Man får jo ikke “bare” en friplads. Man får en friplads når ens husstandsindkomst er tilstrækkeligt lav - og trods indkomstgraduering er egenbetaling ulighedsskabende, fordi der altid vil findes en mellemgruppe (i dette tilfælde de familier hvor mor og far tjener fx 23.000 kr.), for hvem øget egenbetaling vil være en byrde.
Egenbetaling ændrer heller ikke på, at problemerne på om rådet er skabt igennem årelange nedskæringer - blandt andet brugt på skattelettelser.
Og at normeringen skulle hedde 1:5 i private institutioner er ganske enkelt en myte. Private institutioner har kun marginalt bedre normeringer (og mange har ikke) end kommunale - og det skyldes blandt andet, at de har øget mulighed for at kræve at forældrene hjælper med vedligeholdelse, rengøring, madlavning, mv. (altså en skjult egenbetaling der giver luft i budgettet til fx personale = også ulighedsskabende).
At skyde skylden på dårlig ledelse eller dovne medarbejdere er altid en nem måde at afspore kritik at dårlige vilkår i den offentlige sektor. Men når voksne systematisk sættes til at overvåge op med 20 børn af gangen landet over, har det ikke noget med ledelse at gøre. Man kan ikke lede medarbejdere som ikke findes og man kan ikke budgettere sig ud af en økonomi, som ikke eksisterer.
Minimumsnormeringer er en bundprop, som kan være med til at sikre alle de andre nødvendige ting: pædagogisk faglighed, kvalificeret ledelse, sund arbejdskultur, osv.
Jeg skylder ikke skylden på nogen-
Jeg skriver det kunne være fint hvis der blev kigget å hvad pengene går til - da det tydeligt ikke er ansatte.
Og vil gerne have du viser mig hvor jeg har skrevet noget om dovne medarbejdere?
Og kan så fortælle dig at i vores Inst er det IKKE en myte som du så pænt skriver det...
Det er facts
Og derudover er der privat rengøringselskab ind over Og det ved jeg med sikkerhed da jeg varetager den opgave 
Vores køkkendame er ansat på lige vilkår som alle andre steder . Og altså ikke en tilfældig mor/far der lige træder til .
I vores private inst er der 2 pædagoger og en medhjælper til en stue med 15 børnehavebørn .
Vi har prøvet det offentlige,og igennem mange år- og har kun set forværringer der koster dygtige medarbejdere der ikke kan mere
Pædagoer der knkker med stress, studerende der indgår i nomeneringen - vikarer der spares væk så jeg fx har hentet børn med 30 børn på legepladsen med 1 voksen.
Folk flygter med deres børn til det private,fordi man er bange for ens barns sikkerhed ,når der ikke er personale nok .
Kunne godt tænke mig at vide ,hvorfor du føler trang til at antyde at jeg skulle lyve?
Tydeligt du føler dig meget ramt af en eller anden årsag ....
Jeg vil gerne debattere med dig,men ikke på et plan hvor du anfægter mine ords sandhed- det er dårlig debatstil ,og gavner ikke ngoet som helst.