Tidlig scanning tvillinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2020

SejtNavnHer

Anonym skriver:

Okay - Hvordan kan du være uenig? Det rent videnskabeligt. Man ser en tendens til, at faderen (som videregiver X kromosomet til sin datter), giver chancen videre for tvillinger. 

Der er bare en større chance, hvis det var TSs mor, som havde tvillinger. 

Der er jo tale om, at TSs egen far har tvillinger i familien. Det vil sige, at har han givet generne for tvillinger videre fra sin egen mor (TSs farmor), så kan TS være bærer af genet fra tvillinger. 

Tveæggede tvillinger
Både kvinder og mænd kan have det genetiske anlæg for tveæggede, men det er kun
kvinder, der ’viser’ egenskaben. Mænd kan dog give genet videre til deres døtre – dvs. at tveæggede mandlige tvillinger kan give deres mors genetiske evne til at løsne flere æg under ægløsning videre til deres egne døtre.

Det er typisk det, der er sket i familier, hvor man siger, at ’tvillinger springer en generation over i vores familie’. På trods af det kan man i nogle familier se det ene sæt tvillinger efter det andet i hver eneste generation – og man kan se tveæggede tvillingepar som de eneste i deres familie.” 

Faktisk, er der noget, der tyder på at loci for gener, der kan være associeret med tvillingefødsler (altså den tveæggede/dizygote slags), sidder på kromosom 11 og 15, og ikke X-kromosomet. 

Og ja, teknisk set, vil der fra ts’ farmor til ts være 2 segregeringer af kromosomerne fra det oprindelige genetiske materiale, som farmor startede som (2 steder, hvor de 2 gener potentielt kan “frasorteres”, altså, når farmor videregiver præcis halvdelen af sit DNA til far, som igen giver halvdelen af sit DNA til ts), hvor der fra ts’ mor til ts teoretisk kun vil være én segregering (når ts modtager halvdelen af mors DNA). Kort sagt; da mor er 1 led tilbage i arverækken, mens farmor er 2 led tilbage, vil ts teoretisk stå med 25% af farmors gener, og 50% af mors, hvorfor sandsynligheden vil være større for at arve gennem mor end gennem far. Men det har absolut intet med kønnene at gøre. 

Dog, hvis vi hopper med på tesen om, at det er knyttet til kromosom 11 og 15, vil de to gener nedarves uafhængigt af hinanden, og sandsynligheden for at ts ender med begge gener fra mor vil ikke simpelt være 50%, eller fra farmor 25%, men endnu mindre i begge tilfælde. 

Den blev lang. Håber det gav mening. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2020

Anonym

SejtNavnHer skriver:

Faktisk, er der noget, der tyder på at loci for gener, der kan være associeret med tvillingefødsler (altså den tveæggede/dizygote slags), sidder på kromosom 11 og 15, og ikke X-kromosomet. 

Og ja, teknisk set, vil der fra ts’ farmor til ts være 2 segregeringer af kromosomerne fra det oprindelige genetiske materiale, som farmor startede som (2 steder, hvor de 2 gener potentielt kan “frasorteres”, altså, når farmor videregiver præcis halvdelen af sit DNA til far, som igen giver halvdelen af sit DNA til ts), hvor der fra ts’ mor til ts teoretisk kun vil være én segregering (når ts modtager halvdelen af mors DNA). Kort sagt; da mor er 1 led tilbage i arverækken, mens farmor er 2 led tilbage, vil ts teoretisk stå med 25% af farmors gener, og 50% af mors, hvorfor sandsynligheden vil være større for at arve gennem mor end gennem far. Men det har absolut intet med kønnene at gøre. 

Dog, hvis vi hopper med på tesen om, at det er knyttet til kromosom 11 og 15, vil de to gener nedarves uafhængigt af hinanden, og sandsynligheden for at ts ender med begge gener fra mor vil ikke simpelt være 50%, eller fra farmor 25%, men endnu mindre i begge tilfælde. 

Den blev lang. Håber det gav mening. 

Jeg vidste ikke det med kønskromosonerne. Men spændende at det sidder på 11 og 15. Super godt forklaret! Jeg forstår det i hvertfald :-) 

Men ligegyldigt hvad, så kan tendensen til tvillinger nedarves fra både TS far og mor, hvilket er det, jeg i det ovenstående oplæg pointerer. Så det giver mening, at chancen for tvillinger er større, hvis det er TS mor, og ikke farmor :-) Men her må det så være farmor, der har givet anlæg til ændringen i kromosom 11/15? 

