Igang med potte men er han klar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.985 visninger
16 svar
7 synes godt om
1. januar 2020

Rixus

Profilbillede for Rixus

Vi har en dreng på 2.5 år som vi er igang med at pottetræne. Han har i lang tid fortalt os når han har lavet i bleen og bedt om at få en ny på. 

Vi startede for 4 dage siden med potte træning. Vi tog bleen af ham og fortalte at han skulle sige til hvis han skulle på potten. 

Middagslur og nat er han med ble.

Efter at have læst diverse sider så valgte vi at sætte ham på potten flere gange dagligt, cirka hver 2-3 time og her har han næsten hver gang tisset eller lavet afføring. Han har måske 2 uheld dagligt og tænker det er fordi vi ikke får St ham på potten i tide.

Men han siger ikke selv til før han skal tisse eller af med afføring.

Er det ensbetydende med at vi er startet på potten for tidligt, eller er næste skridt bare at vi fortsætter med at sætte ham på potten og så begynder han på et tidspunkt selv at efterspørge den når han skal tisse??

HJÆLP!  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2020

AnoMor

Rixus skriver:

Vi har en dreng på 2.5 år som vi er igang med at pottetræne. Han har i lang tid fortalt os når han har lavet i bleen og bedt om at få en ny på. 

Vi startede for 4 dage siden med potte træning. Vi tog bleen af ham og fortalte at han skulle sige til hvis han skulle på potten. 

Middagslur og nat er han med ble.

Efter at have læst diverse sider så valgte vi at sætte ham på potten flere gange dagligt, cirka hver 2-3 time og her har han næsten hver gang tisset eller lavet afføring. Han har måske 2 uheld dagligt og tænker det er fordi vi ikke får St ham på potten i tide.

Men han siger ikke selv til før han skal tisse eller af med afføring.

Er det ensbetydende med at vi er startet på potten for tidligt, eller er næste skridt bare at vi fortsætter med at sætte ham på potten og så begynder han på et tidspunkt selv at efterspørge den når han skal tisse??

HJÆLP!  

Næh vil ikk mene det er for tidligt. Det kommer an på hvordan han reagerer når i sætter ham på potten. 
min søn smed først bleen for 2 mdr siden ca og han er 4,5 år. Men det tog ham så også kun en uge at knække koden. Han går selv på toilettet nu og siger når han skal og holder sig hvis det ikk lige er et toilet i nærheden. Han har haft max 15 uheld siden vi tog bleen af ham. 
Om det så er fordi han var over 4 og nemmere st forklarer ved jeg selvfølgelig ikke. Men han var ikk klar før 

Anmeld Citér

1. januar 2020

januar16

Vi har længe haft potte til vores søn på 3 år. I lang tid var det bare om morgenen. Faktisk fra han blev 1 år. Vi har prøvet at lokke med lidt forskelligt for at få ham til at sige til.

klistermærker som må komme på potten er en god start.

Her er det meget 50:50 om han gider/husker det. 

Måske din dreng ikke er god til at sige til endnu, men jeg synes at det er fint at introducere potten i god tid.

Anmeld Citér

1. januar 2020

Rixus

Profilbillede for Rixus
januar16 skriver:

Vi har længe haft potte til vores søn på 3 år. I lang tid var det bare om morgenen. Faktisk fra han blev 1 år. Vi har prøvet at lokke med lidt forskelligt for at få ham til at sige til.

klistermærker som må komme på potten er en god start.

Her er det meget 50:50 om han gider/husker det. 

Måske din dreng ikke er god til at sige til endnu, men jeg synes at det er fint at introducere potten i god tid.

Men har i ham så bare til at rende uden blev derhjemme og i institution og skifter ham ved eventuelle uheld?  

Anmeld Citér

1. januar 2020

januar16

Rixus skriver:

Men har i ham så bare til at rende uden blev derhjemme og i institution og skifter ham ved eventuelle uheld?  

Han har stadig ble på. For er han træt eller distraheret så er der stadig alt for mange uheld. Men nu bruger vi bukseble

Anmeld Citér

1. januar 2020

fehår

De fleste børn har brug for en eller anden grad af påmindelser om at gå på toilettet i en del tid efter at have smidt bleen. Det er helt normalt. De skal jo vænne sig til den nye situation, og de skal også lære, at man nogle gange skal holde pauser i en leg for at gå på toilettet. Begge dele kan sagtens tage tid uden at det er for tidligt. 

Jeg ville sætte have på potten lidt oftere i starten, nok hver time. Og inden I skal nogen steder hen. 

Han skal nok stille og roligt begynde at sige til selv.

Anmeld Citér

1. januar 2020

Soonmom

Jeg ville bare blive ved med at sætte ham på som I gør nu, det skal nok komme (jeg ville dog overveje at bruge toilet istedet for potte - tænker det er lettere mht institution osv

Anmeld Citér

1. januar 2020

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Altså i min vuggestue. Gør vi sådan 

På potten inden efter vi har samling ca. 9. 30 

Hvis barnet ikke laver noget der spørger vi igen (ved at barnet får lov til at side på potten) ved 10 tiden

Altid på potten inden vi skal spise 10.45 og igen ved 11.30 tiden her får de ble på og gøres klar til lur 

Og igen på potten efter lur. Har barnet lavet i blen. Spørger vi igen efter 1 time 

Mit råd til jer vil være at ha faste tider på at komme på potten. Og tænke over hvornår de laver lort. De fleste i vuggestue er det ved ca 11.30 også arbejder vi ud fra det. For barnet kommer til at opleve at det kan godt og det hele er fint og andkendelse med mere. 

Anmeld Citér

1. januar 2020

Soonmom

Altså i min vuggestue. Gør vi sådan 

På potten inden efter vi har samling ca. 9. 30 

Hvis barnet ikke laver noget der spørger vi igen (ved at barnet får lov til at side på potten) ved 10 tiden

Altid på potten inden vi skal spise 10.45 og igen ved 11.30 tiden her får de ble på og gøres klar til lur 

Og igen på potten efter lur. Har barnet lavet i blen. Spørger vi igen efter 1 time 

Mit råd til jer vil være at ha faste tider på at komme på potten. Og tænke over hvornår de laver lort. De fleste i vuggestue er det ved ca 11.30 også arbejder vi ud fra det. For barnet kommer til at opleve at det kan godt og det hele er fint og andkendelse med mere. 

Jeg troede faktisk ikke at man måtte bruge potte i vuggestue af hygiejniske årsager?

Jeg har aldrig været i en vuggestue, hvor vi har brugt potte, de er alle kommet op toilet (og igen er rytmen en del forskelligt alt efter stedet) 

Anmeld Citér

1. januar 2020

fehår

Soonmom skriver:

Jeg troede faktisk ikke at man måtte bruge potte i vuggestue af hygiejniske årsager?

Jeg har aldrig været i en vuggestue, hvor vi har brugt potte, de er alle kommet op toilet (og igen er rytmen en del forskelligt alt efter stedet) 

Min datter fik valget mellem potte og toilet i vuggestuen, så der har de også potter 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.