Så- min datter har haft mange udfordringer igennem livet. Både fysisk og psykisk. Hun er nu 4 år og trives godt i børnehaven. Hun har en nyresygdom og problemer med det ene øje, og så er hun lidt udfordret motorisk.
Hun følges dog med sine jævnaldrende i børnehaven, og børnehaven finder hende alderssvarende på de fleste punkter. Der er Fys på så de og vi er ikke bekymret for denne del.
Børnelægen der har fulgt hende altid anbefalede ved sidste besøg at en skolepsykolog skulle teste hende inden skolestart for at vurdere om hun er klar eller ej. Først tænkte vi at det lød som en god ide, men nu er vi blevet i tvivl.
For hun følges jo fint med jævnaldrende, er god til at koncentrere sig og følger ifølge bh alderssvarende instrukser. Inter tyder på hun er mindre klar end de andre, og hendes motoriske udfordringer kommer ikke til at ændre sig da hun er født med lav tonus.
Så ny kan jeg mærke at jeg faktisk ikke har lyst til at få lavet testen- hun er ikke indstillet til den endnu, det er for nylig lægen anbefalede os at tage kontakt til PPR mhp at få den lavet.
Hun har været igennem så mange ting, og nu hun faktisk endelig fungerer og trives vil jeg gerne skåne hende for yderligere. Især fordi jeg er ret sikker på at testen ikke viser noget unormalt. Bh ville heller aldrig have foreslået denne test, for hun er ifølge dem slet ikke i den målgruppe.
Men så kan jeg bare mærke jeg bliver bekymret for hvad børnelægen tænker hvis man går i od deres anbefaling. Synes de så vi er dårlige forældre? Uforsvarlige?
Hvis de mistænkte hun havde et dybere problem og måske en diagnose havde vi selvfølgelig fulgt anbefalingen, men det er jo ikke tilfældet.
Hvad tænker i? Vil ikke stemples som en dårlig forælder fordi jeg ikke følger anbefalingen....
Anmeld
Citér