Vi har været i udredning på Kennedy Klinikken. Så følger en del med i det. (Vores barn har en gen”fejl” på kromosom 17). Så meget spændende, at tendens faktisk kan spores til 11 og 15.  

Men det er vel stadig kun for de dizygote og ikke de enæggede? For dem mener man vel (stadig) ikke er arvelige, da det er ægget der deler sig og ikke frigivelsen af flere æg, der spiller ind?

Anmeld Citér

7. januar 2020

SejtNavnHer

Jeg vidste ikke det med kønskromosonerne. Men spændende at det sidder på 11 og 15. Super godt forklaret! Jeg forstår det i hvertfald :-) 

Men ligegyldigt hvad, så kan tendensen til tvillinger nedarves fra både TS far og mor, hvilket er det, jeg i det ovenstående oplæg pointerer. Så det giver mening, at chancen for tvillinger er større, hvis det er TS mor, og ikke farmor :-) Men her må det så være farmor, der har givet anlæg til ændringen i kromosom 11/15? 

Vi har været i udredning på Kennedy Klinikken. Så følger en del med i det. (Vores barn har en gen”fejl” på kromosom 17). Så meget spændende, at tendens faktisk kan spores til 11 og 15.  

Men det er vel stadig kun for de dizygote og ikke de enæggede? For dem mener man vel (stadig) ikke er arvelige, da det er ægget der deler sig og ikke frigivelsen af flere æg, der spiller ind?

Jo helt sikkert. Kun de dizygote kan være arvelige (kan dog også være tilfælde). Monozygote tvillinger opstår efter en præmatur deling af den zygote, der egentlig kun skulle have givet ophav til et enkelt foster (heraf “mono” ). Det er også derfor, at monozygote tvillinger er helt ens; de har simpelthen identisk DNA. Processen er helt tilfældig. 

Det skal dog siges, at langt fra alle mekanismer bag dizygot “twinning” er kortlagt, så intet er sikkert endnu. 

Jeg kan lige smide artiklen her: 

https://www.genomeweb.com/microarrays-multiplexing/fraternal-twin-birth-linked-two-loci-gwas

Anmeld Citér

7. januar 2020

SKXXX

Profilbillede for SKXXX

Jeg vil ikke blande mig i diskussion omkring genetik og tvillinger, men bare høre TS, hvordan det gik, hvis du har været afsted? Var det muligt at se, om der var en eller to? 

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym trådstarter

SKXXX skriver:

Jeg vil ikke blande mig i diskussion omkring genetik og tvillinger, men bare høre TS, hvordan det gik, hvis du har været afsted? Var det muligt at se, om der var en eller to? 

Skal først afsted her på torsdag 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

Lad høre fra dig! Det er da fuldstændig spændende! Hvornår skal du til scanning? 

Mere spændende kan det næsten ikke blive!

jeg var “desværre” ikke så langt henne omkring slut 4+, så Vi kunne ikke se så meget, men gyn. Kunne se en meget meget tyk slimhinde (tegn på graviditet) 

OG faktisk to opklaringer (sorte prikker) i slimhinden. Jeg spurgte hvorfor der var to, og gyn. sagde, det kan være mange ting, væv og lign. Så gyn. Ville i hvert fald ikke sige mere. 

jeg nævnte ikke noget omkring eller spurgte til tvillinger, det følte jeg ikke for. 

så måske, jeg har stadig følelsen af der var to. 

vi rejser 15 dage til Thailand imorgen, så skal først scannes igen d. 27 Jan. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

SKXXX skriver:

jeg var “desværre” ikke så langt henne omkring slut 4+, så Vi kunne ikke se så meget, men gyn. Kunne se en meget meget tyk slimhinde (tegn på graviditet) 

OG faktisk to opklaringer (sorte prikker) i slimhinden. Jeg spurgte hvorfor der var to, og gyn. sagde, det kan være mange ting, væv og lign. Så gyn. Ville i hvert fald ikke sige mere. 

jeg nævnte ikke noget omkring eller spurgte til tvillinger, det følte jeg ikke for. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Ej, hvor vildt! Jeg glæder mig til en opdatering dér så 

rigtig god ferie til jer! 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Ej, hvor vildt! Jeg glæder mig til en opdatering dér så 

rigtig god ferie til jer! 

Fuldstændigt 

tusind mange tak 

Anmeld Citér

21. januar 2020

Anonym

Hvordan gik det?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.