Han er vant til, at vi bestemmer - men ikke så meget i puttesituationer, som altid har været vores svage punkt. Altså vi har altid puttet, når vi besluttede os for det og vi har stort set brugt samme ritual - det har vi bestemt, men han har lidt kunnet koste rundt med os; bestemt hvor mange og hvilke sange osv. Det skyldes dels, at han har en lillebror, som det sidste års tid har sovet i et tilstødende rum, når den store puttes og som derfor vækkes, hvis han skriger over ikke at få flere sange. 
Han er desuden i selvstændighedsalderen, som det jo hedder, så han prøver gerne grænser uafbrudt. Også her.
Jeg "fanger" ham (han springer vildt hurtigt ud af sin egen seng) og lægger ham tilbage i hans egen... de første gange brugte jeg de samme ord "godnat, nu skal du hvile dig" og jeg gentog mig selv og var meget neutral. Jeg foretrak øjenkontakt, når jeg lige lagde ham og kom dynen på ham.
Desværre blev jeg sur, fordi han bare sprang afsted igen og igen, mens han grinede. Jeg kender ham jo godt og jeg ved, at han griner, fordi han bliver usikker og ikke ved, hvor han har mig.
Jeg må lade være med at blive sur - han falder heller ikke i søvn, hvis jeg er det, for så er han jo utryg.
Jeg må prøve at snakke med ham om det - han forstår godt konceptet i en aftale og husker altid, hvis jeg har lovet noget, men han kan ikke selv overholde noget som helst. Det er han for lille til endnu. Så jeg kan godt fortælle ham, at han skal blive liggende, men han vil næppe kunne gøre det i situationen.
Men jeg har faktisk ikke taget en snak med ham om det - det må jeg prøve...
Anmeld
Citér