Hvor længe er høj feber acceptabel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2020

Babilooo

Og feber der er på 40 indikerer da bakterier. Så vidt jeg ved

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Vi har fået afvide, at penicillin kun afhjælper sygdomsperioden med et par dage. Også ved bakterie. Om det så er hals- eller Møb. 
nu er jeg ikke læge - men jeg er skide bange for penicillin - forstået på den måde, at jeg er bange for jeg eller mine børn bliver resistente. Så jeg ville altså ogaå lige vente en lille uge mere inden jeg ville bekymre mig. Det er jo helt normalt, at være syg i længere tid end en uge 

Anmeld Citér

11. februar 2020

Anonym

Tjullehej skriver:

Og feber der er på 40 indikerer da bakterier. Så vidt jeg ved

Ikke nødvendigvis. Du kan sagtens have influenza (virus) og 40 i feber. Min ældste har lige haft skoldkopper og der havde han også 40 i feber i tre dage. Da min yngste havde en viral meningit havde han også 40 i feber. Feberen var årsagen til at han blev indlagt med obs meningitis, da han kun var 4 uger. Heldigvis var den kun viral og vi blev sendt hjem dagen efter. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

Carina:-)

Mine rollinger er ørebørn, og vi har  en milliard gange haft den situation.

Smertestillende , og så vente på kroppen selv klarer det  .

Anmeld Citér

11. februar 2020

Strain

Behandlings vejledningen, udarbejdet af speciallæge, i forhold til behandling af akut opstået mellemøre betændelse (Akut otitis media) beskriver at der behandles med panodil efter vægt, med mindre det drejer sig om et barn under 6 måneder eller tilstanden har varet længere end 5 dage uden forandring.

Feber over 39 er forventeligt og ikke i sig selv et faretegn.

Kilde

Læger skal være mere forsigtige med at udskrive antibiotika, og årsagerne er allerede blevet nævnt mange gange i denne tråd. Desuden, nedsætter behandling med antibiotika kun sygdomsforløbet med ca 1 døgn.

Kilde

AOM har en høj grad af spontan helbredelse, og omkring 80 % af børn med symptomer på AOM bliver raske efter få dage uden antibiotika ( A) 13. Metaanalyser har vist, at der ikke er forskel på klager over smerter efter 24 timers behandling med antibiotika sammenlignet med placebo 14;15, og for at forhindre 1 barn i at have smerter efter 2-7 dage skal 20 børn behandles med antibiotika (NNT = 20) 16. Hvis man behandler 14 børn med antibiotika, oplever 1 barn bivirkninger såsom opkast, diarre og udslæt (NNH = 14) 16.

Studier har vist, at børn < 2 år med bilateral AOM og børn uanset alder med AOM og øreflåd har størst effekt af antibiotikabehandling (NNT på henholdsvis 4 og 3) 17.

I to randomiserede studier fandt man en beskeden, men signifikant, positiv effekt af behandling med amoxicillin med clavulansyre hos små børn, men der blev også observeret tilsvarende flere bivirkninger i gruppen af antibiotikabehandlede børn 18;19. Et hollandsk studie fandt, at børn med amoxillinbehandlet AOM, havde 2,5 gange højere risiko for at få et nyt tilfælde af AOM i løbet af de følgende godt 3 år, end børn der ikke fik antibiotika 20

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.