Eksperthjælp: Lovliggørelse af en fars ønske i tilfælde af dødsfald

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.376 visninger
9 svar
40 synes godt om
10. januar 2020

Helene Treschow

Kan jeg opfylde min fars ønske hvis situationen opstår?

Hej Helene

Jeg er en voksen kvinder midt 20'erne som af min far bliver set som den mest fornuftige/fattede datter af mig og min søster.
Mine forældre er begyndt i de senere år at nyde og rejse i ny og næ, det har de aldrig gjort før og det er relativt nyt for dem at holde ferie udenfor Danmark. Min far har derfor i forbindelse med deres seneste rejser henvendt sig til mig med fortrolige ting angående deres økonomi. Han har ønsket at jeg, i tilfælde af at der skulle ske dem noget under en rejse, (eller bare generelt) tømmer deres konti i deres bank for alt hvad de har (opsparing, kassekredit, lønkonto osv) Han har samtidig oplyst mig om alt jeg skal vide for at jeg kan gøre det, koder til netbank, han efterlader sit nøglekort hjemme så jeg kan finde det, han har givet mig en kopi af deres skøde på hus, har vist mig hvor de har kontanter liggende i huset osv. Kort sagt har han bedt mig om at passe på det hele og sikre alt hvad jeg kan få hvis der skulle gå noget galt.
Mit dilemma er dog at jeg er ret sikker på at det er ulovligt. Jeg vil gerne gøre det hvis det en dag bliver nødvendigt, men er det egentligt ulovligt det han har bedt mig om? Jeg er i tvivl da min far jo mundtligt har "givet mig lov". Kan han overhovedet be mig om at tage affære på den måde uden at både han og jeg kommer i fedtefadet hvis det en dag bliver aktuelt? Det er mange penge det drejer sig om og ikke bare et par 100.000.

Håber du kan svare mig på mit (måske dumme) spørgsmål.

Helenes svar

Kære du

Jeg vil foreslå, at vi får os en snak om, i hvilken udstrækning, din fars ønsker kan imødegås, herunder hvilke muligheder der er i forhold til oprettelse af testamente. Hvis det lyder som en farbar vej for dig/jer, er du velkommen til at sende mig en mail på htr@forumadvokater.dk, eller en sms på 53737179, så aftaler vi et tidspunkt til et telefonmøde.

Rigtig god weekend.

Bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: Forum Advokater

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2020

Abracadabra

Det lyder bragende ulovligt! Og hvis min søster gjorde det samtidig med, at jeg skulle forholde mig til mine forældres død/alvorlige sygdom, ville jeg blive rasende og fluks melde hende til politiet (og håbe på en fængselsdom). 

Anmeld Citér

10. januar 2020

Rockertand

Abracadabra skriver:

Det lyder bragende ulovligt! Og hvis min søster gjorde det samtidig med, at jeg skulle forholde mig til mine forældres død/alvorlige sygdom, ville jeg blive rasende og fluks melde hende til politiet (og håbe på en fængselsdom). 

Fuldstændig enig.

(- og så synes jeg faktisk også, at der er noget mærkeligt i, at de.såkaldte "eksperter" her på baby.dk må sidde og fiske kunder).

Anmeld Citér

10. januar 2020

asphodel

Det kan da umuligt være lovligt at stjæle sin søsters retmæssige arv efter sine forældre. Så må forældrene da give hvad de kan og må til deres favoritdatter og lave et LOVLIGT testamente. Jeg får helt ondt i maven af at tænke på søsteren. Sikke en familie at skulle trækkes med, bare fordi man ikke er den mest "fattede" eller "fornuftige" i familien. Og den "fornuftige" datter lyder nu ikke specielt sympatisk at hun faktisk har tænkt sig at snyde sin søster på den måde, hvis hun kan slippe af sted med det.

Anmeld Citér

10. januar 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Nej det er naturligvis ikke lovligt. I praksis kan det også være meget svært at gennemføre, da konti osv. spærres i forbindelse med indehaverens dødsfald. Når man at fjerne noget, vil skifteretten kunne se, hvem der har fjernet det og man vil blive pålagt at returnere det hele.  

Kontanter kan naturligvis fjernes, da der ikke er spor af disse, men det vil stadig være ulovligt at fjerne værdier fra et dødsbo.

Det hjælper heller intet at have skødet på huset, da det ikke giver adgang til noget som helst. Hvem der er ejer er offentligt tinglyst, så huset ryger automatisk med i boopgørelsen, når skifteretten skal i gang med deres arbejde. 

Hvis dine forældre vil begunstige dig mest muligt, så må de i gang med et testamente og dermed stå ved deres (eller din fars) ønsker om fordeling af arven. Din søster skal dog stadig have sin tvangsarv. Forældrene kan også hvert år give et kontant beløb i gave, men dog kun op til lidt over 60.000 per person uden, at der skal betales skat af det.

Anmeld Citér

10. januar 2020

AnoMor

Helene A. K. M. Treschow skriver:

Kan jeg opfylde min fars ønske hvis situationen opstår?

