Protestmarch for danmarks børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2019

ErDuHerIkkeSnart

Carina:-) skriver:

Nu bliver det i forvejen udregnet via indtægt - så dem der ikke har råd vil vel bare få friplads ?

Vi betaler 2500  for en privat inst inkl økologisk varm mad .

Jeg undre mig til gengæld over at vores private kan klare en normenering der hedder 5 bh børn pr voksen - og at 2/3 dele er uddannede pædagoger 

Noget vores tidl selvejet/kommunale inst på ingen måder kunne præstere .

Tænker det kunne være sundt at kigge på hvad pengene går til ....

Man får jo ikke “bare” en friplads. Man får en friplads når ens husstandsindkomst er tilstrækkeligt lav - og trods indkomstgraduering er egenbetaling ulighedsskabende, fordi der altid vil findes en mellemgruppe (i dette tilfælde de familier hvor mor og far tjener fx 23.000 kr.), for hvem øget egenbetaling vil være en byrde.

Egenbetaling ændrer heller ikke på, at problemerne på om rådet er skabt igennem årelange nedskæringer - blandt andet brugt på skattelettelser.

Og at normeringen skulle hedde 1:5 i private institutioner er ganske enkelt en myte. Private institutioner har kun marginalt bedre normeringer (og mange har ikke) end kommunale - og det skyldes blandt andet, at de har øget mulighed for at kræve at forældrene hjælper med vedligeholdelse, rengøring, madlavning, mv. (altså en skjult egenbetaling der giver luft i budgettet til fx personale = også ulighedsskabende).

At skyde skylden på dårlig ledelse eller dovne medarbejdere er altid en nem måde at afspore kritik at dårlige vilkår i den offentlige sektor. Men når voksne systematisk sættes til at overvåge op med 20 børn af gangen landet over, har det ikke noget med ledelse at gøre. Man kan ikke lede medarbejdere som ikke findes og man kan ikke budgettere sig ud af en økonomi, som ikke eksisterer.

Minimumsnormeringer er en bundprop, som kan være med til at sikre alle de andre nødvendige ting: pædagogisk faglighed, kvalificeret ledelse, sund arbejdskultur, osv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2019

Carina:-)

Man får jo ikke “bare” en friplads. Man får en friplads når ens husstandsindkomst er tilstrækkeligt lav - og trods indkomstgraduering er egenbetaling ulighedsskabende, fordi der altid vil findes en mellemgruppe (i dette tilfælde de familier hvor mor og far tjener fx 23.000 kr.), for hvem øget egenbetaling vil være en byrde.

Egenbetaling ændrer heller ikke på, at problemerne på om rådet er skabt igennem årelange nedskæringer - blandt andet brugt på skattelettelser.

Og at normeringen skulle hedde 1:5 i private institutioner er ganske enkelt en myte. Private institutioner har kun marginalt bedre normeringer (og mange har ikke) end kommunale - og det skyldes blandt andet, at de har øget mulighed for at kræve at forældrene hjælper med vedligeholdelse, rengøring, madlavning, mv. (altså en skjult egenbetaling der giver luft i budgettet til fx personale = også ulighedsskabende).

At skyde skylden på dårlig ledelse eller dovne medarbejdere er altid en nem måde at afspore kritik at dårlige vilkår i den offentlige sektor. Men når voksne systematisk sættes til at overvåge op med 20 børn af gangen landet over, har det ikke noget med ledelse at gøre. Man kan ikke lede medarbejdere som ikke findes og man kan ikke budgettere sig ud af en økonomi, som ikke eksisterer.

Minimumsnormeringer er en bundprop, som kan være med til at sikre alle de andre nødvendige ting: pædagogisk faglighed, kvalificeret ledelse, sund arbejdskultur, osv.

Jeg skylder ikke skylden på nogen-

Jeg skriver det kunne være fint hvis der blev kigget å hvad pengene går til - da det tydeligt ikke er ansatte. 

Og vil gerne have du viser mig hvor jeg har skrevet noget om dovne medarbejdere? 

Og kan så fortælle dig at i vores Inst er det IKKE en myte  som du så pænt skriver det...

Det er facts 

Og derudover er der privat rengøringselskab ind over  Og det ved jeg med sikkerhed da jeg varetager den opgave 

Vores køkkendame er ansat på lige vilkår som alle andre steder . Og altså ikke en tilfældig mor/far der lige træder til . 

I vores private inst er der 2 pædagoger og en medhjælper til en stue med 15 børnehavebørn . 

Vi har prøvet det offentlige,og igennem mange år- og har kun set forværringer der koster dygtige medarbejdere der ikke kan mere 

Pædagoer der knkker med stress, studerende der indgår i nomeneringen - vikarer der spares væk så jeg fx har hentet børn med 30 børn på legepladsen med 1 voksen. 

Folk flygter med deres børn til det private,fordi man er bange for ens barns sikkerhed ,når der ikke er personale nok . 

Kunne godt tænke mig at vide ,hvorfor du føler trang til at antyde at jeg skulle lyve?

Tydeligt du føler dig meget ramt af en eller anden årsag ....

Jeg vil gerne debattere med dig,men ikke på et plan hvor du anfægter mine ords sandhed- det er dårlig debatstil ,og gavner ikke ngoet som helst. 

Anmeld Citér

17. november 2019

Janey

Profilbillede for Janey
SDD skriver:

Nu står jeg i den situation at jeg skal til begravelse på fredag, i den forbindelse kan jeg ikke tage min datter med. Jeg støtter selvfølgelig kampen, men lige den dag har jeg brug for pasning. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Kan jeg virkelig risikere at børnehaven lukker? 

