social situation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.068 visninger
5 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. december 2019

Anonym trådstarter

Lidt om min baggrund jeg en kvinde på 32 år som   er ud af en søskendeflok på 5 4 piger og 1 dreng hvor 2 af pigerne er tvillinger jeg er den ene. Aldersforskel mellem mig og de andre 3 søskende er 8 6 og 2 år jeg født med et handicap som går udover min bevægelighed men klar mig fint på trods af den medfødt handicap. Jeg har hele min barndom blev behandle som en der ikke kunne noget virke betyder jeg i dag kampe med at blev Respekteret både af mine forældre og mine søskende som et selvstændig mennske som har ret til af bestemt selv.

Det påvirker mig i forhold til andre mennsker jeg har nogle super gode og søde venner alligevel har jeg svært ved af få sigt noget når jeg er sammen med den om det er hver for sig eller sammen lige er lige som om jeg ikke kan få sigt det jeg genre vil selvom jeg altid prøve at forberede hvad jeg vil sige hjemmefra det kan eks værre at jeg skal vil spøger indtil noget   vedkommen har skrive i en besked som jeg mener er bedre at spøger indtil ansigt til ansigt men jeg får det ikke gjort fordi jeg blev så nervøs   og bange for at værre forkendt at jeg ikke kan får et ord ud af min mund

Jeg vil genre tag hånd om min udfordring så jeg søger råd til hvordan jeg kan slippe min nervøsitet så jeg kan slip mere af når jeg er social ?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Lidt om min baggrund jeg en kvinde på 32 år som   er ud af en søskendeflok på 5 4 piger og 1 dreng hvor 2 af pigerne er tvillinger jeg er den ene. Aldersforskel mellem mig og de andre 3 søskende er 8 6 og 2 år jeg født med et handicap som går udover min bevægelighed men klar mig fint på trods af den medfødt handicap. Jeg har hele min barndom blev behandle som en der ikke kunne noget virke betyder jeg i dag kampe med at blev Respekteret både af mine forældre og mine søskende som et selvstændig mennske som har ret til af bestemt selv.

Det påvirker mig i forhold til andre mennsker jeg har nogle super gode og søde venner alligevel har jeg svært ved af få sigt noget når jeg er sammen med den om det er hver for sig eller sammen lige er lige som om jeg ikke kan få sigt det jeg genre vil selvom jeg altid prøve at forberede hvad jeg vil sige hjemmefra det kan eks værre at jeg skal vil spøger indtil noget   vedkommen har skrive i en besked som jeg mener er bedre at spøger indtil ansigt til ansigt men jeg får det ikke gjort fordi jeg blev så nervøs   og bange for at værre forkendt at jeg ikke kan får et ord ud af min mund

Jeg vil genre tag hånd om min udfordring så jeg søger råd til hvordan jeg kan slippe min nervøsitet så jeg kan slip mere af når jeg er social ?  

Tag en snak med din læge om evt at blive udredt for personlighedsforstyrrelse.

Anmeld Citér

22. december 2019

MinC

Anonym skriver:

Hvorfor i alverden skriver du dog det??

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hvor i trådstarters indlæg føler du det nødvendigt at råde til udredning om personlighedsforstyrrelse? 

Jeg ser slet ikke trådstarter som personlighedsforstyrret. Hun har brug for nogle redskaber til at bryde med fortiden, så hun ikke skal betragtes som “svag” af hendes familie. 

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym

MinC skriver:

Hvorfor i alverden skriver du dog det??

Det er ikke helt normal nervøsitet eller generthed, som vi andre kan opleve, når vi færdes blandt nye mennesker, det er en abnormal reaktion i et normalt trygt miljø.

Jeg læser det lidt, som om mit svar skal læses som en fornærmelse, der er det jo så ikle. Beskrivelsen og de livsvilkår, som trådstarter har, kan muligvis give grundlag for, at der kan være tale om en forstyrrelse eller afvigelse, men det skal man naturligvis udrede, før man kan konkludere dette. Hvis man får stillet en diagnose, er der kvalificeret hjælp at hente til at hjælpe sig selv ud af problemstillingerne.

Anmeld Citér

22. december 2019

FruTMA

Jeg har svært ved at give dig et konkret råd. Jeg har selv haft problemer problemer med at blive set på som voksen, både af mine forældre og mine noget ældre søskende. Faktisk tror jeg først det gik op for dem, at jeg var blevet voksen, da jeg var i midten af tyverne... Men jeg er stadig deres lillesøster, og jeg er stadig barn af mine forældre, det er svært at gøre noget ved, selv hvis man kan tale for sin sag.

(jeg er ikke handicapet, så mit skyldes udelukkende, at jeg er yngre, og tænker, det måske også mest er der dit ligger, men det kan jeg selvfølgelig ikke vide)

Det der har hjulpet mig har været at snakke med henholdsvis psykolog og coach, samt med min læge. Men det er altså lidt tilfældigt, om man finder en der er god, uanset om det er psykolog eller læge. Så ikke giv op, ved den første der ikke er til at snakke med!

Noget af det man skal lære, er at man ikke skal lade sit liv diktere af andres meninger. Det kan være rigtigt svært ikke at blive påvirket af, hvordan familie og venner mener ens liv bør være. Jeg føler tit, jeg skal forsvare mine valg, men det er blevet bedre med alderen og lidt afstand.

Du kan gennem samtaler med en af de ovennævnte få talt konkrete situationer igennem, og se på dem med nye øjne, og hvordan du kunne have handlet og ikke mindst tænkt anderledes. For mig gjorde det en kæmpe forskel, selvom jeg stadig synes det er svært.

Alt det der sociale samvær, hvor man skal passe på ikke at træde nogen over tæerne og samtidig ikke selv blive trampet på er lidt af en hårfin balance. Personligt finder jeg det meget udmattende, så jeg sørger for at være godt udhvilet inden jeg skal ses med folk. Og på længere besøg sørger jeg for at trække mig og lade lidt op.

Du kan finde nogle værktøjer til hvordan man håndterer det sociale her: https://adhd.dk/mestringsbanken/sociale-situationer/

(min læge tror jeg muligvis har ADD, derfor jeg har fået linket )

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.