Anmeld Citér

20. marts 2020

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Min pige på 5 er også sådan. Hvis du har Instagram prøve at følge   kriblekongen. Hun har masser af ideer. Mener også hun har en blog 

Anmeld Citér

20. marts 2020

Babilooo

Drop holdning til skærm. Hvis det giver stilhed. 
her spiller lillebror PlayStation eller ser iPad eller tegnefilm.

det får storebror så lov til senere på dagen - men lillebror fx er i haven med mig.

Anmeld Citér

20. marts 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Lomm skriver:

Vi er hjemme med en 8-årig & en 5-årig. Vi kan arbejde hjemmefra, og vi skal vitterlig arbejde, min mand i løbet af dagen hvor der ringer kunder, og jeg tager så tidlig morgen + weekend.

Vores pige på 8 skal jo gå i skole, og det går fint, hun er super motiveret. Men jeg kæmper med at få underholdt vores dreng på 5 samtidig, han gider nærmest ingenting og bliver hurtigt sur / på tværs. Jeg har prøvet med tegne, lave små opgaver, puslespil, og han må også gerne gå på værelset og lege hvis han vil - men han bliver bare mobset og vil ingenting.

Jeg kunne selvfølgelig stikke ham en Ipad, men det vil jeg ikke (+storesøster ville blive misundelig). Nogen gode råd til hvad vi kan lave mens skolepigen arbejder (hvor jeg skal sidde ved siden af og hjælpe) ?

Vi har også en en femårig. 
må indrømme at nemme løsninger bliver brugt på de nødvendige tidspunkter. 
Ellers er det tit aktiviteter hvor jeg deltager. Vendespil, modellervoks, ud i haven. Rydde lidt op på værelset. Spille ludo. Andre sager. 

nogle gange hjælper nogle sætninger på at sætte en leg i gang. “Kan du huske du har sådan en ....., gad vide om du har den endnu?”. Så går hun ned på værelset og nogle gange virker det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.