Hej Helene

Jeg er en voksen kvinder midt 20'erne som af min far bliver set som den mest fornuftige/fattede datter af mig og min søster.
Mine forældre er begyndt i de senere år at nyde og rejse i ny og næ, det har de aldrig gjort før og det er relativt nyt for dem at holde ferie udenfor Danmark. Min far har derfor i forbindelse med deres seneste rejser henvendt sig til mig med fortrolige ting angående deres økonomi. Han har ønsket at jeg, i tilfælde af at der skulle ske dem noget under en rejse, (eller bare generelt) tømmer deres konti i deres bank for alt hvad de har (opsparing, kassekredit, lønkonto osv) Han har samtidig oplyst mig om alt jeg skal vide for at jeg kan gøre det, koder til netbank, han efterlader sit nøglekort hjemme så jeg kan finde det, han har givet mig en kopi af deres skøde på hus, har vist mig hvor de har kontanter liggende i huset osv. Kort sagt har han bedt mig om at passe på det hele og sikre alt hvad jeg kan få hvis der skulle gå noget galt.
Mit dilemma er dog at jeg er ret sikker på at det er ulovligt. Jeg vil gerne gøre det hvis det en dag bliver nødvendigt, men er det egentligt ulovligt det han har bedt mig om? Jeg er i tvivl da min far jo mundtligt har "givet mig lov". Kan han overhovedet be mig om at tage affære på den måde uden at både han og jeg kommer i fedtefadet hvis det en dag bliver aktuelt? Det er mange penge det drejer sig om og ikke bare et par 100.000.

Håber du kan svare mig på mit (måske dumme) spørgsmål.

Helenes svar

Kære du

Jeg vil foreslå, at vi får os en snak om, i hvilken udstrækning, din fars ønsker kan imødegås, herunder hvilke muligheder der er i forhold til oprettelse af testamente. Hvis det lyder som en farbar vej for dig/jer, er du velkommen til at sende mig en mail på htr@forumadvokater.dk, eller en sms på 53737179, så aftaler vi et tidspunkt til et telefonmøde.

Rigtig god weekend.

Bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: Forum Advokater

Kan godt være det bare er mig. Men jeg læser det altså på ingen måde som om at spørgeren eller faderen ønsker at snyde søsteren for sin del af arven. 
jeg læser det som at far overlader det til ts sådan så skattefar og hvem der ellers kommer indover (har ikk helt forstand på den slags) skal få så lille bid af kagen som overhovedet muligt og ts så står for delingen mellem hende og hendes søster. 
altså at ts bare skal opbevare så der er mindst muligt til det offentlige. 

er dog helt enig i at det ikke lyder lovligt, men derimod skattesvindel/social bedrageri. 

Anmeld Citér

10. januar 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
AnoMor skriver:

Kan godt være det bare er mig. Men jeg læser det altså på ingen måde som om at spørgeren eller faderen ønsker at snyde søsteren for sin del af arven. 
jeg læser det som at far overlader det til ts sådan så skattefar og hvem der ellers kommer indover (har ikk helt forstand på den slags) skal få så lille bid af kagen som overhovedet muligt og ts så står for delingen mellem hende og hendes søster. 

er dog helt enig i at det ikke lyder lovligt, men derimod skattesvindel/social bedrageri. 

Ja sådan læser jeg det også.. 

Anmeld Citér

10. januar 2020

Janey

Profilbillede for Janey
AnoMor skriver:

Enig i at det også sagtens kan forstås sådan, men så giver et testamente ingen mening, da et testamente ikke kan ændre på, hvad boafgiften er, hvis der kun er de to døtre som arvinger. 

Det kunne dog godt lyde som om, at det kunne være fornuftigt for dem alle at få et indblik i reglerne ved forældrenes dødsfald, og hvad der vil være fornuftigt at gøre. Det lyder som om faderen ikke har styr på, hvad der sker, når han tror, at datteren kan fjerne pengene fra deres konti og gøre noget med en kopi af skødet på huset. Det er jo ubrugeligt, når skifteretten har fuld adgang til oplysningerne om afdødes konti og hus.

Sådan et overblik kan de højst sandsynligt få gratis fra deres bank.

Anmeld Citér

10. januar 2020

AnoMor

Janey skriver:

Enig i at det også sagtens kan forstås sådan, men så giver et testamente ingen mening, da et testamente ikke kan ændre på, hvad boafgiften er, hvis der kun er de to døtre som arvinger. 

Det kunne dog godt lyde som om, at det kunne være fornuftigt for dem alle at få et indblik i reglerne ved forældrenes dødsfald, og hvad der vil være fornuftigt at gøre. Det lyder som om faderen ikke har styr på, hvad der sker, når han tror, at datteren kan fjerne pengene fra deres konti og gøre noget med en kopi af skødet på huset. Det er jo ubrugeligt, når skifteretten har fuld adgang til oplysningerne om afdødes konti og hus.

Sådan et overblik kan de højst sandsynligt få gratis fra deres bank.

Det er jeg helt enig i. 

Anmeld Citér

15. januar 2020

Tommelise

Selvfølgelig er det ulovligt at forsøge at undgå at betale den lovpligtige arveafgift.

Og du kan ikke bare tømme dine forældres konti efter et dødsfald. Kontiene bliver lukket.

Du er den "mest fornuftige" - altså den der er bedst i stand til at gøre noget ulovligt ?

Man kan mene om arveafgiften, hvad man vil, men der er nu engang en lov, der fastlægger den. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.