Kan jeg opfylde min fars ønske hvis situationen opstår?
Hej Helene
Jeg er en voksen kvinder midt 20'erne som af min far bliver set som den mest fornuftige/fattede datter af mig og min søster.
Mine forældre er begyndt i de senere år at nyde og rejse i ny og næ, det har de aldrig gjort før og det er relativt nyt for dem at holde ferie udenfor Danmark. Min far har derfor i forbindelse med deres seneste rejser henvendt sig til mig med fortrolige ting angående deres økonomi. Han har ønsket at jeg, i tilfælde af at der skulle ske dem noget under en rejse, (eller bare generelt) tømmer deres konti i deres bank for alt hvad de har (opsparing, kassekredit, lønkonto osv) Han har samtidig oplyst mig om alt jeg skal vide for at jeg kan gøre det, koder til netbank, han efterlader sit nøglekort hjemme så jeg kan finde det, han har givet mig en kopi af deres skøde på hus, har vist mig hvor de har kontanter liggende i huset osv. Kort sagt har han bedt mig om at passe på det hele og sikre alt hvad jeg kan få hvis der skulle gå noget galt.
Mit dilemma er dog at jeg er ret sikker på at det er ulovligt. Jeg vil gerne gøre det hvis det en dag bliver nødvendigt, men er det egentligt ulovligt det han har bedt mig om? Jeg er i tvivl da min far jo mundtligt har "givet mig lov". Kan han overhovedet be mig om at tage affære på den måde uden at både han og jeg kommer i fedtefadet hvis det en dag bliver aktuelt? Det er mange penge det drejer sig om og ikke bare et par 100.000.
Håber du kan svare mig på mit (måske dumme) spørgsmål.
Helenes svar
Kære du
Jeg vil foreslå, at vi får os en snak om, i hvilken udstrækning, din fars ønsker kan imødegås, herunder hvilke muligheder der er i forhold til oprettelse af testamente. Hvis det lyder som en farbar vej for dig/jer, er du velkommen til at sende mig en mail på htr@forumadvokater.dk, eller en sms på 53737179, så aftaler vi et tidspunkt til et telefonmøde.
Rigtig god weekend.
Bedste hilsner
Helene
Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter
Se Helenes hjemmeside: Forum Advokater
Anmeld
Citér