Hvordan var jeres første besøg hos lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.220 visninger
12 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. januar 2020

Anonym trådstarter

Jeg var hos lægen igår fredag efter at have ringet og fortalt jeg var gravid. (tredje graviditet og testet flere gang hjemme). Kommer derop med min mand i den tro at vi skal opstarte vandresjournal op.

Men i stedet kommer jeg derop og skal levere en tis prøve og derefter på gyn bænken. Spørger ham hvorfor han vil lave en gyn undersøgelse (hvortil han svare at jeg har jo prøvet det før...). Jeg svare ham at jeg denne gang godt vil vide hvorfor det nødvendigt, da det kun kan være sket på et tidspunkt jeg er blevet gravid. Herefter siger han det for at tjekke det ligger rigtigt?

Hmm jeg accepterer og det bliver gjort. Herefter skal jeg så til hans sekretær og får en tid til den 21 for at få taget blodprøver og endnu en tid hos lægen den 23? Det godt nok mange lægebesøg allerede fra start tænker jeg.

Var det også sådan for jer andre? Tænker jeg har jo været det igennem to gange før, men har aldrig tænkt over hvorfor min læge gør som han gør. 

Når jeg søger på nettet kan jeg intet finde om at blive undersøgt gynækologisk hos lægen. Og kan kun finde information om et lægebesøg i starten og yderligere to besøg længere henne i graviditeten. Så det undre mig meget at jeg starter med tre besøg så tidligt. (ved godt dubbeltesten er en man kommer op og får taget, men tager de ikke dens resultater op til nakkefolds svanningen?)

Undskyld hvis det blev lidt rodet mit indlæg, men jeg føler mig altid virkelig krænket efter gynækologiske undersøgelser, men efter hans forklaring var lidt usammenhængende for hvorfor jeg skulle det igennem, bliver jeg simpelthen nødt til at spørge jer herinde hvordan det forgik for jer?

Hilsen en stresset og lidt "krænket" mor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2020

Soonmom

Jeg har kun prøvet en gyn. Undersøgelse, ved den første. 

Det var meget normalt før hen, men tror ikke det er mange steder der gør det mere, så vidt jeg ved er det også bare for at bekræfte graviditeten - man bliver blålig når man er gravid.

Nogen steder får man stadig tid til at bekræfte graviditet (gør man i mit lægehus), aner ikke hvorfor, men sådan er det 

Blodprøver er jo sygeplejersken og opstart af vj er lægen, men min erfaring er at de forsøger at samle det, så tiderne ligger efter hinanden, netop så man ikke skal afsted to gange 

Anmeld Citér

4. januar 2020

Nomnom

Jeg fik ingen underlivsundersøgelse, men fik en tid hos sygeplejersken til blodprøver og opstart af vandrejournal, ugen efter havde jeg tid ved lægen hvor vi færdiggjorde vandrejournalen. Jeg fik tiderne samtidig, da jeg bestilte tid. Derudover skulle jeg en tur på hospitalet, for at have taget blodprøver ifm. nakkefoldsscanning.

Anmeld Citér

4. januar 2020

Christabelle

Det er vist meget forskelligt hvordan det bliver gjort hos forskellige læger. Jeg har ikke fået foretaget en indvendig undersøgelse i nogen af mine graviditeter, før jeg var i fødsel. Var heller ikke ved lægen for at få graviditeten bekræftet. Første lægebesøg var omkring uge 9/10 begge gange og det var til blodprøvetagning hos sygeplejerske og derefter ind hos lægen til vandrejournalopstart. 

Anmeld Citér

4. januar 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg var hos lægen igår fredag efter at have ringet og fortalt jeg var gravid. (tredje graviditet og testet flere gang hjemme). Kommer derop med min mand i den tro at vi skal opstarte vandresjournal op.

Men i stedet kommer jeg derop og skal levere en tis prøve og derefter på gyn bænken. Spørger ham hvorfor han vil lave en gyn undersøgelse (hvortil han svare at jeg har jo prøvet det før...). Jeg svare ham at jeg denne gang godt vil vide hvorfor det nødvendigt, da det kun kan være sket på et tidspunkt jeg er blevet gravid. Herefter siger han det for at tjekke det ligger rigtigt?

Hmm jeg accepterer og det bliver gjort. Herefter skal jeg så til hans sekretær og får en tid til den 21 for at få taget blodprøver og endnu en tid hos lægen den 23? Det godt nok mange lægebesøg allerede fra start tænker jeg.

