Vores katte kan ikke enes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Vi har en kat på 5 år og i efteråret fik vi en killing. Den gamle kat har altid været meget ude, meget egenrådig men stadig så kælen at den kunne finde på at hoppe i sengen hvis vores barn ikke sov der. 

Efter vi fik den nye kat, har den gamle nærmest boet udenfor og i vores bryggers. Hver gang (som er flere gange dagligt, for det meste) den kommer ind knurer den ad den nye og de kommer også til op og slås en gang i mellem. I løbet af de sidste 3 mdr har den bidt min mand og tre bedste forældre. De to har dem måtte faktisk få stivkrampe vac. Efterfølgende. Vi skal efterhånden være lidt påpasselig overfor den, dog har den aldrig gjort mig noget og vores barn er heldigvis klar over at hun ikke kan kæle med den på samme måde som den nye kat - de er bedste venner.. 

Vi har talt om, om den skal aflives eller vi skal prøve at finde et stille hjem til den. Jeg synes bare det er så drastisk at aflive den - vi har jo forpligtet os til den og den er jo ikke syg. Samtidigt tænker jeg, at det vil blive svært at finde et nyt hjem til den. Men det duer heller ikke at den skal bo udenfor nærmest og hvad hvis den en dag bider barnet. 

Jeg fortryder faktisk at vi fik den nye kat, for det var ikke for den gamles bedste. Men det kan vi ikke lave om nu. Vores barn og den nye kat er bedste venner og det ville være mere hårdt for familien at miste den. 

Hvad skal jeg stille op 

Prøv feliway det virkede for os herhjemme, den ældre kat fik et lille fint tørklæde på, hvorpå vi havde sprøjtet feliway. Derudover havde vi købt en til at sætte i stikkontakten, som spredte det ud hvor de var. Vi holdte også den gamle inde i en lille uges tid, og sørgede for at når vi havde nusset den ene af dem, nussede vi den anden i hovedet, derved vænner de sig til hinandens dufte. Men jeg vil også gerne oplyse dig, at en kat kan ændrer karakter hvis den er syg, det kan evt. være et tilfælde at det bare er sket nu hvor i har fået den nye kat. Jeg ville nok også lige få den undersøgt og så afprøve det feliway. Det virkede for os og de er nu bedste venner.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2019

Nomnom

Profilbillede for Nomnom

Jeg tænker også at killingen er nemmere at omplacere end jeres ældre kat. Men det er da en rigtig svær situation.

Da jeg flyttede hjemmefra anskaffede jeg mig en hunkat. Hun var rolig og virkede tilfreds for at være hos mig. Efter et par år anskaffede jeg mig endnu en killing. Set i bagklogskabens lys, var det ikke det rigtige valg, men jeg havde en idé om at de kunne blive venner. Det blev de aldrig. Min ældste kat gjorde også alt for at holde sig væk fra den mindste. Hun forandrede sig og var ikke nussesyg mere. Da den mindste killing efter et par år blev syg og måtte aflives, blomstrede min ældste kat op igen. Da jeg kom hjem fra dyrlægen efter aflivningen, helt ødelagt fordi jeg var så ked af det, kom min ældste kat mig listende i møde. Den kiggede ind i den tomme transportkasse og så forvandlede dens adfærd sig med det samme tilbage til den kat, den havde været før jeg anskaffede mig kat nr. 2. Det var så mærkelig en oplevelse. Men også et bevis på, at jeg skulle havde reageret langt tidligere med at få den nye kat afsat, fremfor at beholde den og lade mig forelske i den. For det gør man jo og så er det så svært at stå i.

Held og lykke med hvad end I vælger er den rette løsning for jer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.