Anonym skriver:
Hej alle.
Jeg har en søn på 8år, går i 2. Klasse. Han har lidt problemer fagligt og vi har haft et møde på skolen hvor vi fik nogen redskaber og snakket om det hele. Han er ikke håbløst bagud, men han er perfektionist og bliver hurtigt vred/ked hvis ikke alt er rigtigt og pænt og han er bange for bare at prøve og ikke være bange for at lave fejl. Han fokuserer alt for meget på småting, frem for det vigtige. Fx bogstavernes størrelse og afstand i stedet for bare at få skrevet en masse. Og det er meget det samme i matematik.
Nu har jeg for anden gang oplevet ham sige højt "jeg er dum!!", Som han gentager igen og igen. Og jeg fik gravet frem, at det handler om at de andre kan svare på hvad 50+50 er (eksempel) bare uden videre, og det kan han ikke. Og det er sikkert rigtigt, men det betyder jo ikke at han er dum.
Hvordan hjælper jeg ham? Hvad siger man? Jeg er så bange for at gøre mere skade end gavn med mine ord! Jeg er virkelig på glatis og helt vildt ked af at mit barn har det sådan her.
Son en anden skriver: læs Sofie Münster. Hun er en del af et forskerfællesskab kaldet NOPA. Det lyder langhåret men det er det slet ikke. Hun er genial, anvisende, skriver nemt og gør det "nemmere" at gribe det her an med, hvordan vi får hældt selvtillid og selvværd i børnene.
Vi har - herhjemme - fx vildt meget fokus på processen. Man får ikke ros for "en flot tegning" men for fx at "øve sig i at tegne inden for stregerne". Vi øver, vi gør os umage og vi taler meget om at sige PYT. Inspireret af NOPA.
Jeg forstår godt, at du står midt i det og har brug for noget nu-og-her. Kast dig i krig med NOPA i aften, når der er ro. Og start ud stille og roligt med at ændre måden, I taler på.
Jeg er sikker på, du gør det godt og du hurtigt kan kan få opmuntrede ham
.
Vh.
Anmeld
Citér