Hvordan går jeres jul “op”?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2019

Miti's mama

Anonym skriver:

Jule nærmer sig så småt, og flere familiemedlemmer begynder at spørge ind til vores planer, men jeg er ærlig talt på bar bund. 

Julen betyder en del for mig, og specielt efter at jeg er blevet mor, min mand er lidt “ligeglad” lg for ham er det bare en dag lidt ligesom alle andre. 

Jeg er ud af en kernefamilie med mor, far og søskende. Min mand er enebarn af skilsmisseforældre, der godt kan være i rum sammen, men med medfølgende akavet stemning af samme grund. Hans mor er alene, hans far er gift igen. 

Jeg har altid holdt jul med mine forældre, og han har holdt med mig de seneste år. Nu har vi fået et barn, og mine tanke er jo derfor at kører en form for turnus på hvor vi skiftevis holder hos dem hvert tredje år: altså - 1. Mormor/morfar 2. Farmor 3. Farfar (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). 

De sidste 3 gange har vi haft farmor med hos mine forældre da hun ellers sidder alene, men uden succes, hun dominerer, overtager, er uden situationsfornemmelse og generelt bare decideret uhøflig overfor resten af selskabet. Så det ser jeg helst at vi undgår. 

Farfar presser ikke på for noget somhelst, men jeg føler tit at han bliver overset fordi han aldrig brokker sig, eller kræver noget somhelst. Og det synes jeg ærlig talt er synd. 

Det store problem er også lidt, hvad fanden gør vi med farmor? 

Hun er altid lidt i den der offerrolle, og de to år vi holder med hhv. Mine forældre og farfar kommer hun til at sidde alene, og det har jeg det SÅ dårligt med. Samtidig magter jeg ikke at en aften der betyder så meget for mig, skal være så anstrengt og øv, fordi hun ikke kan opfører sig normalt. Ellers havde det vitterligt ikke været et problem at have hende med, men flere af mine andre familiemedlemmer har frabedt sig hendes selskab, og det kan jo ikke være rigtigt at min familie skal splittes i julen, fordi de andre holder andetsteds for at undgå hende. Min mand har prøvet at bringe det på bane ad flere omgange, men hun er umulig at snakke med, og det giver jeg ham faktisk ret i. 

Hvordan kringler i julen? 

Kunne godt bruge nogle input, og høre lidt om de overvejelser i har gjort jer omkring jeres “turnus” . Det er vores første jul med barn, så det er først nu disse refleksioner har meldt deres ankomst.

Jeg synes virkelig det er et puslespil, når alle har familie, svigerfamilier osv. 

Jeg ville holde selv derhjemme. Så er der ikke noget med nogen der føler sig udenfor og nogle der bliver overset.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2019

Hjemmegaaende

Hvert andet år er vi sammen med min familie og hvert andet år herhjemme med min mands familie - der også er skilt osv. Så kan dem der vil komme her.

Anmeld Citér

24. oktober 2019

januar16

Nu er vi så heldige at begge hold bedsteforældre er sammen. Så vi skiftes til jul. Sidste år hvor det var ‘min’ jul holdt vi det dog hjemme med min familie og mine svigerforældre. 

Var mine eller mine svigerfædre skilt ville jeg stadig ønske at vi skiftedes til at holde med hhv min og min mands famile. Jeg ville ikke miste jul med mine forældre fordi mine svigerforældre var skilt. Så måtte svigerforældre skiftes i deres år

Anmeld Citér

24. oktober 2019

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar. Der er lidt at tænke over. 

Jeg har også leget lidt med tanken om at vi bare selv holder jul og evt. Inviterer både farmor og farfar og mine forældre. Den tanke er min mand dog ikke meget for, da han frygter at hans mors “spydigheder” omkring hans far vil ødelægge stemningen. Jeg mener jo heller ikke at det er et hensyn vi skal tage for dem, og at det er dem selv der må melde fra såfremt de ikke er interesserede i hinandens selskab juleaften. Det er trods alt dem der er hans forældre, uanset hvor gammel han så end er ;-)  Så der er vi lidt uenige.  

Personligt ville jeg da også helst holde med min egen familie hvert år, men jeg er meget OB’s på at alle bedsteforældre skal have chancen for at holde jul med deres barn og barnebarn. Så en turnus på 3 år, ville jeg egentlig have det fint med.Problemet er simpelthen at “vi” føler det er vores problem hvad vi stiller op med farmor de år, hun ikke er med. Jeg ved allerede nu at det kommer til at skabe “problemer” i og med hun skal være alene. På trods af hun klart har givet udtryk for at de år hun har holdt med min familie IKKE har været hyggelige, og det kun var en stor gavebytning. Så gider man altså heller ikke rigtig inviterer hende igen... øv

Jeg ved bare at jeg selv ville sidde med en klump i maven, og ikke kunne hygge mig, hvis jeg vidste min mor sad alene derhjemme. Og det synes jeg ærlig talt også er synd for min mand! Så lige pt. Virker det som pest eller kolera.

holde jul med familie og farmor, hvor hun drikker sig fuld og ter sig som en “idiot”. 

