3-årig vil bruge ble igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

563 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. november 2019

PJL

Profilbillede for PJL

Hej

Vores datter blev 3 år i august. Inden det har hun i det meste af et år give udtryk for hvornår hun skulle tisse og lave stort, og har også kunne holde sig, hvis hun fx ikke havde ble på. I sommers tissede hun meget på toilet/potte og gik til tider (på egen opfordring) uden ble, men fik den på når hun skulle lave stort, fordi hun ikke ville det på toilettet. Her for en måned eller to siden lavede hun på toilettet og var meget glad og stolt. Derved smed hun også bleen helt om dagen.

Nu er vi bare endt i sådan en træls ting med, at hun drypper i underbukserne og fortæller os det, men hun nægter både at tisse færdig eller få skiftet underbukser. Ofte siger hun, at hun vil have ble på igen og at hun er en baby. Det her sker kun nogle dage. Andre dage så er der ingenting, men kan mærke at det begynder at ske mere og mere ofte. Hun har aldrig “rigtige” uheld. Det har hun haft 1 gang siden hun smed bleen. Det er kun nogle enkelte dryp og hun siger også ofte inden at hun skal tisse, men så med det samme bagefter siger hun “nej jeg skal ikke tisse”. Synes det er træls hvis det her skal til at blive en træls ting, for det tænker jeg heller ikke der kommer noget godt ud af. Derudover har vi også udfordringer med at få hende til at vaske hænder. Der skal altid være en diskussion omkring det, selvom hun ender med at gøre det. Vi prøver at være meget rolige og ikke sure, men synes det er træls at skulle bruge så meget tid og kræfter på og det er synd for hende, at hun ikke helt kan give udtryk for hvad der lige sker.

Hvad tænker I, vi skal gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2019

fehår

Profilbillede for fehår

Har I spurgt, hvorfor hun gerne vil have ble på igen og være en baby? 

Anmeld Citér

27. november 2019

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Jeg ville ikke gøre det store nummer ud af det, bare sige at hun er stor nu, så hun skal gå på toilettet 

Min dreng siger også en gang i mellem at han skal tisse, men bagefter at han ikke skal (jeg ved så at han skal når han en gang har sagt det og siger at han skal gå på toilettet og han så kan lege igen bagefter, mange gange også at jeg passer på hans legetøj så lillebror ikke tager der imens).

Jeg ville aldrig give ble på igen, hvis det er det du er ude i  

Anmeld Citér

27. november 2019

PJL

Profilbillede for PJL
fehår skriver:

Har I spurgt, hvorfor hun gerne vil have ble på igen og være en baby? 

Ja og det kan hun ikke svare på. Hun siger bare hun gerne vil tisse i bleen, og være en baby. Der er heller ikke sket noget som vi lige kan tænke gør, at hun siger det.

Anmeld Citér

27. november 2019

PJL

Profilbillede for PJL
Soonmom skriver:

Jeg ville ikke gøre det store nummer ud af det, bare sige at hun er stor nu, så hun skal gå på toilettet 

Min dreng siger også en gang i mellem at han skal tisse, men bagefter at han ikke skal (jeg ved så at han skal når han en gang har sagt det og siger at han skal gå på toilettet og han så kan lege igen bagefter, mange gange også at jeg passer på hans legetøj så lillebror ikke tager der imens).

Jeg ville aldrig give ble på igen, hvis det er det du er ude i  

Vi prøver heller ikke at gøre et stort nummer ud af det. Hvis hun siger at hun skal tisse, og så derefter at det skal hun ikke, så plejer vi bare at sige “okay”, for så går hun de fleste gange selv op og tisset alligevel, modsat hvis vi begynder at sige hun skal. Enkelte gange har vi fået hende til at gå på toilettet, men hun er så god til at holde sig, at selv når hun sidder der, så tisser hun ikke, selvom hun lige har tisset lidt i underbukserne.

Vi tænker ikke hun skal have ble på igen, men er bare træt af den her diskussion vi ofte har og at det bliver en træls ting for os og hende. Jeg kan bare ikke finde ud af hvad der ligger bag og hvorfor hun gør sådan.

Anmeld Citér

27. november 2019

Anonym

Det er en periode. Vores pige blev blefri kort før 3 og helt uden problemer. Eftet et par mdr gik hun ligesom lidt tilbage i udviklingen i en måned tid (eller to?) Og lige som jeg var klar til at rive mit hår ud i gustration, vendte det igen.

Og sådan har det for øvrigt været flere gange med forskellige ting -da hun lærte at spise selv, tage tøj på selv, tage tøj af selv osv. Hver gang hun har lært noget nyt går det super, fulgt af en periode hvor det er lidt svært. Jeg tolker det som at hun lige har brug for at se om vi stadig er der for hende og om vi stadig godt vil hjælpe hende selvom hun godt kan selv. Al irritation og slet skjult irritation har udsløst at det blev værre. Så ro ro ro på 

For øvrigt kan børneorm vandre fra numsen om til tissekonen og give problemer med vandladningen -så måske lige tjek om der er nogen i omgangskredsen der har det?

Anmeld Citér

27. november 2019

PJL

Profilbillede for PJL
Anonym skriver:

Det er en periode. Vores pige blev blefri kort før 3 og helt uden problemer. Eftet et par mdr gik hun ligesom lidt tilbage i udviklingen i en måned tid (eller to?) Og lige som jeg var klar til at rive mit hår ud i gustration, vendte det igen.

Og sådan har det for øvrigt været flere gange med forskellige ting -da hun lærte at spise selv, tage tøj på selv, tage tøj af selv osv. Hver gang hun har lært noget nyt går det super, fulgt af en periode hvor det er lidt svært. Jeg tolker det som at hun lige har brug for at se om vi stadig er der for hende og om vi stadig godt vil hjælpe hende selvom hun godt kan selv. Al irritation og slet skjult irritation har udsløst at det blev værre. Så ro ro ro på 

For øvrigt kan børneorm vandre fra numsen om til tissekonen og give problemer med vandladningen -så måske lige tjek om der er nogen i omgangskredsen der har det?

Tak for dit indlæg - det gav mig mere ro på. Så må vi holde ud, for føler da godt nok jeg er ved at blive idiot af det her hver dag. Men ja, alt er jo en fase 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.