Ingen kan selvfølgelig give mig et svar, men...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.717 visninger
21 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. februar 2020

Anonym trådstarter

Min første fødsel gik hurtigt. Meget kort opstart, kom på hospitalet ved 4 cm åben, 1 time senere var jeg 10 cm åben og pressede i 8 minutter. 
Når jeg googler og læser står der, at den aktive fase og pressefasen ofte halveres ved anden fødsel. Men det er også med udgangspunkt i “gennemsnittet” med maks en centimeter i timen og en times pres. 
Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente? Kan det virkelig komme til at tage en halv time at være i aktiv fødsel og fire minutter at presse? For så har jeg da grueligt travlt. Jeg er lidt i vildrede og håber da næsten ikke det kommer til at gå så stærkt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2020

LSS

Min første og anden fødsel varede præcis lige lang tid, med undtagelse af pressefasen. Første gang varede den 25 minutter. Anden gang havde jeg to presseveer. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Min første og anden fødsel varede præcis lige lang tid, med undtagelse af pressefasen. Første gang varede den 25 minutter. Anden gang havde jeg to presseveer. 

Det er egentlig rart nok at høre. Synes altid man hører “det gik meget hurtigere anden gang”, og det føler jeg næsten ikke det kan, selvom det kan det selvfølgelig nok godt...

Anmeld Citér

1. marts 2020

lineog4

Pressefasen blev markant kortere mellem 1 og de efterfølgende fødsler. 

Fødslerne blev også markant kortere, men fx var 3. Fødsel længere end 2. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Anonym

1. Gang tog det 2,5 time fra 3-4cm. 3-5 presseveer

2. Gang tog det 1,5 time fra 3 cm ca samme pressetid

Så ikke helt en halvering, men stadig kortere. Den store forskel lå i opstarten. 1 gang havde jeg rigtig mange semi-regelmæssige plukkeveer det sidste 1,5 døgn op til (hver 10-20 minutter) og ca 3 timer veer før fødslen rigtig gik i gang. Så 5,5 time (+1,5 døgn optakt)

2. Gang gang vandet uden varsel, veerne startede efter en time så ialt 3,5 times fødsel (4,5 hvis vi tæller den første time med hvor vandet bare løb)

Har du overvejet at føde hjemme? Det gjorde jeg og det var mega rart ikke at skulle stresse ud af døren ��

Anmeld Citér

1. marts 2020

Anonym trådstarter

1. Gang tog det 2,5 time fra 3-4cm. 3-5 presseveer

2. Gang tog det 1,5 time fra 3 cm ca samme pressetid

Så ikke helt en halvering, men stadig kortere. Den store forskel lå i opstarten. 1 gang havde jeg rigtig mange semi-regelmæssige plukkeveer det sidste 1,5 døgn op til (hver 10-20 minutter) og ca 3 timer veer før fødslen rigtig gik i gang. Så 5,5 time (+1,5 døgn optakt)

2. Gang gang vandet uden varsel, veerne startede efter en time så ialt 3,5 times fødsel (4,5 hvis vi tæller den første time med hvor vandet bare løb)

Har du overvejet at føde hjemme? Det gjorde jeg og det var mega rart ikke at skulle stresse ud af døren ��

Tak for dit input. Det har jeg overvejet, men er alligevel bare så usikker ift. hvis det mindste skulle gå galt og man så ikke er i nærheden af et hospital. Min optakt var første gang regelmæssige, hyppige veer ud af det blå, så vi kørte på fødegangen efter halvanden-to timer. I alt tog det vel 3,5 time fra jeg først mærkede noget, så en hurtigere fødsel er for mig lidt svær at skulle forestille sig. Igen - selvom andre selvfølgelig har født hurtigere end det. Men jeg følte ikke helt selv jeg kunne følge med, og da slet ikke hvis det kommer til at gå hurtigere end dét 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Nr 1 fødsel 4 timer
Nr 2 fødsel 12 timer.

Anmeld Citér

1. marts 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Tak for dit input. Det har jeg overvejet, men er alligevel bare så usikker ift. hvis det mindste skulle gå galt og man så ikke er i nærheden af et hospital. Min optakt var første gang regelmæssige, hyppige veer ud af det blå, så vi kørte på fødegangen efter halvanden-to timer. I alt tog det vel 3,5 time fra jeg først mærkede noget, så en hurtigere fødsel er for mig lidt svær at skulle forestille sig. Igen - selvom andre selvfølgelig har født hurtigere end det. Men jeg følte ikke helt selv jeg kunne følge med, og da slet ikke hvis det kommer til at gå hurtigere end dét 

Nu ved jeg ikke hvor langt du har til hospitalet. Men har hørt at jm er god til at vurdere om det er nødvendigt at flytte dig til hospitalet i god tid lav i forhold til komplikationer. 
Men jeg synes du skal snakke med din jm om dine tanker. Jeg kan virkelig godt forstå at det fylder rigtig meget for dig. 
Evt kan det måske aftales at når du har veer kan du hentes af en ambulance/transport. Hvis det er en times tid eller mere til hospitalet. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Prøv at snak med en jordemoder om muligheden. En hjemmefødsel er faktisk mere sikker, hvis man har født uden komplikationer tidligere, end en fødsel på sygehus.

Jeg vil i hvert fald hellere føde alene, hjemme med en jordemoder i telefonen end at føde alene på en vej et sted mod et sygehus med en jordemoder i røret (særligt pga det faktum at min mand først skulle hjem fra arbejde før han evt kunne køre mig i vores bil. Og han havde altså 1,5 times transport)

Jeg havde også svært ved at forestille mig det hurtigere. Jeg var heller ikke rigtig med første gang fordi det gik så stærkt. Jeg kan huske at jeg så mange gange spurgte jordemoderen om det nu kunne passe at det var mig der havde født, og om det var slut. 

Men faktisk fordi jeg var forberedt på at det gik stærkt anden gang, kunne jeg meget bedre være med. Og jeg nåede også at syntes det gik for langsomt, selvom det kun tog 1,5 time 

Anmeld Citér

1. marts 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min første fødsel tog 16 timer fra første dosis piller (igangsættelse). - veerne startede efter 10 minutter 

Anden gang tog det 14 timer og 17 minutter fra første ve.

Begge gange med lang pressefase på +/- 3 timer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.