Anonym skriver:
Jule nærmer sig så småt, og flere familiemedlemmer begynder at spørge ind til vores planer, men jeg er ærlig talt på bar bund.
Julen betyder en del for mig, og specielt efter at jeg er blevet mor, min mand er lidt “ligeglad” lg for ham er det bare en dag lidt ligesom alle andre.
Jeg er ud af en kernefamilie med mor, far og søskende. Min mand er enebarn af skilsmisseforældre, der godt kan være i rum sammen, men med medfølgende akavet stemning af samme grund. Hans mor er alene, hans far er gift igen.
Jeg har altid holdt jul med mine forældre, og han har holdt med mig de seneste år. Nu har vi fået et barn, og mine tanke er jo derfor at kører en form for turnus på hvor vi skiftevis holder hos dem hvert tredje år: altså - 1. Mormor/morfar 2. Farmor 3. Farfar (ikke nødvendigvis i den rækkefølge).
De sidste 3 gange har vi haft farmor med hos mine forældre da hun ellers sidder alene, men uden succes, hun dominerer, overtager, er uden situationsfornemmelse og generelt bare decideret uhøflig overfor resten af selskabet. Så det ser jeg helst at vi undgår.
Farfar presser ikke på for noget somhelst, men jeg føler tit at han bliver overset fordi han aldrig brokker sig, eller kræver noget somhelst. Og det synes jeg ærlig talt er synd.
Det store problem er også lidt, hvad fanden gør vi med farmor?
Hun er altid lidt i den der offerrolle, og de to år vi holder med hhv. Mine forældre og farfar kommer hun til at sidde alene, og det har jeg det SÅ dårligt med. Samtidig magter jeg ikke at en aften der betyder så meget for mig, skal være så anstrengt og øv, fordi hun ikke kan opfører sig normalt. Ellers havde det vitterligt ikke været et problem at have hende med, men flere af mine andre familiemedlemmer har frabedt sig hendes selskab, og det kan jo ikke være rigtigt at min familie skal splittes i julen, fordi de andre holder andetsteds for at undgå hende. Min mand har prøvet at bringe det på bane ad flere omgange, men hun er umulig at snakke med, og det giver jeg ham faktisk ret i.
Hvordan kringler i julen?
Kunne godt bruge nogle input, og høre lidt om de overvejelser i har gjort jer omkring jeres “turnus” . Det er vores første jul med barn, så det er først nu disse refleksioner har meldt deres ankomst.
Jeg synes virkelig det er et puslespil, når alle har familie, svigerfamilier osv.
jeg har en søn fra et tidligere forhold og hverandet år får han to juleaftner. De år han holder juleaften (den 24. dec) hos sin far, så holder vi en "stor" juleaften - med and, flæskesteg, juletræ, gaver osv. - en anden weekend i december, og så holder vi en lille jul den 24. med vores datter. På den måde får han holdt jul med far og mor.
Min venindes forældre er heller ikke sammen og de kører et 4-års rul hvor de holder jul med hendes mor-svigerfamilie-far-svigerfamilie