Søvnmangel - søger gode råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.040 visninger
13 svar
12 synes godt om
8. januar 2020

Lisette W

Vores yngste fylder 2 år til marts. Han har altid stået tideligt op, før kl 6. Længe har han stået op kl 5, fra han var ca. 2 månder gammel, de sidste to-tre måneder har det været kl 4 og nogle gange 3.30...

Min mand og jeg skiftes til at være den der står op, så den anden i hverdagen kan sove til kl 6 og i weekenden til 7-7.30.

Men alligevel er jeg ufatteligt træt, jeg kan snart ikke holde til det mere. Vi er tidelige blevet rådet til at han skal på eget værelse, så ville det blive bedre, der har han været fra han var 10-11 måneder, ingen effekt. SÅ skulle jeg stoppe med at amme (det eneste der kunne få ham til at sove lidt længer når han vågnede kl 4.) Det stoppede vi så med i august 2019, ingen effekt ud over endnu mindre søvn. SÅ skulle vi droppe formiddagsluren, den er droppet, men ingen effekt ud over en lidt længer middagslur.

SÅ skulle vi prøve med grød for senge tid, for at udelukke at han var sulten, det var han ikke, og det havde ingen effekt.

Han bliver puttet ca. kl 7. vi har forsøgt at rykke sengetiden både frem og tilbage men det har ikke haft nogen effekt. han sover 2-3 timeres middagslur.

SÅ skulle vi undlade at gøre det "sjovt" at være oppe så tideligt - Det har aldrig været sjovt! Der bliver ikke tændt lys og der bliver ikke leget og jeg gør alt hvad jeg kan for at få ham til at sove igen, men det er endnu aldrig lykkedes.

Min mand mener vi bare skal acceptere det og stå op og lege, men jeg fungere ikke på det tidspunkt, jeg kan ikke holde til det. Jeg er bange for at køre galt en dag fordi jeg kæmper for at holde mig vågen. Jeg forsøger at gå tideligt i seng, men jeg skal også nå opvask, tøjvask mm. og fitness. Jeg bliver nødt til at rører mig lidt for at prøve at få noget mere energi. Jeg har taget på, fordi jeg stopper ting i hovedet for at holde mig vågen. Kort sagt det durer ikke mere!

Alle gode råd er velkommen, jeg er villig til at prøve næsten alt for at få ham til at sove lidt længer!  

Det skal tilføjes at vi nu er så langt at han ikke længer vågner hver anden time som tilfældet var for mindre end et halvt år siden. De fleste nætter vågner han kun 1-2 gange og vi kan få ham til at sove igen, men bare ikke efter kl 4. Ørene er tjekket af flere omgange, og der ikke noget der.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2020

MinC

Hej med dig.

jeg ved ikke, om du kan bruge det her til noget, men jeg tænker at du skal kigge på hele hans døgnrytme. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er 13 timer i døgnet. Nogle børn sover naturligt mindre eller mere. Din søn sover 12 timer. Trives han med det? 

Mit råd er ikke, at du skal acceptere det umiddelbart (det råd vil du snart få), for du trives ikke med det og det har også betydning. 

Men her er det passende, hvis min søn sover ca 11 timer om natten og 1 time til middag (han er 3). For et halvt år siden sov han 10 timer om natten og 2 timer til middag. Hvis han selv kunne vælge sin rytme, så ville han sent i seng - måske kl 22, sove til kl. 7.00 og så sove 2-3 timer til middag. Det passer ikke ind her i vores hverdag og han er også for træt om formiddagen, så derfor har vi langsomt ændret hans rytme. 

Mit råd vil være, at I reducerer hans middagslur, putter ham lidt senere og så står han forhåbentligt senere op. Jeg ville lave en indkøringsplan, så det hele blev rykket med måske et kvarter ad gangen over en periode. Og jeg ville tage udgangspunkt i hans nuværende søvnbehov på 12 timer i døgnet. Det kræver selvfølgelig at du i en periode er villig til at vække ham ved luren (selvom man jo aldrig vækker sovende børn )

Anmeld Citér

8. januar 2020

kamikaze

Lisette W skriver:

Vores yngste fylder 2 år til marts. Han har altid stået tideligt op, før kl 6. Længe har han stået op kl 5, fra han var ca. 2 månder gammel, de sidste to-tre måneder har det været kl 4 og nogle gange 3.30...