Eller holde jul uden, med mega dårlig samvittighed, og en klump i maven. 

Pludselig forstår jeg godt dem der rejser til puorto rico i julen og lader det hele sejle derhjemme ��

Anmeld Citér

24. oktober 2019

kamikaze

Anonym skriver:

Tusind tak for alle jeres svar. Der er lidt at tænke over. 

Jeg har også leget lidt med tanken om at vi bare selv holder jul og evt. Inviterer både farmor og farfar og mine forældre. Den tanke er min mand dog ikke meget for, da han frygter at hans mors “spydigheder” omkring hans far vil ødelægge stemningen. Jeg mener jo heller ikke at det er et hensyn vi skal tage for dem, og at det er dem selv der må melde fra såfremt de ikke er interesserede i hinandens selskab juleaften. Det er trods alt dem der er hans forældre, uanset hvor gammel han så end er ;-)  Så der er vi lidt uenige.  

Personligt ville jeg da også helst holde med min egen familie hvert år, men jeg er meget OB’s på at alle bedsteforældre skal have chancen for at holde jul med deres barn og barnebarn. Så en turnus på 3 år, ville jeg egentlig have det fint med.Problemet er simpelthen at “vi” føler det er vores problem hvad vi stiller op med farmor de år, hun ikke er med. Jeg ved allerede nu at det kommer til at skabe “problemer” i og med hun skal være alene. På trods af hun klart har givet udtryk for at de år hun har holdt med min familie IKKE har været hyggelige, og det kun var en stor gavebytning. Så gider man altså heller ikke rigtig inviterer hende igen... øv

Jeg ved bare at jeg selv ville sidde med en klump i maven, og ikke kunne hygge mig, hvis jeg vidste min mor sad alene derhjemme. Og det synes jeg ærlig talt også er synd for min mand! Så lige pt. Virker det som pest eller kolera.

holde jul med familie og farmor, hvor hun drikker sig fuld og ter sig som en “idiot”. 

Eller holde jul uden, med mega dårlig samvittighed, og en klump i maven. 

Pludselig forstår jeg godt dem der rejser til puorto rico i julen og lader det hele sejle derhjemme ��

Nu hvor du skriver det med at hun drikker sig fuld. Er det der problemet egentlig ligger? Kan i ikke "bare" holde en børnevenlig, alkoholfri jul? Jeg værdsætter selv et godt glas rødvin, men var gerne uden i selskab med en alkoholiker (uden at jeg siger at det er det hun er, det ved jeg intet om)

Anmeld Citér

24. oktober 2019

Mullemee

Anonym skriver:

Jule nærmer sig så småt, og flere familiemedlemmer begynder at spørge ind til vores planer, men jeg er ærlig talt på bar bund. 

Julen betyder en del for mig, og specielt efter at jeg er blevet mor, min mand er lidt “ligeglad” lg for ham er det bare en dag lidt ligesom alle andre. 

Jeg er ud af en kernefamilie med mor, far og søskende. Min mand er enebarn af skilsmisseforældre, der godt kan være i rum sammen, men med medfølgende akavet stemning af samme grund. Hans mor er alene, hans far er gift igen. 

Jeg har altid holdt jul med mine forældre, og han har holdt med mig de seneste år. Nu har vi fået et barn, og mine tanke er jo derfor at kører en form for turnus på hvor vi skiftevis holder hos dem hvert tredje år: altså - 1. Mormor/morfar 2. Farmor 3. Farfar (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). 

De sidste 3 gange har vi haft farmor med hos mine forældre da hun ellers sidder alene, men uden succes, hun dominerer, overtager, er uden situationsfornemmelse og generelt bare decideret uhøflig overfor resten af selskabet. Så det ser jeg helst at vi undgår. 

Farfar presser ikke på for noget somhelst, men jeg føler tit at han bliver overset fordi han aldrig brokker sig, eller kræver noget somhelst. Og det synes jeg ærlig talt er synd. 

Det store problem er også lidt, hvad fanden gør vi med farmor? 

Hun er altid lidt i den der offerrolle, og de to år vi holder med hhv. Mine forældre og farfar kommer hun til at sidde alene, og det har jeg det SÅ dårligt med. Samtidig magter jeg ikke at en aften der betyder så meget for mig, skal være så anstrengt og øv, fordi hun ikke kan opfører sig normalt. Ellers havde det vitterligt ikke været et problem at have hende med, men flere af mine andre familiemedlemmer har frabedt sig hendes selskab, og det kan jo ikke være rigtigt at min familie skal splittes i julen, fordi de andre holder andetsteds for at undgå hende. Min mand har prøvet at bringe det på bane ad flere omgange, men hun er umulig at snakke med, og det giver jeg ham faktisk ret i. 