Der bliver ingen lukkede institutioner. Arrangørerne håber, at der er mange, der vil holde deres børn hjemme og skabe tomme institutioner, men institutionerne holder ikke selv lukket. 

Vi holder fri onsdag for at kunne holde have børnehaven på besøg til sønnens fødselsdag, så vi har ikke mulighed for at holde en feriedag mere på fredag med så kort varsel, så begge vores kommer også i institution på fredag, og hvis det bliver som ved andre demonstrationsdage, så vil 95% af deres kammerater også være der. Folk kan ikke bare holde fri med så kort varsel. 

Anmeld Citér

17. november 2019

ErDuHerIkkeSnart

Carina:-) skriver:

Jeg skylder ikke skylden på nogen-

Jeg skriver det kunne være fint hvis der blev kigget å hvad pengene går til - da det tydeligt ikke er ansatte. 

Og vil gerne have du viser mig hvor jeg har skrevet noget om dovne medarbejdere? 

Og kan så fortælle dig at i vores Inst er det IKKE en myte  som du så pænt skriver det...

Det er facts 

Og derudover er der privat rengøringselskab ind over  Og det ved jeg med sikkerhed da jeg varetager den opgave 

Vores køkkendame er ansat på lige vilkår som alle andre steder . Og altså ikke en tilfældig mor/far der lige træder til . 

I vores private inst er der 2 pædagoger og en medhjælper til en stue med 15 børnehavebørn . 

Vi har prøvet det offentlige,og igennem mange år- og har kun set forværringer der koster dygtige medarbejdere der ikke kan mere 

Pædagoer der knkker med stress, studerende der indgår i nomeneringen - vikarer der spares væk så jeg fx har hentet børn med 30 børn på legepladsen med 1 voksen. 

Folk flygter med deres børn til det private,fordi man er bange for ens barns sikkerhed ,når der ikke er personale nok . 

Kunne godt tænke mig at vide ,hvorfor du føler trang til at antyde at jeg skulle lyve?

Tydeligt du føler dig meget ramt af en eller anden årsag ....

Jeg vil gerne debattere med dig,men ikke på et plan hvor du anfægter mine ords sandhed- det er dårlig debatstil ,og gavner ikke ngoet som helst. 

Jeg tror du misforstår mig. Jeg var ikke ude på at antyde, at du løj, det tror bestemt ikke. Mit forsøg gik ud på at forklare, at du tog fejl - at det er en myte at der pr. definition er bedre normeringer i det private (landsgennemsnittet ændres jo ikke af, at det tilsyneladende er fint hos jer). I øvrigt har jeres institution jo ikke en normering på 1:5 ud fra det du beskriver - langt fra endda - med mindre alle tre personaler arbejder fuldtid og der kun er åbent fra 8.30-16.00.

Med hensyn til ledelse/dovent personale-diskussionen (jeg læste godt, at du kun skrev om førstnævnte, så det var måske fjollet at jeg slog dem sammen) var det egentlig blot et forsøg på at understrege, at begge disse er “klassiske” undvigelsensmanøvre i diskussioner af manglende offentlige ressourcer. Og at det er med til at fjerne fokus fra problemet: At man systematisk har spinket og sparret ressourcerne væk, således at forholdene nu er uholdbare for både børn og voksne. At man ikke vil forsøge at rette op på et dokumenteret problem (manglende hænder), ved at henvise til et andet muligt problem (dårlig ledelse) er jo egentlig lidt ulogisk?

Pointen omkring de private institutioners mere lempelige rammer gik heller ikke på din specifikke case, men på at privatisering generelt åbner op for (muligheden for) at forældre bidrager endnu mere - fx igennem arbejde for institutionen, madordninger (hos os kommer man fx med mad og frugt) - og andre former for “merbetaling”. Og at dette (også) medvirker til øget ulighed.

Men ja - det er et hårdt presset område. Tilmed er af de vigtigste kerneområder i vores velfærdsstat. Grundstenen for store dele af vores samfundsmodel. Og det står skidt til. DERFOR glæder jeg mig enormt meget til de nationale protester på fredag 

Anmeld Citér

17. november 2019

ErDuHerIkkeSnart

Janey skriver:

Der bliver ingen lukkede institutioner. Arrangørerne håber, at der er mange, der vil holde deres børn hjemme og skabe tomme institutioner, men institutionerne holder ikke selv lukket. 

Vi holder fri onsdag for at kunne holde have børnehaven på besøg til sønnens fødselsdag, så vi har ikke mulighed for at holde en feriedag mere på fredag med så kort varsel, så begge vores kommer også i institution på fredag, og hvis det bliver som ved andre demonstrationsdage, så vil 95% af deres kammerater også være der. Folk kan ikke bare holde fri med så kort varsel. 

Den første institution har faktisk netop annonceret lukning igår  

Forælderbevægelsen har ikke tidligere holdt nationale demonstrationer på hverdage, så det er svært at vide, hvor mange der bakker op ...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

17. november 2019

Janey

Profilbillede for Janey
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Den første institution har faktisk netop annonceret lukning igår  

Forælderbevægelsen har ikke tidligere holdt nationale demonstrationer på hverdage, så det er svært at vide, hvor mange der bakker op ...

Jeg synes der er en væsentlig forskel på, om der er lukket hele dagen eller "kun" fra kl 14. Vi kunne nok få det dækket ind, hvis vi kun skulle gå 1½ time før, men hvis det er en offentlig institution og ikke en privat, er jeg overrasket over, at de må lukke tidligt med så kort varsel.

Det ville være ok med os, da vi har mulighed for at flexe, så en af os ville bare møde kl 6 og så kunne nå hjem og hente børnene, men det må potentielt give nogle forældre store problemer, især hvor begge forældre arbejder efter faste vagtskemaer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.