Min mand og jeg skiftes til at være den der står op, så den anden i hverdagen kan sove til kl 6 og i weekenden til 7-7.30.

Men alligevel er jeg ufatteligt træt, jeg kan snart ikke holde til det mere. Vi er tidelige blevet rådet til at han skal på eget værelse, så ville det blive bedre, der har han været fra han var 10-11 måneder, ingen effekt. SÅ skulle jeg stoppe med at amme (det eneste der kunne få ham til at sove lidt længer når han vågnede kl 4.) Det stoppede vi så med i august 2019, ingen effekt ud over endnu mindre søvn. SÅ skulle vi droppe formiddagsluren, den er droppet, men ingen effekt ud over en lidt længer middagslur.

SÅ skulle vi prøve med grød for senge tid, for at udelukke at han var sulten, det var han ikke, og det havde ingen effekt.

Han bliver puttet ca. kl 7. vi har forsøgt at rykke sengetiden både frem og tilbage men det har ikke haft nogen effekt. han sover 2-3 timeres middagslur.

SÅ skulle vi undlade at gøre det "sjovt" at være oppe så tideligt - Det har aldrig været sjovt! Der bliver ikke tændt lys og der bliver ikke leget og jeg gør alt hvad jeg kan for at få ham til at sove igen, men det er endnu aldrig lykkedes.

Min mand mener vi bare skal acceptere det og stå op og lege, men jeg fungere ikke på det tidspunkt, jeg kan ikke holde til det. Jeg er bange for at køre galt en dag fordi jeg kæmper for at holde mig vågen. Jeg forsøger at gå tideligt i seng, men jeg skal også nå opvask, tøjvask mm. og fitness. Jeg bliver nødt til at rører mig lidt for at prøve at få noget mere energi. Jeg har taget på, fordi jeg stopper ting i hovedet for at holde mig vågen. Kort sagt det durer ikke mere!

Alle gode råd er velkommen, jeg er villig til at prøve næsten alt for at få ham til at sove lidt længer!  

Det skal tilføjes at vi nu er så langt at han ikke længer vågner hver anden time som tilfældet var for mindre end et halvt år siden. De fleste nætter vågner han kun 1-2 gange og vi kan få ham til at sove igen, men bare ikke efter kl 4. Ørene er tjekket af flere omgange, og der ikke noget der.

Åh hvor jeg føler med dig :-( Har været i en lignende situation med den store, dog ikke lige slemt. Vores løsning blev at acceptere situationen, hvilket betød at gå tidligt i seng og skiftes om at sove til  kl 9-10 i weekenden -- for søvn er vigtigt!

Kan du vaske op og lave andet husarbejde kl 5 om morgenen?

For os hjalp det på den sammenhængende søvn at samsove. Og så samsov vi med hende andenhver nat, og før vi fik baby, kunne den der havde samsovet, soce lidt længere.

Anmeld Citér

8. januar 2020

Skouboe

Du har allerede prøvet rigtigt meget, så mit bedste råd er nok at kigge på dit døgn, istedet for barnets, for at finde lidt mere søvn til dig. Kan du ændre noget, der kan give dig mere søvn, fx huslige pligter eller træning tidligt om morgenen?

Som en anden skriver, samsovning. Eller er der mulighed for at du kan arbejde på nogle lidt andre tider, og så fx have noget fritid mens barnet er i institutionen, og så sove lidt der?

Prøv at kigge på jeres liv, tænk lidt kreativt og så tænk på, at det ikke er for evigt.. Det vigtigste her er nu er at finde lidt mere søvn til dig. 

Anmeld Citér

8. januar 2020

Lisette W

kamikaze skriver:

Åh hvor jeg føler med dig :-( Har været i en lignende situation med den store, dog ikke lige slemt. Vores løsning blev at acceptere situationen, hvilket betød at gå tidligt i seng og skiftes om at sove til  kl 9-10 i weekenden -- for søvn er vigtigt!

