Vil pludselig ikke lave stort på potten og toilett

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

639 visninger
10 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. november 2019

Anonym trådstarter

Jeg har brug for lidt råd. Vores datter på næsten 3 år har været blefri i en måned men efter en episode i tirsdags hvor hun i vuggestuen havde lavet stort i bukserne to gange har hun ikke villet lave det på hverken toilet eller potte. Hun nægter totalt selvom hun tripper og siger hun skal lave adder. Med det samme vi når toilettet vil hun ikke. Vi har en fonemmelse af at episoden i tirsdags har haft en negativ effekt. Vi har prøvet at ville belønne hvis hun kommer af med noget men hun vil stadig ikke. Har i nogle råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2019

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Her hjalp belønning. .. og jeg insisterede faktisk. Jeg sagde “jeg kan se st du skal på toalettet så nu bliver vi her, og jeg skal nok passe på dig”. Så sørger vi for at det ikke kommer i bukserne.

Siger hun selv adder eller er det det i kalder det..? Grunden til at jeg spørger er at det at have afføring jo er helt naturligt og ikke adder eller ulækkert. Man skal selvfølgelig ikke komme det i håret - men det skal jo helst ikke ses som noget ulækkert. Blot et indspark

Anmeld Citér

23. november 2019

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Her hjalp belønning. .. og jeg insisterede faktisk. Jeg sagde “jeg kan se st du skal på toalettet så nu bliver vi her, og jeg skal nok passe på dig”. Så sørger vi for at det ikke kommer i bukserne.

Siger hun selv adder eller er det det i kalder det..? Grunden til at jeg spørger er at det at have afføring jo er helt naturligt og ikke adder eller ulækkert. Man skal selvfølgelig ikke komme det i håret - men det skal jo helst ikke ses som noget ulækkert. Blot et indspark

Det er bare hendes ord for det. Vi prøver med belønning og ihærdighed men hun bliver så ked af det til sidst og vi vil ikke presse for meget. Jeg er ved at godt frustreret. Det løber næsten ud selv fordi hun ikke kan holde det tilbage og alligevel siger hun “jeg gider ikke lave adder”

Anmeld Citér

23. november 2019

Tjullehej

Det er bare hendes ord for det. Vi prøver med belønning og ihærdighed men hun bliver så ked af det til sidst og vi vil ikke presse for meget. Jeg er ved at godt frustreret. Det løber næsten ud selv fordi hun ikke kan holde det tilbage og alligevel siger hun “jeg gider ikke lave adder”

Hvad med at tage bukser af og så sætte potten fremme. Hun begynder vel næppe at lave stort på gulvet. 
I kan også give ble på. Jeg kender faktisk flere der har fået ble på i en periode for at lave stort. En fase der går over. Dvs bleen kommer på når I kan se det er oppe over. 

Hun ender jo næsten med forstoppelse hvis hum forsøger at holde sig.

Anmeld Citér

23. november 2019

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Hvad med at tage bukser af og så sætte potten fremme. Hun begynder vel næppe at lave stort på gulvet. 
I kan også give ble på. Jeg kender faktisk flere der har fået ble på i en periode for at lave stort. En fase der går over. Dvs bleen kommer på når I kan se det er oppe over. 

Hun ender jo næsten med forstoppelse hvis hum forsøger at holde sig.

Det er lige nøjagtig det vi gør og så står hun og tripper helt vildt og vi siger vi kan se hun skal lave adder, og så hænger det pludselig imellem ballerne. Jeg kunne virkelig bare godt tænke mig en succes oplevelse for det er tydligt at der i tirsdags er sket noget der har tricket hende så hun ikke vil gøre det mere.

Anmeld Citér

24. november 2019

skrubtus

Profilbillede for skrubtus

Du kan også gøre som vi gør her. Læg et par stykker køkkenruller på gulvet. Lad hende sidde på hug, en behagelig stilling for børn, stille og roligt får hun lavet både nr. 1 og 2.

Anmeld Citér

24. november 2019

Anonym trådstarter

skrubtus skriver:

Du kan også gøre som vi gør her. Læg et par stykker køkkenruller på gulvet. Lad hende sidde på hug, en behagelig stilling for børn, stille og roligt får hun lavet både nr. 1 og 2.

Hun vil bare på ingen måde. Vi har i dag givet hende ble på men vil stadig ikke selvom hun står og tripper for det.

Anmeld Citér

24. november 2019

kamikaze

Profilbillede for kamikaze

Vores pige fik også svært ved det lidt før hun blev 3 år, og vi har kæmpet med forstoppelse og mange uheld i 2 år. Har dog de sidste par måneder haft meget stor succes efter at have sænket kravene og indført belønning. I stedet for at belønne en dag uden uheld, har vi belønnet at hun undgår uheld herhjemme, at hun laver stort, at hun siger til hvis.hun har uheld, at hun prøver selv om der ikke kommer noget -- altså ikke det hele på en gang, men en aftale som vi ændrer over tid. Det har virkelig haft en god effekt. Det vigtige tror jeg har været at anerkende at det er svært, og at bygge hendes selvtillid op gennem at synliggøre at det er dele af det som hun godt kan.

Men jeg ved ikke om det fungerer for et meget yngre barn?

Anmeld Citér

24. november 2019

Pikku Myy

Profilbillede for Pikku Myy
Jeg skriver hvad jeg laver lige nu...

Det kan være rigtig godt for hende at opleve at det at lave lort er noget helt udramatisk som alle gør. At det hverken er ulækkert eller skammeligt. Et meget simpelt trin kunne være at lade hende være med på badeværelset når I laver lort.

Og så er det altså nok ret vigtigt at I er opmærksomme på at bruge et neutralt ord om afføring. "Adder" er meget negativt ladet.

Det er to af de råd vi fik fra børneafdelingen da vi var deromkring med "viljestyret" forstoppelse. Måske kan de bruges her

Anmeld Citér

24. november 2019

Tjullehej

Det kan være rigtig godt for hende at opleve at det at lave lort er noget helt udramatisk som alle gør. At det hverken er ulækkert eller skammeligt. Et meget simpelt trin kunne være at lade hende være med på badeværelset når I laver lort.

Og så er det altså nok ret vigtigt at I er opmærksomme på at bruge et neutralt ord om afføring. "Adder" er meget negativt ladet.

Det er to af de råd vi fik fra børneafdelingen da vi var deromkring med "viljestyret" forstoppelse. Måske kan de bruges her

Gode råd ... 

det er hende selv der bruger ordet adder. Til TS : jeg ville rette hende når hun bruger det ord ret konsekvent. Sig  “nu skal du lave stort eller bummelum eller hvad det nu skal hedde - det hedder ikke adder”.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.