Hvordan kringler i julen? 

Kunne godt bruge nogle input, og høre lidt om de overvejelser i har gjort jer omkring jeres “turnus” . Det er vores første jul med barn, så det er først nu disse refleksioner har meldt deres ankomst.

Jeg synes virkelig det er et puslespil, når alle har familie, svigerfamilier osv. 

Nu har jeg ikke læst de andres svar, men jeg synes helt klart, du skal beslutte, at farmor er ikke DIT ansvar. Jeg synes det er så sødt af dig, at du gerne vil gøre alle glade, men det kan du ikke. Du kan gøre farmor glad, når I holder hos hende hvert 3. år, men de andre år, der må hun selv finde alternativer. Og ja, det mener jeg faktisk.

Der findes mange forskellige muligheder for ældre, som sidder alene juleaften, fx gennem ældresagen:  https://www.aeldresagen.dk/aktiviteter-og-kurser/kommune/mariagerfjord/hobro/k46547-juleaften-2019

Måske har hun nogle venner, hun kan være sammen med eller følges med?

Jeg er også skilsmissbarn, men de sidste mange år har vi altid holdt med min kærestes familie, da min mor er død, og min far er gift igen. Han har så prioriteret hendes familie, så derfor holder vi jul med farmor og hele den side af familien. I år skal vi for første gang i maaaange år holde jul med min far og hans kone (og naturligvis farmor ). Det bliver spændende....

Anmeld Citér

24. oktober 2019

lineog4

Det lyder til din mand er enebarn  - det samme er jeg. Udover det er min familie på min mors side skrumpet gevaldigt desværre pga mange dødsfald, så der er min mor ognjeg, nogle fætre og det er så det. 

Jegv har giftet mif med en italiener  hvis begge forældre er døde, så på den måde har vi ingen bindinger, og der er jeg da glad for. Har tit tænkt på det scenarie, at der har været en svigerfamilie som selvsagt også gerne ville holde jul med os, og hvor der måske ikke var plads til min mor- og må indrømme jeg kunne ikke nyde julen vel vidende, at hun sad alene (og hun ville formodentlig på ingen måde brokke sig). 

Så spørgsmålet er, kan du og din mand nyde julen, hvis I ved hun sidder alene? Hvis I kan så synes jeg helt klart I skal finde en turnus ordning som passer jer og også tænke i, at I holdt julen. Skabte jeres fælles traditioner fx uden særlig meget alkohol, og på den måde give plads til flere. 

Anmeld Citér

24. oktober 2019

Babilooo

Ok - det virker som om at farmor er problemet og hun nyder ikke julen med jer.

Er du sikker på at hun overhoved er interesseret?

hvad med at holde jul hos jer med farfar, mormor og morfar og så julehygge alene den 23. eller

25. som tradition. Hvor der så ikke er gaveræs..?

Anmeld Citér

24. oktober 2019

Anonym trådstarter

Endnu engang tak for jeres svar, der er virkelig kommet mange gode forslag som jeg ikke selv ville have tænkt over. 

Lige et par tilføjelser:

Farmor er ikke alkoholiker, men hun bliver altså bare endnu mere spydig/ubehagelig efter et par glas rødvin. Og jeg vil egentlig ikke sætte krav til ingen alkohol, da resten af familien også godt kan lide et glas til maden. 

Og nej, jeg er 100 % sikker på at ingen af os ville bryde os om at hun sad alene juleaften, hvilket hun har proklameret at hun ville (med sørgelig mine), såfremt vi skal holde jul andetsteds. Hele hendes “det er også så synd for mig” -attitude er simpelthen drænende. 

Jeg har bare virkelig ikke lyst til at holde jul med hende HVERT år, fordi vi ellers ikke kan nyde juleaftenen pga. Dårlig samvittighed, men det har man jo. 

Mht. Alternativer, har vi også spurgt, men hun skal i hvert fald ikke nogle steder, og vil ikke spørge venner osv. Måske det også er et spørgsmål om stolthed jeg ved det ikke. Jeg synes bare det er ret tarveligt, at hun ikke kan sætte sig lidt i vores sted, vi prøver virkelig at fordele sol og vind lige, men altså...

Den med at holde jul med hende d. 23 f.eks var tilgengæld en god idé, den tror jeg måske jeg vil bringe på bane :-) tusind tak 

Anmeld Citér

24. oktober 2019

StjerneFrø

Både min mands og mine forældre er stadig sammen, så vi skiftes naturligvis. 
Kunne en løsning før jer ikke være, at dele det 50/50 mellem din mands og din familie? Så må svigerfar og svigermor skiftes til at holde jul. Når I så holder jul ved din mands familie, fx ved svigerfar, så kunne I julehygge d. 23 eller 25 ved svigermor og dermed stadig få kvalitetstid sammen som familie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.