Kan du vaske op og lave andet husarbejde kl 5 om morgenen?

For os hjalp det på den sammenhængende søvn at samsove. Og så samsov vi med hende andenhver nat, og før vi fik baby, kunne den der havde samsovet, soce lidt længere.

Det lyder fantastisk at kunne sove så længe i weekenden! Min mand bliver desværre utolmodig og syntes det er spil af tid at sove formiddagen væk.. men tror nu jeg vil prøve at overbevise ham om at vi skal prøve det.

Jeg forsøger ofte at lave praktiske ting om morgenen, men det er svært med den lille der ikke altid er med på den.

Han gider desværre ikke at sove sammen med mig mere... Det ville jeg ellers elske, men tager vi ham ind i vores seng tumler han rundt og griner.

Anmeld Citér

8. januar 2020

Camillos

Lisette W skriver:

Har i overvejet at prøve en kugle dyne? Man kan købe sådan nogle sove tæpper med kugler i... De er smådyre men kan måske give ro lidt længere tid om natten/morgenen? 

Anmeld Citér

8. januar 2020

kamikaze

Lisette W skriver:

Det lyder fantastisk at kunne sove så længe i weekenden! Min mand bliver desværre utolmodig og syntes det er spil af tid at sove formiddagen væk.. men tror nu jeg vil prøve at overbevise ham om at vi skal prøve det.

Jeg forsøger ofte at lave praktiske ting om morgenen, men det er svært med den lille der ikke altid er med på den.

Han gider desværre ikke at sove sammen med mig mere... Det ville jeg ellers elske, men tager vi ham ind i vores seng tumler han rundt og griner.

Det er jo ingen der siger din mand behøver sove lørdagen væk  men det lyder som om du behøver det. Jeg blev stress-sygemeldt da den store var 2, og selv om der var gode arbejdsmessige grunde til det, var det også klart at min søvnmangel gjorde mig mer sårbar. Og pludselig fik jeg psykologens ord for at jeg skulle sove, og jeg fik lov til at gå i seng kl 18 og sove middagslur oveni. Da vi endelig begyndte at prioritere søvn, blev det meget klart hvor meget det betød.

Så din mand skal lade dig sove 

Anmeld Citér

8. januar 2020

Millennialmoms

Har umiddelbart disse takes:

1. Det må ikke blive et ritual for ham at stå tidligt op - hvis i tænder TV etc. ved han det kommer

2. Det skal være kedeligt at sove 

3. Leg før der puttes, læs en bog og kom ned i gear 

4. Prøv at sove på gulvet ved siden af hans seng. Hvis han vågner i løbet af natten kan i prøve at ignorere det, men antyde at i er i rummet. Hvis han vågner helt, så snak ham til ro. 

Alt kommer i perioder, og det med søvnen skal nok komme. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Lisette W

Camillos skriver:

Har i overvejet at prøve en kugle dyne? Man kan købe sådan nogle sove tæpper med kugler i... De er smådyre men kan måske give ro lidt længere tid om natten/morgenen? 

Nej, men det må straks undersøges nærmer! Tak

Anmeld Citér

9. januar 2020

Lisette W

kamikaze skriver:

Det er jo ingen der siger din mand behøver sove lørdagen væk  men det lyder som om du behøver det. Jeg blev stress-sygemeldt da den store var 2, og selv om der var gode arbejdsmessige grunde til det, var det også klart at min søvnmangel gjorde mig mer sårbar. Og pludselig fik jeg psykologens ord for at jeg skulle sove, og jeg fik lov til at gå i seng kl 18 og sove middagslur oveni. Da vi endelig begyndte at prioritere søvn, blev det meget klart hvor meget det betød.

Så din mand skal lade dig sove 

Frygter også en stresssygemelding, for jeg mærker desværre lidt for mange symptomer... Sådan noget med at have svært ved pludseligt at huske mine kollegaers navne, have svært ved at finde ordene, svært ved at overskue arbejdsopgaverne og prioritere, for alt synes lige vigtigt! Prikken og stikken i kroppen, hjertebanken, svært ved at falde i søvn osv... Men tænker det er søvn der skal til...  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.