Var det også sådan for jer andre? Tænker jeg har jo været det igennem to gange før, men har aldrig tænkt over hvorfor min læge gør som han gør. 

Når jeg søger på nettet kan jeg intet finde om at blive undersøgt gynækologisk hos lægen. Og kan kun finde information om et lægebesøg i starten og yderligere to besøg længere henne i graviditeten. Så det undre mig meget at jeg starter med tre besøg så tidligt. (ved godt dubbeltesten er en man kommer op og får taget, men tager de ikke dens resultater op til nakkefolds svanningen?)

Undskyld hvis det blev lidt rodet mit indlæg, men jeg føler mig altid virkelig krænket efter gynækologiske undersøgelser, men efter hans forklaring var lidt usammenhængende for hvorfor jeg skulle det igennem, bliver jeg simpelthen nødt til at spørge jer herinde hvordan det forgik for jer?

Jeg ringede som ganske nygravid for at høre om noget medicin jeg tager. Det skulle jeg stoppe og så kunne vi snakkes sammen efter jul og nytår. 
Ringede så i går(5+5) og har fået lavet en lægetid den 23., hvor jeg vil være i 9. uge.
Jeg skal så på laboratoriet og have taget blodprøver dagen inden. 
Forløbet er indtil videre præcis som for 6 år siden. 
Tænker ikke der er nogen gynækologisk undersøgelse i vente. 

Anmeld Citér

4. januar 2020

kamikaze

Jeg fik ikke GU og et arsenal af blodprøver i første graviditet, men fik det i anden, hvor jeg havde en anden læge. Tror det er forskellige tiders rutiner, sikkert med ulemper og fordele ved begge.

Anmeld Citér

4. januar 2020

Rockertand

Anonym skriver:

Det foretages IKKE.

I vejledningen står: Vaginaleksploration foretages ikke ved de rutinemæssige svangreundersøgelser. 

Endvidere står: Værdien af rutinemæssig gynækologisk undersøgelse i graviditeten er ikke
dokumenteret.

Det er mange år siden, man stoppede med det, så din læge bør informeres om at opdatere sig på området - min information stammer fra 2013!! og står også beskrevet fra Sundhedsstyrelsen.

Anmeld Citér

4. januar 2020

Ano18

Jeg fik det kun gjort da jeg ventede min søn på 19 år, derefter stoppede man med det. Hvor gammel er din læge ? Ved mine sidste to plus denne her grav. har jeg aldrig skulle undersøges ved egen læge. Der er ingen årsag til hvorfor man skal dette. Man kan i starten som andre nævner, ved tvivl om grav. se den blålige farve livmodermunden får, hvis man er gravid. Hvordan vil lægen mærke om den sidder rigtigt  Men ja, man gjorde det i de gode meget gamle dage. Ked af din oplevelse, jeg kender alt til at føle sig krænket, men i det mindste ved du, at det er fordi han ikke er opdateret og ikke for hans “egen fornøjelse”. Beklager formuleringen. Men det har ikke haft noget m dig at gøre, så prøv at fralæg dig den følelse og sig fra fremover. Jeg får uanset hvad aldrig lavet gyn us ved egen læge, heller ikke efter fødslen. Der er så andre årsager til dette men min pointe er, ingen kan gøre noget man ikke ønsker. I mine graviditeter bliver jeg første gang kigget på når jeg skal føde, medmindre altså der sker noget radikalt og nødvendigt.

Anmeld Citér

4. januar 2020

fehår

Min læge foretog også en GU, da jeg var gravid med nummer 1. Det var i slut 2016. Hun var ret nyuddannet, og jeg undrede mig så meget, da jeg senere læste herinde, at det ikke var standard. For ja, det er bare møgirriterende med en GU - og så en unødvendig en ovenikøbet!

Anmeld Citér

4. januar 2020

Miti's mama

Jeg fik en i forbindelse med at jeg skulle have nummer to. Men det var fordi hun gerne ville tage en prøve for at teste for diverse sygdomme (det er rutine i det lægehus). Jeg skulle også afgive en urinprøve. E>n uge efter var der tid til blodprøve og endnu en lægeaftale med resultaterne... 

hvis du ikke skal have taget nogen prøver så er en gyno undersøgelse irrelevant. Jeg ville nok klage, for det er da på ingen måde behageligt...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.